Deel dit artikel
-

Bekende dj’s samen op weblogplatform

Een groep bekende Nederlandse diskjockeys is dinsdag een eigen weblogplatform begonnen. In plaats van elkaar te beconcurreren maken dj's als Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel en Michiel Veenstra nu gebruik van dezelfde weblogsoftware van het Hilversumse Angry Bytes.

De discjockeys die meedoen met het weblogplatform AngryLog zijn onder meer Jeroen van Inkel (Q-music), Michiel Veenstra (3FM), Menno Barreveld (Q-music), Coen Swijnenberg (3FM) en Rick van Velthuysen (Radio 538) en Cobus Bosscha (RTV Utrecht). Op elk weblog is een vast onderdeel de links naar de laatste berichten van de andere dj's.

"De dj's vinden het niet erg om naar elkaar te linken, ze zien elkaar niet als concurrenten, maar meer als conculega's. Bovendien zitten er op dit moment nog geen dj's bij die op precies dezelfde tijd uitzenden," zegt Marc Veuger van Angry Bytes tegen Emerce. Angry Bytes, dat in 2000 werd gestart door medewerkers van de internetafdeling van Radio 538, maakte eerder de sites van onder meer 3FM, de AVRO, NPS, BNN en Q-music.

Geotaggen en podcasten
Op de AngryLogs kunnen de dj's behalve een weblog bijhouden ook audio- en videobestanden uploaden, en aan elke foto en posting locaties toevoegen op Google Earth. "Dit geotaggen vind ik op dit moment de leukste feature," zegt Veuger. "Maar we zijn van plan elke twee weken nieuwe onderdelen en mogelijkheden toe te voegen. Zo gaan de dj's ook binnenkort podcasten." Verder wordt gewerkt aan een spel, Bonuskaart Bingo, waarbij spelers informatie van de site van Albert Heijn gebruiken.

Naast de dj's doen ook NOS-nieuwslezer Matijn Nijhuis, muzieksamensteller van 3FM, Roosmarijn Reijmer, en Rick Winkelman, autosportverslaggever op RTL en BNR, mee met Angrylogs. Veuger verwacht de lijst snel uit te kunnen breiden met meer namen. Volgens hem hebben de dj's toestemming van hun zenders om te webloggen op een andere sites dan van hun eigen omroep.

Het is niet zijn bedoeling om een echte webloguitgeverij te maken van Angrylogs, zegt Veuger. "De dj's kunnen geld verdienen doordat er Google Ads bij hun weblogs staan. Door standaard de laatste berichten van andere dj's te tonen genereren ze kliks naar elkaar. Daardoor hopen we dat de populariteit van de weblogs toeneemt. Met het extra centje dat ze met de GoogleAds verdienen worden de dj's ook nog meer gemotiveerd hun weblog vaak bij te werken." Zelf verdient Angry Bytes alleen indirect aan het dj-project, beweert Veuger.

Commentspammers op Movable Type
Veel webloggende dj's werkten hiervoor met de blogsoftware Movable Type, maar die zou steeds meer problemen opleveren. "De weblogs die op Movable Type draaien worden steeds vaker slachtoffer van commentspammers. Bij een van de dj-weblogs die ik laatst heb overgezet was 36 van de 73 megabyte aan commentaren van bezoekers spam. Dus ongeveer de helft. Dat is gewoon zonde van het geld," aldus Veuger.

Commentspam is moeilijker uit te roeien dan gedacht, vindt hij. "Je kan wel telkens een update van Movable Type draaien maar dat is veel werk. En de spammers gaan ook steeds vernuftiger te werk. Bij ons moeten mensen eerst registreren willen ze een reactie kunnen achterlaten."

Deel dit bericht

2 Reacties

Michiel Frackers

Leuk initiatief! Maar in Movable Type is er ook al heel lang een optie dat mensen eerst moeten registreren voor ze een reactie kunnen achterlaten, met de Typekey registratie, zoals op http://www.georginaverbaan.nl. Voordeel daarvan is dat een Typekey-registratie werkt op de tienduizenden weblogs die daarvan gebruik maken.

Olivier

Ik hoop wel dat ze een beetje actief blijven loggen. De meeste BN-ers die gaan loggen verzanden al snel. Er zou weleens een leuke competitie tussen die logs kunnen ontstaan. Een idee dat niet perse gemaakt om de markt te veroveren, maar het daardoor waarschijnlijk wel gaat doen, mits ze een beetje behoorlijk en regelmatig gaan loggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond