Deel dit artikel
-

Internet scoort laag in merken top 100

Internet bedrijven eindigen niet erg hoog in de Top 100 van meest populaire merken. Alleen Google wist tot de Top 10 door te dringen. Microsoft eindigt op de eerste plaats en ook IBM staat nog altijd hoog in de Top 10, namelijk op de achtste plaats. Opvallende nieuwkomer is China Mobile.

De lijst is samengesteld door Millward Brown, dat de populariteit van 30.000 bedrijven meet. Voor de samenstelling van de merkenlijst wordt zowel naar financiële resultaten als naar de publieke opinie gekeken.

De populariteit van merken lijkt grotendeels af te hangen van hun geschatte marktwaarde. De nummer 1 op de merkenlijst, Microsoft, eindigt met 62 miljard dollar boven General Electric, dat op 55,8 miljard dollar wordt geraamd. Google (37 miljard) staat op nummer 7, boven IBM (36 miljard).

In top 10 van technologiebedrijven komt behalve Google ook Yahoo voor, op nummer tien. Maar andere internetbedrijven scoren juist erg laag: eBay staat op 38 en Amazon op 78. In de beleving van consumenten moet een merk, net als wijn, kennelijk lang rijpen.

Opvallend is de relatief lage positie van Apple, dat onder Dell, Cisco en Intel eindigt. Nokia is de enige fabrikant van mobiele telefoons die in de Top 10 van technologiebedrijven staat.

Telecombedrijven doen het overigens wel goed in de Merken Top 100: Vodafone staat op nummer 15, boven Telecom Italia Mobile (22) , Telefonica (31), en T-Mobile (45).
Opvallend is de lage positie van Samsung (43), enkele jaren terug nog de meest populaire nieuwkomer.

In de Top 100 komt maar een Nederland bedrijf voor, bankiersgroep ING (76). Philips is nergens te bekennen. Zelfs het wat stijve Siemens heeft de lijst gehaald, net als spelletjesfabrikant Electronic Arts.

Deel dit bericht

1 Reactie

Fons Tuinstra

Opvallend dat jullie China Mobile niet melden in het lijstje van telecom bedrijven, want dat is hun voornaamste bezigheid. Overigens is de positie van het bedrijf curieus omdat het geen aspiratie heeft om buiten China aan de slag te gaan – in tegenstelling tot veel andere bedrijven. Blijkbaar kun je ook een internationaal merknaam worden als je alleen in China actief bent en wat beursanalisten je naam kennen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond