Deel dit artikel
-

Ringtones-aanbieder daagt Buma/Stemra voor rechter

Aanbieder van ringtones TargetMedia wil een langlopend conflict met Buma/Stemra over de afdracht van auteursrechten via de rechter beëindigen. TargetMedia zou sinds 2002 voor een bedrag van minimaal 150.000 euro teveel hebben afgedragen aan de auteursrechtenorganisatie, vertelt CEO Paul van Rooij van de ringtones-aanbieder.

Over elke ringtone moet een percentage van 12 procent over de consumentenprijs worden afgedragen. Voor een ‘normale’ muziekdownload geldt een percentage van 8 procent.

TargetMedia, één van de grootste aanbieders van ringtones in Nederland en exploitant van onder meer de site www.ringtonio.nl, probeert al sinds 2002 goede afspraken te maken met Buma/Stemra over de wijze van afdragen. Van Rooij tegen Emerce: “Ze zouden toen gaan beginnen met het opzetten van een correcte afrekenmethode. Vier jaar later is er nog steeds geen systeem.” Door het ontbreken van zo’n systeem heeft TargetMedia, legt Van Rooij uit, jarenlang afdracht gedaan over ringtones waar geen auteursrechten aan gekoppeld zijn. Hij noemt voorbeelden: “Een ambulancetoon, sinterklaasliedjes en een ouderwetse telefoonrinkel.”

Met een procedure wil TargetMedia Buma/Stemra dwingen om duidelijke en eenduidige overeenkomsten op te stellen, een goede controle uit te voeren en gelijke gevallen op een gelijke wijze te behandelen. Daarbij zegt TargetMedia het bedrag terug te willen vorderen dat ze teveel heeft betaald.

In een reactie zegt Buma/Stemra het jammer te vinden dat Targetmedia de bezwaren tegen de auteursrechtenorganisatie via de media uit. Een woordvoerder: "Wij zijn bereid verder te praten, maar niet via de pers." Overigens ziet Buma/Stemra een uitspraak van de rechter met vertrouwen tegemoet.
Meer in het algemeen wil de woordvoerder nog wel iets zeggen.  “Wij behartigen de belangen van meer dan 16.000 Nederlandse componisten, tekstdichters en muziekuitgevers. Dat betekent dat wij namens hen geld moeten innen bij andere partijen. Daar is niet iedereen altijd even blij mee.”

Volgens advocaat Maarten Schut van TargetMedia is een echte discussie met de auteursrechtenorganisatie niet mogelijk. “Het probleem is dat Buma/Stemra een monopoliepositie inneemt. Als partij die moet afdragen heb je zo weinig in te brengen.” TargetMedia heeft daarom besloten om de stap naar de rechtbank te zetten, legt hij uit. Schut: “Ik ben nu bezig met het opstellen van een dagvaarding.”

CEO Van Rooij: “Misschien is niet iedere marktpartij blij met deze stap, maar wij menen dat dit noodzakelijk is om de ringtones-industrie gezond te maken en te houden. Dat is niet omdat wij moraalridder willen spelen, maar gewoon omdat we er genoeg van hebben om in de tang te worden gehouden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond