Deel dit artikel
-

TV-Kanaal van Sugababes mikt op kijkdichtheid TMF

Het nieuwe internet televisiekanaal SBTV van jongerensite Sugababes.nl streeft naar een kijkdichtheid die vergelijkbaar is met televisiezenders als TMF en The Box. Vanmiddag om half vijf vindt de eerste uitzending plaats van SBTV. Het televisiekanaal is een initiatief van Bibop TV, honderd procent dochter van de Telegraaf Media Groep (TMG). Emerce sprak met mede-oprichter Johan Looijenga van Bibop TV.

Als je kijkt naar de enorme populariteit van de streams van de winterspelen, dan kun je stellen dat er een behoorlijke vraag naar bepaalde vormen van internet televisie is. Tegelijkertijd schieten de online kanalen bij wijze van spreke ‘als paddestoelen uit de grond’. Hoe denken jullie je met dit nieuwe televisiekanaal te onderscheiden?
“Veel televisie via internet is eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken. In die zin dat internet slechts wordt gebruikt als een distributiemedium. Het enige verschil met traditionele televisie is vaak dat uitzendingen ook on-demand worden aangeboden. Het vernieuwende aan SBTV is dat de eindgebruiker een belangrijke bijdrage levert aan de content. Kijkers kunnen via een webcam in beeld komen en onder leiding van een host live met elkaar van gedachten wisselen En mensen kunnen thuis via SMS reageren, of stemmen.”

Op hoeveel kijkers mikken jullie?
“Iedereen kan de uitzendingen bekijken, maar alleen jongeren met een Sugababes- of Superdudesprofiel (beide sites hebben in totaal meer dan 850.000 profielen, red.) kunnen via een webcam meedoen aan de shows. Bij de start zijn we voorbereid op maximaal 12.000 gelijktijdige kijkers, maar we kunnen vrij snel omschakelen tot 24.000 kijkers tegelijkertijd. Als zoveel mensen tegelijkertijd naar een streaming uitzending kijken, dan heb je een behoorlijke capaciteit nodig. We hebben dan enkele procenten van het totale Nederlandse internetverkeer.”

Concurreren jullie met 24.000 kijkers met zenders als TMF of The Box?
“Als je op een willekeurig tijdstip kijkt naar de kijkdichtheid van TMF of The Box, dan heb je het ook over een groep van zo’n 25.000 kijkers. Sugerbabes en Superdudes komen trouwens nu al in de buurt van dat bereik: op een gemiddeld moment zijn zo’n 20.000 jongeren actief op beide sites. TMF en The Box zijn niet echt concurrenten, omdat het muziekprogramma’s zijn. Wij zien onszelf eerder als een soort van chatprogramma, een platform waar jongeren met elkaar kunnen communiceren.”

Zijn de uitzendingen ook on-demand te bekijken?
“We starten met drie uitzendingen per dag, van maandag tot en met vrijdag. De programma’s duren elk een uur en worden om half vijf, half zeven en half negen live uitgezonden. De andere 21 uur van een dag spelen we de shows van de dag ervoor af. Die programma’s worden gestreamd, je valt dus ‘in een uitzending.’ In een volgende fase gaan we shows ook on-demand aanbieden.”

Hebben jullie al contact met adverteerders? Zijn er bijvoorbeeld commercials te zien voorafgaand of tijdens de shows?
“Nee, we werken nog niet met adverteerders. Dat is iets voor de toekomst. Waar we wel geld mee verdienen is de kosten die verbonden zijn aan het versturen van sms’jes. Ook is het zo dat wie extra ‘in the picture’ wil komen bij een show, bijvoorbeeld als site-kick van de host, zichzelf op Sugababes of Superdudes moet profileren. Dat doe je via een betaald profiel.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond