Deel dit artikel
-

Sulake experimenteert in Finland met Habbo tv

Sulake, het Finse bedrijf achter het succesvolle Habbo Hotel, is in zijn thuismarkt Finland een pilot begonnen met Habbo TV. Het bedrijf zou ook graag een mobile community rondom het Habbo Hotel bouwen, “maar pubers hebben daar nog niet voldoende geavanceerde telefoons voor”, zei chief creative officer Sampo Karjalainen, tijdens een bezoek van Emerce. Met deze “Habbo Extensies” wil Sulake Habbo uitbouwen tot “een nieuw internationaal pubermerk.”

Sulake ziet MySpace, MSN Messenger, Neopets en World of Warcraft als zijn grootste concurrenten. Gamen, communiceren en sociaal netwerken zijn volgens het bedrijf de drie voornaamste activiteiten van jongeren online. MSN Messenger draait vooral om communicatie, Myspaces hangt meer tegen het sociale netwerk aan en bij Neopets en World of Warcraft draait het vooral om gaming.

Karjalainen: "Habbo combineert dat alles in één virtuele wereld. Maar om elk van deze drie activiteiten nog beter te kunnen bedienen, werkt Sulake aan zogenaamde Habbo Extensies. Ons doel is om Habbo uit te bouwen tot een nieuw internationaal pubermerk dat is gebaseerd op de grootste puber-community in de wereld”, stelt Karjalainen.

Naast Habbo als online community wil Sulake het merk uitbreiden naar mobiel, producten, animaties en op termijn misschien zelfs een televisieserie. “We zouden graag een mobile community willen bouwen, maar pubers hebben daar nog niet voldoende geavanceerde telefoons voor. We zullen daar dus nog een paar jaar mee moeten wachten", zegt Karjalainen.

“In Finland werken we nu wel aan een pilot voor Habbo TV. Dat is nog niet openbaar, dus ik kan er verder niets over zeggen.” Wel laat hij doorschemeren dat het een ingewikkelde ambitie is. “Bij Habbo draait het vooral om de eigen participatie van gebruikers. 95 procent van de content is door de gebruikers zelf gemaakt. Er is dus geen centraal karakter of verhaallijn. Die interactieve focus moeten we zien te behouden. Dat maakt het erg lastig.”

Nauwelijks advertenties
Het Habbo Hotel telt wereldwijd inmiddels 41 miljoen karakters. Er zijn 5,4 unieke bezoekers per maand. De meeste pubers maken alleen gebruik van het gratis deel van Habbo Hotel. De cijfers verschillen per land, maar gemiddeld maakt slechts tien tot vijftien procent gebruik van de betaalde faciliteiten, zoals het inrichten van een eigen Habbo hotelkamer met meubeltjes.

De omzet die Sulake uit deze kleine groep gebruikers haalt, is de belangrijkste inkomstenbron voor Habbo. Hier en daar staan in de openbare ruimtes in het Habbo Hotel een billboard met reclame, maar inkomsten uit advertenties bedraagt maximaal tien procent.

Sulake boekte in 2005 een omzet van dertig miljoen euro. “Het afgelopen kwartaal was Habbo voor het eerst winstgevend”, stelt CEO Timo Soininen. “Social media blijken vanaf een bepaalde kritische massa erg winstgevend te zijn.” De omzet per actieve gebruiker is laag. Soininen vergelijkt het met een bioscoopkaartje per maand. “Sommige enthousiastelingen besteden misschien in een actieve periode twee tot drie bioscoopkaartjes per maand.”

De belangrijkste betaalmethoden verschillen sterk per land, maar wereldwijd bestaat de top drie uit: sms, Interactive Voice Response (IVR, via de telefoon) en via zogenaamde Scratch Cards. Soininen: “Het is erg belangrijk om per land het goede aanbod aan betaalmethoden te hebben.”

Succes in Nederland
Habbo Hotel is inmiddels overgewaaid naar 17 landen. Zo’n 29 procent van de bezoekers komt uit Amerika, 65 procent uit Europa en 6 procent uit Azie. Die verhouding kan binnenkort sterk gaan verschuiven zodra Habbo Hotel China zijn deuren opent. Als het spel daar aanslaat, kan het in no-time de UK en de Verenigde Staten als grootste markten voorbijstreven.

Bij lange na niet het grootst, maar wel het meest succesvol is Habbo Hotel in Nederland, aldus Soininen. “Al voordat we in Nederland live gingen telde het Britse Habbo Hotel tussen de 50.000 en 100.000 Nederlandse gebruikers. Nu bereikt Habbo in Nederland veertig procent van de kinderen, en dat al binnen enkele maanden na de lancering. Mede dankzij een grootschalige marketingcampagne in de jeugdbladen van de Telegraaf Tijdschriften Groep. Soininen noemt het verbazingwekkend hoe snel Habbo Hotel zich in Nederland verspreidde. Een verklaring heeft hij niet. “Ik wou dat we het wisten.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Frank Cornelis Boshoff

wel cool alle maal maar ik weet wel hoe het zig in nederland zo snel heeft verspreid hier in nederland wonen we dicht bij elkaar en gaan we sneller naar iemand uit een andere stad of dorp en wij vertellen het ook nel aan anderen als we iets leuk vinden

yassinego

kom dat zien en niewe hotel kom
kom plz

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond