Deel dit artikel
-

“Stoppen Bijenkorf.nl slecht voorbeeld”

Bijenkorf geeft een slecht voorbeeld met het staken van zijn online winkelactiviteiten. Dat zegt Piet-Hein Kerkhof, managing director van prijs- en productvergelijkingssite Kelkoo. Het signaal dat het warenhuis hiermee afgeeft, heeft ook een negatief effect op de online aspiraties van andere Nederlandse retailers, stelt Kerkhof.

De Bijenkorf sloot vorige maand na vijf jaar zijn webwinkel. De omzet van het online warenhuis viel tegen: er werd ingezet op een omzet van dezelfde omvang als van het kleinste Bijenkorf-filiaal. Die omzet is nooit gehaald. Bovendien vond het warenhuis de extra inspanningen die het moest leveren voor de online shop, onder meer het inrichten van een apart logistiek proces, te hoog in verhouding tot de omzet.

Piet-Hein Kerkhof vindt dat Nederlandse retailers kennis missen op het gebied van online shopping. “Vaak worden achter de schermen de online en offline marketingactiviteiten geheel gescheiden.” In Groot-Brittannië zijn volgens hem online en offline retailactiviteiten veel beter geïntegreerd; het land loopt dan ook in online shopping minstens een jaar op Nederland vooruit, zegt hij, met actieve online voorbeelden van grote warenhuizen als Tesco en John Lewis.

De e-commerce managers willen wel graag online en offline integreren, vertelt Kerkhof. “Ik merk dat zij hiervoor de kansen niet krijgen.” Zo zie je volgens hem bijvoorbeeld bij grote concerns als Blokker en V&D dat deze online nauwelijks retailactiviteiten hebben. “Veel ondernemers zijn bang omdat in eerste instantie bij het starten van online activiteiten de offline omzet achteruit zal gaan. Uiteindelijk zie je de winst echter wel toenemen.”

Traditionele retailers moeten een multichannel strategie ontwikkelen, vertelt Pepijn Breijder, sales manager bij Kelkoo. “Op die manier kun je de verkoop op allerlei manieren stimuleren. Mensen kunnen zich bijvoorbeeld online oriënteren en offline kopen. Of andersom, dus offline oriënteren en online kopen.” Kelkoo ziet, als prijs- en productvergelijkingssite, het liefst een zo breed mogelijke mix van partijen die aan online verkoop doen. “Wij willen onze bezoekers zowel kunnen verwijzen naar pure e-tailers, dus partijen die alleen op internet actief zijn, en naar traditionele retailers die ook online activiteiten hebben.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Robbert-Jan

Het stopen van Bijenkorf.nl is niet anders dan een gebrek aan visie en onkunde die Vendex/KBB ook in de fysieke winkels lat zien (zie de zoveelste restyling van V&D). Dat Frans van Buren zich in zijn interview in Twinkle tevens uitlaat dat klanten 'klanten van de Bijenkorf hebben geen behoeft aan een webshop' is hier een duidelijk voor beeld van. Wellicht nog veel opmerkelijker is dat deze reactie komt van Kelkoo, die nou niet bepaald bekend staan als retailkenners, maar meer door het aanbrengen van slechte kwalitatieve bezoekers. Zij kunnen hun tijd denk ik beter besteden door na te gaan denken hoe zij hun steeds verder oplopende achterstand op Kieskeurig en Vergelijk.nl ongedaan kunnen maken. Kieskeurig en Vergelijk zijn wel in staat om offline en clicks&bricks retailers aan zich te binden.

arnomulder

Heeft de Bijekorf uberhaubt ooit een fatsoenlijke online shop gehad dan? 😉

Ti

Op een Mac werkt deze in ieder geval niet.Maarja, wie heeft er tegenwoordig nog een Mac?

The Maestro

Radicaal en kort door de bocht. Maar wellicht de beste oplossing als je met je webshop meer afbreuk doet dan een toegevoegde waarde leveren.Als het logistiek niet sluitend is te krijgen waardoor je veel kosten moet maken dan is sluiten voor een bepaalde periode de beste oplossing. E-commerce bedrijven is immers een vak, vooral binnen een oude retailorganisatie. Maar als je het hoofd boven water kunt houden zonder webverkopen…… is een korte termijn gedachte. Zo denkt Blokker ook. Een grote mond over branchevervaging maar zelf is ie de grootste in zijn soort. Maar kennelijk is het wel rendabel. Zo denkt men bij KBB ook. Overigens is KBB al besmet met de Blokker mentaliteit. Wat je niet wil moet je niet doen. Er komt vanzelf eenander die het wel doet. Het verhaal van Kelkoo, vergelijk.nl, Kieskeurig etc. is een logische. Alle gevestigde (r)etailers zijn al gestopt met de vergelijkingsites. Alleen de Internetpartijen met onbekende naam en levensduur staan nog vermeld.Deze partijen nemen dan ook genoegen met zeer lage marges en kunnen geen prijs/kwaliteit bieden. Laat staan dat ze voorraad hebben en dus snel kunnen uitleveren. Eigenlijk is het appels met peren vergelijken. Vergelijk de witte pomp met Shell of BP. Belangrijker is dat leveranciers deze markt gaan leren kennen. Leveranciers willen nog steeds marktprijzen hanteren. Grote spelers worden aangepakt maar de kleine Internetbedrijven zijn kennelijk ongrijpbaar. Daarnaast vragen de vergelijkingsites behoorlijke vergoedingen per klik en wanneer een bedrijf met meerdere vergelijkers werkt is het 100% zeker dat je over een lead of sale meerdere keren een vergoeding afdraagt. Helaas is dit niet bij iedere ondernemer die zaken doet met vergelijkers bekend laat staan dat het te meten of te traceren is. En mocht je het toch overkomen is o.a. een Pepijn niet thuis of heeft geen plausibele verklaring. Jammer, riekt naar oplichting.

Jeroen

'Out sourcing' van applicatie ontwikkeling, content voorziening, logistiek/distributie & klantenservice…beheer, marketing en verkoop onder het 'eigen dak'! En een in potentie succesvolle online operatie is geboren…zeker voor bovengenoemde bedrijven.

Johan

D eigenaren van VEndex/KBB, hebben er niks aan dat ze 3 jaar geld bij moeten leggen op die webshop.Tegen de tijd dat het winstgevend is, hebben ze hun belang in Vendex/KBB allang weer verkocht.Het zijn 'durf-investeerders', die lopen het liefts zo weinig mogelijk risiko.

Sam

Het is leuk om oude berichten te lezen. Er is natuurlijk inmiddels zoveel gebeurd binnen Vendex/KBB. Enkele partijen zijn er niet meer en de Bijenkorf is natuurlijk erg veranderd. Totaal geen Nederlands bedrijf meer maar in Amsterdam focust men alleen maar nog op vermogende buitenlanders. Wie had dat gedacht?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond