Deel dit artikel
-

Vodafone brengt WK Voetbal mobiel in beeld

Met een dagelijks WK-videojournaal, hoogtepunten en MMS-alarmpjes probeert Vodafone Nederland mobiele televisie via haar UMTS-netwerk onder de aandacht te krijgen. Door gebrek aan schaalgrootte staan adverteerders vooralsnog langs de zijlijn bij 06-tv. Voorts onderhandelt Vodafone met KPN-dochter Digitenne om mobiele digitale ethertelevisie te kunnen bieden.

Dat bleek gisteren toen Vodafone Nederland in de Amsterdam Arena het mobiele aanbod presenteerde waarmee ze verslag gaat doen van het WK Voetbal via mobiele telefoons.

Voor eenmalig 5 euro krijgen klanten van het belbedrijf toegang tot 15 à 20 uur mobiel televisiemateriaal gedurende het WK Voetbal. Live beelden zitten daar niet bij. Via een apart ´kanaal´ op Vodafone Live zijn on demand samenvattingen, doelpunten en dagelijkse WK Journaals te bekijken. Naast beelden van de officiele WK-wedstrijden zijn ook de komende 3 oefenwedstrijden mobiel te volgen.

Drie minuten kijken

In Nederland en Duitsland verwierf Vodafone de rechten om beelden van het WK Voetbal naar mobiele telefoons uit te zenden. Hoeveel het bedrijf betaalde aan het Zwiterse Infront Sports & Media, dat voor Fifa de uitzendrechten exploiteert, is niet bekend.

Met de WK-beelden wil Vodafone niet de concurrentie met gevestigde tv- en radiozenders aangaan. Daarvoor zijn er nog te weinig UMTS-klanten in Nederland. Bovendien is de gemiddelde mobiele kijktijd volgens marketingdirecteur Harry Odenhoven niet meer dan 3 minuten. De laag geprijsde 'mobiele tv'-actie is vooral bedoeld om mobiele bellers erop te wijzen dat ze via de mobiele telefoons videobeelden on demand kunnen streamen en ook als MMS toegestuurd kunnen krijgen.

Eind januari 2006 bleek (PDF) dat 4,4 procent van de in totaal 179 miljoen Vodafone-klanten een UMTS-abonnement heeft. Omgerekend naar de Nederlandse markt zou dat neerkomen op zo´n 175.000 lokale UMTS-klanten drie maanden geleden. Vodafone verkoopt sinds november 2004 UMTS-abonnementen in Nederland.

Momenteel zou een op de drie nieuw verkochte Vodafone-telefoons een UMTS-toestel zijn. De omzet en het aantal UMTS-gebruikers is afgelopen 12 maanden verviervoudigd. Absolute cijfers geeft Odenhoven niet.

In gesprek met Digitenne

UMTS-netwerken zijn technisch gezien niet geschikt om televisie naar een miljoenenpubliek uit te zenden. "Dan loopt onze netwerk vol", aldus Odenhoven.

Om vanaf 2007 toch een volwaardig tv-pakket te kunnen bieden, onderhandelt het telecombedrijf momenteel met KPN-dochter Digitenne. Digitenne is groothandelaar in mobiele televisie via de ether op basis van DVB-H-technologie. De marketingdirecteur zegt: "Ervaringen uit Duitsland en Engeland hebben ons geleerd dat we maandabonnementen voor mobiele tv tegen een vast bedrag moeten aanbieden, net zoals bij kabeltelevisie." Vooralsnog zijn er amper toestellen op de markt die zowel DVB-H als UMTS ondersteunen.

Professionele beelden en van amateurs

Televisie via de mobiele telefoon is volgens de marketingdirecteur nog een jonge markt. Adverteerders weten de weg er naartoe nog niet te vinden. "Er is nog geen schaalgrootte. En schaalgrootte vergt ook standaardisatie en interoperabiliteit bij alle netwerken." Om UMTS-klanten toch te kunnen bedienen, sloot Vodafone contracten met 35 mediaproducenten, onder wie RTL, NOS, Playboy en MTV. Nieuwsuitzendingen behoren tot de meest bekeken soort kopij.

In de aanloop tot het WK Voetbal in Duitsland, dat in juni en juli wordt gehouden, zet Vodafone haar klanten er – actiematig – ook toe aan om zelfgeschoten video's naar het bedrijf op te sturen. De zogeheten 'user generated content' verschijnt op het mobiele portaal Vodafone Live en in beperkte mate ook op de website. De beste filmpjes worden met prijzen beloond.

Deel dit bericht

1 Reactie

schreuder

waar blijft KPN in dit verhaal, ook zij hebben veel geld betaald aan umts frequenties, maar het blijft erg stil aan die kant…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond