Deel dit artikel
-

Nrc.next gaat nieuwsfoto’s verkopen

Op de site van nrc.next, die morgen wordt gelanceerd, worden nieuwsfoto's verkocht. Dat vertelde hoofdredacteur Hans Nijenhuis van nrx.next in een gesprek met Emerce. Vandaag verschijnt de eerste editie van de papieren versie van het nieuwe landelijke ochtendblad. De krant, die op tabloidformaat verschijnt, richt zich op een nieuwe generatie hoger opgeleide mediaconsumenten. Internet speelt een centrale rol.

Eén van de elementen van de site van nrc.next is de mogelijkheid voor lezers om nieuwsfoto’s te kopen. Op de site zijn digitale versies van foto’s, die door fotografen van de krant zijn gemaakt, gratis te bekijken. Lezers kunnen een afdruk van een foto via de site kopen. Nijenhuis geeft een voorbeeld: “Dinsdagavond vindt het boekenbal plaats. Een fotograaf van ons maakt daar foto’s. De volgende dag zijn papieren afdrukken van die foto’s op de site verkrijgbaar.” Een grote foto kost volgens Nijnenhuis zo’n 25 euro.

Alle journalisten werken voor zowel krant als internet
De nieuwe krant nrc.next heeft een eigen redactie, maar werkt nauw samen met NRC Handelsblad. In totaal zijn 24 nieuwe journalisten aangenomen. Sollicitanten die geen affiniteit met internet hebben, maakten volgens Nijenhuis geen schijn van kans om aangenomen te worden. “De meeste nieuwe journalisten hebben een eigen website of weblog. Je wilt niet dat mensen iets voor papier schrijven en vervolgens denken: ik wil ook nog iets voor de site doen.” Redacteuren bij nrc.next moeten, legt hij uit, denken ‘vanuit de informatie’. En vervolgens beslissen hoe ze die informatie kwijt kunnen, via internet, de papieren krant of een combinatie.

Lezers kennen het nieuws al
Een krant voor de internetgeneratie, zo noemt Nijenhuis nrx.next, waarbij hij benadrukt dat de krant zich niet alleen richt op jongeren. “Wij gaan ervan uit dat de meeste lezers al weten wat er gebeurd is in de wereld. Het nieuws hebben mensen al tot zich genomen via websites als nu.nl.” De nieuwe NRC-uitgave gaat daarom vooral uitleg geven over nieuws, naast rubrieken over loopbaan, persoonlijk leven en uitgaan. De site van NRC Handelsblad is de ingangssite voor www.nrcnext.nl. Nijenhuis: “Daar vind je het nieuws. Dat is voor de nrc.next lezer niet anders dan voor de NRC-lezer. Vanuit de NRC-site is de next-site te bereiken.”

Kookwiki
Internet wordt ingezet voor uitlichting en interactie, vertelt de hoofdredacteur. Hij noemt als voorbeeld een kookrubriek die zich moet ontwikkelen tot kookwiki. “We hebben een moderator die een aftrap doet, bijvoorbeeld met een stukje over zelf pasta maken. Lezers kunnen daar hun mening over geven en inhoud aan toevoegen. Dat moet uitmonden in een wikipedia-achtige kookrubriek.”

Een ander voorbeeld van interactie op de site van nrc.next is ‘mijnrecentie@nrc.nl’. Lezers kunnen zelf recensies van boeken of films naar de krant sturen of reacties geven op door hen gelezen recensies Ook wordt op de site dagelijks gediscussieerd over ‘het onderwerp van de dag’, het centrale thema van de papieren uitgave. Argumenten en opiniebijlagen die lezers op de site geven, kunnen vervolgens terugkomen in de papieren krant. Nijenhuis: “Nu zie je vaak bijdragen van opinieleiders op de opiniepagina, bijvoorbeeld een expert van Clingendael. Straks kan in principe iedereen een bijdrage leveren.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees van Dam

De Volkskrant doet dat al een tijdje, zie http://foto.volkskrant.nl En ook sommige regionale kranten bieden die mogelijkheid al jaren…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond