Deel dit artikel
-

Kijkshop met online community

Kijkshop gaat dit jaar beginnen met een online community. Vorig jaar startte de winkelketen al met het inzetten van webcamtesters die thuis voor de camera een week lang een product testen. De Kijkshop Community moet consumenten straks helpen om betere aankoopbeslissingen te maken, aldus Steve Evers, algemeen directeur van De Kijkshop.

De grote belangstelling voor de webcamtests vormde mede de aanleiding om een community te starten, vertelt Evers. Meer mensen dan verwacht waren bereid om deel te nemen aan een webcamtest volgens hem. Hij noemt geen exacte aantallen, maar in november, vlak na de start van de tests, hadden zich al 5000 mensen aangemeld.

De webcamtesters helpen potentiele kijkshopklanten bij het maken van een productkeuze. Het ondersteunen van het keuzeproces van consumenten is voor de Kijkshop een belangrijke doelstelling en staat centraal in de missie van het bedrijf. Evers: "Wij willen consumenten de gemakkelijkste weg naar de beste koop bieden. We redden het niet meer door alleen goedkoop te zijn."

Evers deed zijn uitspraken tijdens het congres 'What's going on in retailing' dat gisteren in Rotterdam plaatsvond. In zijn speech ging Evers dieper in op de wijze waarop Kijkshop verschillende online en offline kanalen inzet. Internet staat tegenwoordig centraal bij de winkelketen die 110 fysieke filialen en één online shop heeft. "Sinds kort zeggen we dat we een internetwinkel hebben en daarbij 110 fysieke ondersteuningspunte." De afgelopen jaren is het assortiment in de fysieke winkels een stuk kleiner geworden. Kijkshop streeft naar een assortiment van 2000 artikelen in een offline filiaal en een online aanbod dat moet groeien van 50.000 naar 100.000 artikelen.

Sinds kort werkt Kijkshop niet meer samen met TNS Nipo, dat twee jaar lang verantwoordelijk was voor de gebruikersonderzoeken van De Kijkshop, waaronder die met de webcamtesters. TNS Nipo selecteerde voor die tests onder meer de deelnemers en ondervroeg hen over hun ervaringen met een product. Evers: "We gaan het nu helemaal zelf doen."

De Kijkshop Community gaat straks een stap verder dan wat er nu online gebeurt met de webcamtesters. Consumenten gaan elkaar helpen met het maken van keuzen, vertelt Evers. Hij kan nog niet gedetailleerd vertellen welke vorm de community straks gaat krijgen. Gebruikerstesten in allerlei variaties zullen in ieder geval een centraal onderdeel zijn. Een ander community-element is de 'afvalbak' waarin productenterechtkomen die volgens de 'community' niet goed zijn.  

Deel dit bericht

1 Reactie

joep egmond

Beste Steve, Ik heb in het beruchte jaar 2000 een initiatief op poten gezet waarbij een webshop gekoppeld werd aan een virtuele community.Destijds heeft Twinning(roel pieper) getracht dit te financieren en in de markt te zetten, maar de markt zat toen erg tegen.(kijk maar eens bij URmusic in de zoekmachine van Emerce)Het grootste probleem bij een webshop gerelateerde community is, is dat deze ""gekleurd""is en alleen maar ""ruis""geeft rondom Kijkshop.Dit geeft de consument, die uiteindelijk bepaalt wat er in de community gebeurd, een soort onduidelijk gevoel en zal uiteindelijk afhaken.Neen, ik zou meer gebruik maken van de reeds bestaande consumenten- community's en een aantal meer effectieve methoden gebruiken om Kijkshop meer in de digitale kijker te plaatsen.Mocht je mijn visie(die ontstaan is na een periode van 8 jaar praktische ervaring in de internetmarketing)eens willen horen, neem dan eens kontakt met me op. Ik ben momenteel bezig met een geheel nieuw concept, wat deze zomer wordt uitgerold door een grote detailhandelsketen. Groetjes,Joep Egmondinfo@company-solutions.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond