Deel dit artikel
-

Webloguitgeverij Michiel Frackers van start

Webloguitgeverij Small Media Group (SMG) van Michiel Frackers heeft vandaag zijn eerste drie weblogs gelanceerd. Oprichter Frackers presenteerde tijdens een presentatie in Amsterdam Bashers.nl, Petrolhead.nl en Buro Renkema. SMG richt zich op talentvolle webloggers. Zij delen hun inkomsten met de uitgeverij.

Volgens Frackers is het tegenwoordig technisch gezien heel eenvoudig om een weblog te beginnen. Tegelijkertijd zijn er heel weinig talentvolle webloggers, vindt hij. Juist op die groep richt SMG zich. De mannen en vrouwen achter de eerste drie weblogs zijn zulke talenten, meent Frackers. Zo is Pieter Jouke, één van de webloggers van satirisch weblog Buro Renkema, lid van de Comedytrain. Zijn twee collegabloggers van Buro Renkema zijn Arjen Lubach (schrijver en theatermaker) en Edo Schoonbeek (online cartoonist).

De uitgeverij wil webloggers ondersteunen bij de hosting, het beheer, de bouw, de commerciële exploitatie en eventueel het ontwerp van hun weblog. “Wij willen alles regelen waar je als weblogger zelf geen zin in hebt,” legt Frackers uit. Dat kan volgens hem ook redactionele ondersteuning zijn. Er is geen hiërarchische verhouding tussen de uitgever en de webloggers, vertelt Frackers aan Emerce. “Het gaat om een samenwerking, waarbij ik als uitgever niets heb te zeggen over de inhoud van een weblog.”

Veel weblogs zijn volgens Frackers een verzameling links met vrijwel geen originele inhoud. De weblogs van SMG gaan dit anders doen, vertelt hij. “Zo waren wij in Engeland bij een Formule1-presentatie. Daar hebben we exclusieve beelden opgenomen.” Zulke originele beelden, maar ook tekst of foto’s, kunnen door andere sites of weblogs tegen een vergoeding worden ‘overgenomen’.

De drie weblogs waarmee SMG van start is gegaan richten zich op een mannelijke doelgroep. Petrolhead heeft als onderwerp auto’s, Bashers gaat over games en Buro Renkema is een log met een satirisch thema, ook iets waar mannen volgens Frackers meer in geïnteresseerd zijn dan vrouwen. Door die thematische overlap, kunnen de weblogs met elkaar samenwerken door onder meer content van elkaar op de weblogs te plaatsen.

De plannen voor de webloguitgeverij stammen uit 2003. Belangrijke rol was daarbij weggelegd voor Anneloes Jenneskens als projectmanager. Een eerste stap op weg naar de uitgeverij was het weblog van Georgina Verbaan, dat eind 2004 online ging, en veel media-aandacht kreeg.

In april 2005 begonnen Frackers en Jenneskens serieus aan het opzetten van SMG, totdat Jenneskens in juli ziek werd en in november overleed. “Sindsdien ervaar ik het project met gemengde gevoelens,” schrijft Frackers. “Het is eigenlijk alleen te danken aan een bijna onuitputtelijke lijst mensen die hebben geholpen dat Small Media Group nu onze eerste drie weblogs online brengen.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Aldo Wink

Hoe scout men eigenlijk? Gaat dat naar rato bezoekers of is juist het opbouwen van een vast lezerspubliek en het potentieel daardoor dmv deeplinks ook wat $$$ te verdienen?

Hans

Mmh die Renkema ligt er al uit. Die gamesblog vindt ik een zeer infantiele look hebben, ontstijgt het nivo van de gem. web-logger niet. Geenstijl heeft al het gamesblog en de bezoekers.

Maurice Beerthuyzen

Dit idee is niet nieuw. Sinds juni 2005 is http://www.blog.nl online. Ook zij bieden themablogs aan die onderhouden worden journalisten/ specialisten.

Olivier

Is dit opgezet om goede content de wereld in te sturen of wordt het meer een soort verzamelplaats voor advertorials en aanverwante zaken? En wat is zo vernieuwend eraan dat het hier genoemd moet worden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond