Deel dit artikel
-

Actie Heineken met Google Maps

Heineken heeft deze week een nieuwe online actiesite gelanceerd. Bezoekers kunnen meedoen aan een wedstrijd waarbij ze via satellietbeelden van Google Maps op zoek kunnen gaan naar een live optreden van de Amsterdamse band Voicst. Dit is de tweede actie waarbij Heineken gebruik maakt van een Google toepassing.

Eind 2005 maakte de bierbrouwer in een actie om het Tapvat te promoten gebruik van Google Image Search. Volgens Rogier Vijverberg van Qi, het bureau dat de actie bedacht en namens Heineken het woord voert, was dat toen een succesvolle actie. Hij spreekt van vele tienduizenden deelnemers.

De nieuwe online actie, de Tapvat World Tour 2006, draait eveneens om de promotie van het wegwerptapje Heineken Tapvat. De actie sluit aan bij het nieuwe televisiespotje voor het Tapvat. “In de nieuwe tv-commercial spelen fans van de band Voicst een belangrijke rol. Op internet gaan we nog weer een stukje verder. Via Google Maps kan iedereen echt over de hele wereld Voicst volgen,” licht Lennart Boorsma, brandmanager van Heineken toe.

Heineken en bureau Qi spreken van een samenwerking met Google. In de praktijk betekent die samenwerking volgens Vijverberg dat Heineken en Qi toestemming vragen aan Google om gebruik te mogen maken van de vrij beschikbare Google Maps. Daarnaast communiceren de bedrijven gezamenlijk over de actie.

Er zijn veel bedrijven en particulieren die creatief omgaan met Google Maps, door allerlei mash-ups te bedenken, bijvoorbeeld het vindbaar maken van vakantielocaties via het satellietbeeldenprogramma. Het gebruik van Google Maps voor een reclamecampagne is volgens Vijverberg echter uniek. Het koppelen van de merken Google en Heineken heeft een positief effect. “De bundeling van twee sterke merken geeft ook meer publiciteitswaarde."

Bezoekers die op de site van Heineken.nl via satellietbeelden op zoek gaan naar één van de twintig plekken waar de Amsterdamse band Voicst optreedt, navigeren vooral op basis van zogenaamde radiosignalen. Hoe sterker het signaal, hoe dichter de deelnemer bij de geografische locatie van het bandoptreden zit. Wie binnen een bepaalde tijd al navigerend de locatie heeft gevonden, maakt kans op een prijs.

Voicst treedt wel internationaal op, maar niet op de concertlocaties in het virtuele spel. Wie de juiste locatie gevonden heeft, krijgt het nummer ‘Whatever you want from life’ van de band te horen. Hetzelfde nummer dat als tune wordt gebruikt in de televisiecommercial.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond