Deel dit artikel
-

“Podcasten is zo dood als een pier”

Stelt podcasting in Nederland niets voor? Volgens Leon van Bokhorst, oprichter van Podfeed.nl, is podcasting zo dood als een pier. Als factoren die het podcasten de das om zouden hebben gedaan, noemt hij: fragmentatie in aanbod, sterk individualisme, gebrek aan creativiteit en premature goudkoorts.

Voor Van Bokhorst was het zelfs reden om de deuren van zijn niet-commerciële podcastcommunity Podfeed te sluiten en zijn energie in iets anders te steken.

Zijn kritiek op de podcastwereld is niet misselijk. Op zijn weblog schrijft hij: "Een luisteraar heeft niets aan systeemloze losse flodders en houdt zich verre van het medium. Veel te veel incrowd en technisch te ingewikkeld." Door kopieerzucht en gebrek aan creativiteit zou de luisteraar ook veel van hetzelfde voorgeschoteld krijgen. Veel luisteraars zouden bovendien afhaken door het gemis aan een gezamenlijke programmering en de inconsistentie in de uitgave van veel podcasts.

Kritiek uit Van Bokhorst ook op het versnipperde aanbod, verspreid over een aantal amateursites die nauwelijks van elkaar verschillen. "Het aanbieden van a-casters, gratis hosting, betrouwbare toplijsten of de belofte van aansluiting met de mainstream-media hebben weinig indruk gemaakt of enige revenuen opgeleverd", schrijft hij verbitterd.

"Praatje-plaatje"-genre
Zijn er dan helemaal geen goede podcasts meer? Volgens Van Bokhorst zijn alle pionierende podcasts in Nederland ter ziele. Als voorbeelden noemt hij onder meer Podfades, Zoldercast, Podverdorie, SoChicken, Ecast, DePodOp, Koelcast en Fluox speelt Fluox. De unieke persoonlijke content is daarmee verdwenen en heeft plaats gemaakt voor het "praatje-plaatje"-genre, dat nu massaal wordt beoefend. "Maar dat kan beter overgelaten worden aan gewone radiostations", aldus Van Bokhorst.

Echt uitgekeken op podcasting is Van Bokhorst echter niet. Podcasts beluisteren doet hij nog steeds. In zijn favorietenlijstje staan er nog zes, waaronder ICT Roddels, Theepod en Blablablog. "Ik zie ook nog wel positieve ontwikkelingen. Podcasting is een kweekvijver voor talent. En er liggen veel kansen op het gebied van "Podsafe"-muziek. Rechtenvrije muziek geeft de exploitatie terug aan de artiest. BUMA/Stemra en andere rovers kunnen hun borst natmaken."

Roelf Sluman, directeur van Podplaza  en ICT-podcaster van het eerste uur, verbaast zich enigszins over Van Bokhorsts uitlatingen. "Inhoudelijk ben ik het er ook niet helemaal mee eens. Dat het aanbod gefragmenteerd is, klopt. Er zijn erg veel podcasts die elkaar vaak ook nog overlappen. Maar dat is de charme van podcasting. Podcasters kunnen zoveel shows maken als ze willen, omdat ze niet afhankelijk zijn van een frequentieband."

Dat er veel gekopieerd wordt onder podcasters, komt volgens Sluman omdat er zoveel verschillende groepen bezig zijn met podcasting. Van podcasters die gesponsord worden door grote bedrijven tot en met ziekenhuisomroepen. "Het kopiëren gebeurt vooral door podcasters die al veel langer fanatiek bezig zijn met radiomaken en vroeger misschien nog een zendmastje op het dak hadden staan als radiopiraat. In dat wereldje is men nogal incestueus bezig."

Zesduizend luisteraars
De Zoldercast van Sluman, die volgens Van Bokhorst het loodje legde, blijkt verder nog gewoon te bestaan. "Het is alleen een tijdje geleden dat ik een show heb opgenomen. Eind oktober alweer. Maar ik heb meer podcastshows. En een nieuwe Zoldercast staat op de rol. Het leuke van podcasting is juist dat je vrijblijvend een show kunt maken, zo vaak of weinig als je maar wilt."

Podcast-luisteraars houden ook niet op met luisteren. Zelfs nu nog, een half jaar na publicatie, wordt Slumans Zoldercast gedownload. In totaal werd de podcast al zesduizend keer opgehaald. "Met mijn andere podcast, Zoldercast Late Night, trek ik een veel kleiner publiek, zo'n vierhonderd per aflevering. Maar dat heeft met de inhoud te maken: Smooth Jazz-muziek. Van die hele gladde jazz, waar Miles Davis ruig bij afsteekt." Volgens Sluman krijgt hij na elke aflevering tien tot vijftien reacties, net als na een gewone Zoldercast. "Dat is wel heel frappant. Ik krijg op beide shows evenveel reacties."

Met de podcastportal Podplaza, waarin Sluman veel geld stak, lijkt het verder steeds beter te gaan. Dagelijks melden er zich zo'n tien nieuwe podcasters bij de portal aan. Sluman: "In oktober had ik nog maar één aanmelding per dag. Dat aantal is in een half jaar tijd dus vertienvoudigd. Zeggen dat podcasting zo dood is als een pier, is eigenlijk net zo fout als zeggen dat podcasting over haar hoogtepunt heen is. Het gaat nog steeds goed, maar wel langzaam. En het is moeilijk om aan goede content te komen."
Volgens Sluman zou het echter veel beter zijn om niet meer over "podcasting" te spreken. "Het is een te moeilijk woord, net als RSS. Mijn Zoldercast Late Night-show ben ik nu aan het vermarketen als 'internetradio'. Dat werkt. Ik heb er meer luisteraars door gekregen."

Reddingsactie
Podfeed.nl verdwijnt overigens niet. Brenno de Winter van de podcast ICT Roddels probeert momenteel de site met vrijwilligers overeind te houden. "Ik ben nog bezig met het analyseren van de bouw van de site, een plan te maken, mensen te benaderen, enzovoort." Over de kritiek van Leon van Bokhorst zegt hij: "Er is wel een aantal podcasts dat in een dip zit, maar het is geen verloren zaak. Veel podcasts gaan wel door en hebben een groeiend publiek. Soms is een podcast geschikter voor een kleinere doelgroep."

Volgens De Winter is de eerste "podcastgolf" geweest, maar zal de belangstelling blijven toenemen. Bedrijven en omroeporganisaties gaan steeds intensiever met podcasting aan de slag. "Het is allesbehalve dood en biedt potentie voor groei. Wanneer en hoe weet ik niet. Maar soms is het belangrijker dat je met iets bezig bent dan dat je de wereld verovert. Het doel is gewoon lekker podcasten, het mensen naar de zin maken en vooral zelf lol hebben."

Deel dit bericht

13 Reacties

Berry

Natuurlijk is podcasting niet ten dode opgeschreven. Hoe kan het verspreiden van audiomateriaal via internet dat nou zijn? In Nederland slaat het minder hard aan dan in Amerika, maar daar loopt het ook nog maar sinds een jaar hard. We lopen iets achter, dat is alles.

DaBok

Podcasting is niet dood, maar springlevend is iets anders. Het is waar dat de 'scene' aardig is uitgedund. De opmerking van Roelf Sluman dat er zich dagelijks 10 nieuwe podcasts aanmelden bij podplaza lijkt mij enigsins overdreven. Als ik de podplaza-directory bekijk, tel ik slechts 195 podcasts, waarvan er een groot aantal langere tijd geen nieuwe afleveringen hebben geproduceerd. Zijn optimisme deel ik niet omdat de feiten mij iets anders zeggen. Technisch is het maken van een goede podcast een behoorlijke uitdaging en daar gaat heel veel tijd in zitten. Wellicht (nog) een verklaring voor het aantal afhakers. Ik ben wel blij dat podfeed wordt voortgezet. Er zijn nog gelukkig nog wel een aantal podcasters die vol overgave doorgaan met hun ding. Zij en de luisteraars verdienen een plek als podfeed.

Sander

Ik geloof op zich wel in podcasts, maar de meest succesvolle zullen toch gewoon die zijn van bekende radioprogramma's e.d. omdat het publiek die eenmaal al kent. Het voordeel van niet-realtime toch kunnen luisteren naar content blijft bestaan. Daarnaast zal er een beperkt aantal nieuwe aanbieders succesvol kunnen zijn met podcasts. Als de content goed is en dit ook bekend wordt bij een breder publiek (bijvoorbeeld op basis van mond tot mond reclame en online ratings). Tot slot de grote hoeveelheid van podcasts door "amateurs", tja, daar zit gewoon niemand op te wachten, behalve hooguit hun persoonlijke vriendenkring. Maar dat geldt net zo goed voor "homepages", "blogs", "vlogs" of wat de toekomst ons nog gaat brengen. Uiteindelijk heeft iedereen maar een beperkte hoeveelheid tijd te besteden. Naast een (relatief klein) gedeelte dat men bereid is te besteden aan content die uitgegeven wordt door onbekenden, zal men altijd de meeste tijd besteden aan massa-media zoals de TV, krant of topsites.

Olivier

Podcasten is synoniem aan amateurradio/piratenzender. Kwaliteit is in bijna alle gevallen dramatisch. Bedoel als iedereen die ooit een boek heeft geschreven dat op internet gaat zetten … daar zit toch ook niemand op te wachten?

mr tsja

Podcasting is niet dood! Verre van zelfs, echter wat nu gebeurt is dat het koren van het kaf gescheiden wordt. Amateur podcasts zijn vaak van erbamelijke kwaliteit en interessant voor een 'niche' publiek. De hype en ook de breedte is er uit, dat is wat er gebeurt. Kijk maar eens naar de iTunes top 25. Blof met een leuke promotie podcast voor hun nieuwe album Umoja is zeer succesvol evenals Radio 538 met podcasts van Dance Department en Evers staat op (al weken op nr. 1) en Talpa TV met Barend & van Dorp en NSE.  Conclusie: gebruikers richten zich tot de 'professionele' podcasts van bekende aanbieders/merken. Dat wil dus niet zeggen dat podcasting dood is maar dat het een professionaliseringslag aan het maken is.

Jeroen Verkroost

Wat een onzin. Ik luister elke ochtend en avond in de auto naar podcasts, 2 uur per dag.  Ik heb mijn eigen radiostation met een combinatie van content van amateurs zoals Coverville.com en Dawn and Drew, semi-professionele wetenschappelijke content van itconversations.com en technation.com en de professionele Nederlandse content: van BNR de columnisten en Mediazaken, Giel Beelen's 3FM hoogtepunten en Tros' Radio-Online van de Bie en van Jole. Geen reclame, precies de content die ik wil hebben en lekker spoelen bij foute nummers of slecht articulerende gasten. Het is alleen net als <a href=" http://www.copypaste.nl/2006/02/marc-cuban-over-de-toekomst-van.html">Marc Cuban</a> al zei: Met Podcasting op zich valt geen geld te verdienen. De meeste content die geschikt is voor podcasting is herdistributie van (semi-)professioneel materiaal, en anders is het liefdewerk van de maker. Van content produceren voor Podcasting alleen word je niet rijk. Dat kan de reden zijn dat een aantal goudzoekers nu verdwenen is, het is daarmee nog geen reden om het medium af te schrijven. Er is genoeg goede content te vinden.

Olivier

@Jeroen: Wat is onzin, dat jij alleen naar profi podcasts luistert?

mr tjsa

@ jeroen: Met Podcasting op zich valt geen geld te verdienen. Voor een amateur lastig maar voor een bestaande exploitant moet dit te doen zijn. De eerste voorbeelden zijn er al geweest: KPN Call Factory Podcast met Radio 538.

Jeroen Verkroost

@ Olivier: Volgens mij geef ik 3 categorieen aan; amateur, semi-professioneel en professioneel. Ik luister naar alle 3.

Stephan Verveen

Het Nederlandse taalgebied is een schrale voedingsbodem voor het evolutionair ontwikkelen van werkende podcast show-formats, technologie, etc, etc.  De Engelse taal is dat zeer zeker niet. Podshow.com heeft dat donders goed door. Het is makkelijk schieten op de individuele shows, maar dat wordt vooral door mensen gedaan die LongTail / Narrowcasting principes nog niet in hun genen hebben, of die aan negative-campaigning doen t.b.v. hun eigen media-content 🙂 Doelgroep omvang is voor soort formats welliswaar een relevante parameter, maar de _betrokkenheid_ van de doelgroep is dat in veel hogere mate. Podfading (het afhaken van podcasters) is al een tijd geleden als trend voorspeld en is een natuurlijke convergentieslag na de creatieve en technische divergentie van de afgelopen tijd (met alle plagiaat vandien).  De eerste jurisprudentie in Nederland voor Creative Commons is gamaakt nu Adam Curry de 'Weekend' had aangeklaagd i.v.m. het gebruik van een Flickr foto waar CC rechten op zitten. De rechter heeft Curry welliswaar gelijk gegeven, maar geen duidelijk signaal afgegeven richting de MainStreamMedia (MSM) doordat de rechter enkel een vergoeding voor de foto van 1500 Euro als straf heeft opgelegd. Goede Nederlandse podcasts zijn wat mij betreft inderdaad:  * ICT Roddels – Vooral leuk omdat je Brenno in gedachten al op z'n zoldertje ziet zitten. (hij werkt bij Vodafone) * Alles van BNR: Digitale eeuw, Pitchtalk, etc. * Tros Radio Online is ook goed (gewoon een ge-timeshifte radioshow die de moeite waard is). * Volkskrant Video (ok: Vodcast, schmodcast, kwestie van de audio er uit-rippen) * Bieslog Video (idem)

Peter

Podcasting is nooit springlevend geweest en kan dus niet dood zijn. Het was een doodgeboren kind. Vraag op staart aan 100 willekeurige mensen wat het is en 95 weten het niet. De rest weet wat het is, maar gebruikt deze dienst niet. Zelfde geldt voor video/tv. gezien de achterlijke hoeveelheid herhalingen is tv zelf al een podcastdienst geworden. Hier is geprobeerd een behoefte te creeeren en dat is mislukt. Prima toch?

Guido tSas

Het is met podcasten als met kunst. Je moet er niet teveel over kletsen, maar het gewoon doen. Ik schrijf graag, ik bemoei me graag met van alles. Alleen al het doen, geeft me de kick. Wie er komt kijken of luisteren moet dat zelf weten. Graag of niet. De enige opmerking die me interesseert is die over rare namen en termen, waar niemand wat van snapt. Inderdaad, maak er internetradio van. Voor het woord kletsen had ik een ander woord staan. Een woord van zes letters. Zegt een popup hier, dat een bepaald d r i e -letterwoord niet is toegestaan! Zie ik opeens, dat Emerce.nl iets is van de VNU. Komt toch weer de mentaliteit van de ouwe Roomse moloch om de hoek kijken. Nooit gehoord van vrijdheid van drukpers, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet. Het zou om te huilen zijn, als het niet zo lachwekkend was. En alsof dat nog niet genoeg is, bevat mijn naam (sinds de 18e eeuw of zoiets) opeens 'niet toegestane karakters' (een apostrophe) Welkom op hhBest.nl en Podcasterij BestWest waar de absolute vrijheid heerst.

Guido tSas

Maar ik ben toch wel content, dat de redactie mijn bijdrage onverkort heeft geplaatst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond