Deel dit artikel
-

Second Life krijgt 11 miljoen

Investeerders stoppen 11 miljoen dollar in Second Life om de populaire virtuele wereld verder te ontwikkelen. Dat maakte Linden Lab, de maker van de online wereld, gisteren bekend. Met het extra geld wil het bedrijf verder internationaliseren en de spelomgeving verbeteren.

Partijen en individuen achter de investering zijn Globespan Capital Partners, Amazon.com oprichter Jeff Bezos, Lotus-oprichter Mitch Kapor, het Omidyar Network en Catamount Ventures. Een vorige investeringsronde vond plaats in 2004; toen ging het om een bedrag van 8 miljoen dollar.

Second Life is een veelbesproken virtuele wereld met meer dan 165.000 ‘inwoners’. Een inwoner van Second Life kan grond kopen, een huis bouwen, een nachtclub exploiteren, vrienden maken, spullen verhandelen, rondhangen; kortom, hij kan vrijwel alles doen wat ook mogelijk is in de fysieke wereld en een volledig online bestaan opbouwen.
De Linden Dollar is de munteenheid van Second Life; het is mogelijk om dit geld in te ruilen voor echte Amerikaanse dollars bij online wisselkantoren. Linden Lab schat dat op dit moment inwoners maandelijks voor een bedrag van zo’n 5 miljoen dollar virtuele transacties met elkaar doen.

Inwoners van Second Life betalen tussen de 5 en 195 Amerikaanse dollar per maand aan de makers van Second Life voor het huren van een stukje land. Dat is de belangrijkste manier waarop de spelmakers geld verdienen aan hun virtuele wereld. Vastgoedeigenaars kunnen op hun beurt weer geld verdienen door gebouwen te verhuren of te exploiteren. Maker Linden Lab heeft sinds de publieke lancering van de virtuele wereld in 2003 nog geen winst gemaakt.

Heeft de virtuele wereld van Second Life de potentie om een veel grotere groep mensen aan te spreken? "Ik denk wel dat Second Life de mogelijkheid  heeft om veel groter te worden, " zegt schrijver en game expert Niels 't Hooft tegen Emerce. "De grootste hindernis is nu dat er weliswaar ongelooflijk veel mogelijk is in het spel, maar dat de interface erg ontoegankelijk is. Ik zou de makers aanraden naar games als Warcraft te kijken en meer spel-achtige paradigma's inzetten om de verschillende mogelijkheden toegankelijk te maken."  

Second Life is volgens  't Hooft  de culminatie van alle verschillende digitale virtuele werelden zoals chatrooms, MUD's (Multi user domains) en bijvoorbeeld Alphaworld, een driedimensionale virtuele ruimte.

'T Hooft gelooft dan wel in de groeipotentie van Second Life, hij denkt niet dat virtuele werelden een massapubliek gaan bereiken. "Ze vergen teveel aandacht om écht groot te worden. Ik geloof meer in de multitasktoekomst waarin mensen allerlei vormen van vermaak en informatie tegelijk en/of gedurende korte tijd tot zich nemen. "

Deel dit bericht

4 Reacties

marloes

een fantastische documentaire over Second Life is te zien op:  http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/27029984/  het bekijken waard!

Patrick

Die VPRO documentaire is inderdaad uitstekend en ook wel een eye opener voor mensen die niet in deze wereld zitten hoe ver het betrokken raken in dit soort spellen kan gaan. Mooi ook om te zien dat één van de hoofdpersonages in de documentaire, en een fanatiek speler van Second Life, aan het eind van het programma ervaart hoe het spel Second Life eigenlijk meer een Life Instead wordt en hij de conclusie trekt toch maar weer eens wat meer tijd in zijn echte leven (en zijn partner) te gaan investeren.

Eric

Ik raad iedereen die iets van de mogelijkheden van de entertainment wereld van morgen wil meemaken, een keer Second Life te proberen! Verslavend zal het zeker zijn, maar het is dan ook intrigerend om je eigen reacties op deelname (in de huid van een personage, een 'avatar') te ervaren. Behalve commerciële componenten zijn er dan ook zeker allerlei wetenschappelijke sociologische en psychologische aspecten die verdere ontwikkeling van Second Life voor velen interessant zullen maken. En wie wil er na een goed gesprek nou niet een rondje vliegen of zichzelf en vrienden naar een kroeg met goede muziek teleporteren!?

bp

Nav een Second Life docu welke werd uitgezonden door de vpro, heb ik een aantal weken geleden ook zo'n 2ndlife account aangemaakt. In de eerste instantie vond ik het allemaal een zeer humoristisch gebeuren.. en nu nog steeds eigenlijk 😉 Alles is mogelijk en *alles* is te koop via winkels in het spel of webwinkels. Gelukkig kun je gemakkelijk aan geld komen in het spel zonder dat je er daadwerkelijk echt geld in hoeft te steken. Mocht je je vervelen wat ik mij niet kan voorstellen; laat dan even een berichtje achter mijn sl naam is: beanster potato 😛 Veel plezier

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond