Deel dit artikel
-

De SEM-branche in 2006 (2): Checkit

Partijen die zich bezighouden met zoekmachinemarketing en -optimalisatie zijn door de negatieve publiciteit van afgelopen jaar professioneler gaan werken. Dat zegt Paul Aelen, commercieel directeur van Checkit, het search engine marketing bureau (SEM) dat in 2005 slecht in het nieuws kwam omdat het verzekeraars op een niet toegestane manier 'hielp' bij het verbeteren van de zoekmachineresultaten. “Iedereen is sindsdien zuiverder gaan werken. We zien dat ons werk geen truckje meer is maar vakwerk.”

Checkit bestaat sinds 1999 en heeft zijn hoofdvestiging in Nijmegen. Het bedrijf heeft iets meer dan dertig medewerkers en werkt onder meer voor Pfizer, GoudenGids, eBay/Marktplaats, Startpagina en Bovag. Emerce sprak met mede-oprichter en commerciële man Paul Aelen over de gevolgen van de negatieve publiciteit vorig jaar, de ontwikkelingen in de branche en de positionering van het bureau.

Wat zijn de gevolgen voor jullie geweest van de negatieve publiciteit vorig jaar?
“Tot vorig jaar werden de spelregels (over technieken zoals java-cloaking die gebruikt worden voor zoekmachine-optimalisatie, red.) minder strikt gehandhaafd. Er zijn partijen geweest die van die ruimte gebruik hebben gemaakt. Google en Overture hebben ondertussen duidelijke regels gesteld over wat wél en wat niét mag op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, maar nog belangrijker is dat ze deze ook strikter zijn gaan handhaven.”

“Google heeft vorig jaar slechts vijf van onze in totaal 150 klanten tijdelijk uit de zoekmachineresultaten geschrapt. Wij hebben toen dit bekend werd, de betreffende klanten geïnformeerd en er in samenspraak met Google voor gezorgd dat de websites weer snel in de resultaten naar voren kwamen. Het gevolg van de straffen en publiciteit is dat iedereen zuiverder is gaan werken. Wij hebben afgelopen zomer een passage opgenomen in de contracten die we afsluiten met opdrachtgevers waarin staat dat we ons conformeren aan de Google-richtlijnen.”

Hoe ziet de SEM-markt er op dit moment uit?
“De markt is aan het groeien. Een groeiend aantal bedrijven zien dat SEM (waarbij het zowel gaat om de optimalisatie van organische zoekresultaten als om AdWords-campagnes, red.) een vast onderdeel moet worden van de marketingmix. Het is de taak van Google, Overture en de SEM’s om bedrijven te wijzen op het belang van zoekmachinemarketing.”

“Wat je ziet is dat steeds meer bedrijven zelf een search marketeer in dienst nemen, een medewerker die zich uitsluitend bezighoudt met zoekmachinemarketing en -optimalisatie. Het is mogelijk om een Google AdWords professional te worden; daarvoor moet je een online examen doen. Recentelijk is Google ook begonnen met het geven van een ‘company status’ aan bedrijven met meerdere mensen die de test goed hebben afgerond. Checkit is gecertificeerd door zowel Google als Yahoo”

“We worden als SEM-partijen tegenwoordig zeker serieus genomen. Zo zijn wij enkele keren door MSN uitgenodigd om met hen in Seatle na te denken over MSN Search. MSN heeft een groep gelanceerd, de Search Champs, die bestaat uit 25 specialisten uit allerlei landen. Deze groep denkt na over wat MSN in de toekomst gaat doen.”

Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten in de markt?
“Wij richten ons mede op kennisoverdracht. We willen opdrachtgevers de mogelijkheid geven om zoekmachinemarketing en –optimalisatie onderdeel te laten worden van hun eigen bedrijfsvoering. Onze adviezen gaan over techniek, content en linkstrategie. Op die gebieden moet een bedrijf áltijd actief zijn. Om kennis over die zaken over te dragen, organiseren we voor onze opdrachtgevers seminars, waar iedereen die betrokken is bij ‘zoekmachinemarketing’ aan kan deelnemen.”

“Zoekmachinemarketing en –optimalisatie moet niet alleen tussen de oren van de online marketeer zitten, maar tussen die van alle betrokken medewerkers. Communicatie, techniek, marketing – alle partijen moeten hun bijdragen leveren. “

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond