Deel dit artikel
-

WebAds beperkt inzet ScreenAds

Advertentienetwerk WebAds gaat strengere regels invoeren voor het inzetten van ScreenAds, advertenties in de vorm van een flash animatie. Deze advertentievorm biedt veel creatieve mogelijkheden, aldus managing partner Tjeerd Kooij van WebAds, maar kan bij een verkeerde inzet ook irritatie oproepen bij internetters. De regels van WebAds gaan verder dan die brancheorganisatie IAB eerder opstelde voor ScreenAds.

Een ScreenAd is een flash animatie die over een site heen wordt geprojecteerd en op willekeurig elke plek op een website kan verschijnen. De directe resultaten van deze advertentievorm zijn erg goed volgens Kooij. Naar verhouding veel internetters klikken op een ScreenAd.

Uit onderzoek dat WebAds liet uitvoeren door MeMo2 onder 2000 internetters blijkt dat internetters over het algemeen meer gecharmeerd zijn van vaste advertenties zoals banners, dan van advertenties die openen over de inhoud van een website, zoals pop-ups en ScreenAds. Pop-ups roepen de meeste irritatie op, maar ook overmatig gebruik van ScreenAds leidt tot irritatie, blijkt uit het onderzoek.

Kooij: "Wij zien dat op sommige plaatsen op internet een wildgroei aan advertenties begint te ontstaan. Dat leidt niet alleen tot ergenissen bij internetters, maar is ook slecht voor de exploitatie van websites. Advertenties zijn noodzakelijk om gratis content te kunnen financieren."

Internetters ergeren zich vooral wanneer voortdurend advertenties over hun scherm heen schuiven en als deze moeilijk zijn af te sluiten. Om de irritatie zoveel mogelijk te beperken, heeft ScreenAds besloten het aantal vertoningen te beperken. Kooij: “We hebben besloten dat elke unieke bezoeker voortaan maximaal één ScreenAd per tien minuten te zien krijgt, ongeacht op welke website uit ons netwerk deze zich bevindt.” Daarnaast mag een ScreenAd maximaal tien seconden duren en moet deze daarna automatisch sluiten. De afsluitknop moet duidelijk zichtbaar zijn.

Bas Seelen, managing director van AdLink, de belangrijkste concurrent van WebAds, ziet niet in waarom er strengere regels nodig zijn voor ScreenAds. Seelen: “Ik begrijp niet waarom die regels anders zouden moeten zijn dan die van het IAB.” Seelen, die zelf bestuurslid is van het IAB, de brancheorganisatie voor partijen die zich bezighouden met online advertising en marketing, vindt dat de regels van het IAB er juist zijn om een eenduidig gezicht te tonen aan de adverteerders. “We proberen zaken juist branchebreed vast te stellen.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Julius

Bas ziet wel meer dingen niet, namelijk dat Adlink van een mega-speler tot een marginale speler is verworden. En logisch dat WebAds een dergelijke stap neemt. Ben zelf ook betrokken geweest bij het IAB, en langzamer, politieker en meer wars van eigen belang wordt het niet. Kortom, misschien dat de IAB eens goed in de spiegel kan kijken voordat het allerlei dommigheden online slingert.

Jessy

Misschien moet jij dat ook maar doen Julius.

bart

Maar uit onderzoek van WebAds onder 2000 internetters blijkt dat geen advertenties plaatsen veel populairder is, dan überhaupt plaatsen van advertenties die openen over de inhoud van een website, zoals pop-ups, banners en skyscrapers en ScreenAds. Online advertising roept de meeste irritatie op, en bijna alle 2000 ondervraagde internetters willen eigenlijk helemaal geen advertising. Bij verder doorvragen bleek overigens ook dat deze groep ook geen reclame wil op televisie, radio en dat men zich bovengemiddeld stoort aan billboards.

Simone Els

Leuk zo die anonieme reacties. Als iemand iets te zeggen heeft laat hij / zij zijn eigen mail adres even achterlaten dan!

wijn

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=172547  Regels voor andere uitingen die over de content van een site heen geplaatst worden, zoals screenads en floating ads, zijn volgens Kooij: “Altijd een close-button in beeld, maximaal 5 seconden voor een animatie en geen overkill aan campagnes binnen een bepaalde periode.”  2004…

Eric Schouten

Een van de irritante ads zijn die op telegraaf.nl, telkens als je op die pagina komt hoor je zo'n formule 1 auto voorbij racen, zonder dat je daar echt controle over hebt, (vaak al te laat)…

Dirk

"De directe resultaten van deze advertentievorm zijn erg goed volgens Kooij. Naar verhouding veel internetters klikken op een ScreenAd" Het lijkt mij dat de kwaliteit van deze klikkers te wensen overlaat.  Uit eigen ervaring zeg ik dat het vaak zo is dat je de "sluitknop" niet kan vinden en uit ellende maar klikt in de hoop dat ie sluit of dat hij er wel staat maar dat je bij het klikken op die button alsnog naar die advertentie gebracht word. Logisch dat je dan ook meer klikken krijgt… Naar mijn idee brengt het meer negativiteit dan positiviteit met zich mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond