Deel dit artikel
-

Zoom.in: forse toename verkoop streaming commercials

In de eerste drie maanden van dit jaar had Zoom.in, aanbieder van online videonieuws, evenveel inkomsten uit de verkoop van streaming commercials als in heel 2005. Dat zegt sales directeur Evert Siderius van Zoom.in tegen Emerce. Zoom.in is naar eigen zeggen in Nederland de grootste aanbieder van online videonieuws.

Over heel 2006 verwacht Siderius een toename van zeker 300 procent als het gaat om inkomsten uit streaming commercials. Hij wil geen bedragen noemen. In totaal werkt Zoom.in met zo’n 95 grotere en kleinere adverteerders. Siderius: “Grotere adverteerders nemen streaming commercials nu op in hun mediaplannen.” Hij noemt partijen als Heineken, D-Reizen, Canon en Vodafone.

Heineken en D-Reizen hadden al eerder campagnes lopen bij Zoom.in. “Nu gaan ze groter bij ons inkopen.” Canon en Vodafone zijn bij Zoom.in terecht gekomen via hun mediabureaus.

Zoom.in levert online videonieuws aan bijna zestig websites, waaronder die van Nu.nl, Trouw, MSN en De Volkskrant, Elsevier en Voetbal International. Daarbij levert Zoom.in videonieuws via UMTS van de grote telecombedrijven.

Forced exposure is één van de belangrijkste voordelen van streaming video voor adverteerders, zei Siderius in maart tijdens de Emerce Update Streaming Media. Internetters zijn volgens hem, in tegenstelling tot televisiekijkers, nauwelijks geneigd een commercial te vermijden.

Een gemiddelde commercial, meestal voorafgaand aan een inhoudelijke video, duurt 15 seconden, stelt Siderius. “Net iets te kort om koffie te zetten of iets anders te doen.” Andere voordelen van streaming commercials zijn volgens hem meetbaarheid en de mogelijkheid tot interactie. De doorklikratio is een stuk hoger dan bij gewone banners beweert Siderius. Toch moet de directe respons, vindt hij, niet centraal staan. “Zet ze vooral in voor branding.”

Gisteren maakte Zoom.in bekend dat in maart een record aantal mensen naar haar video’s heeft gekeken. Met zo'n 3,8 miljoen kijkers werd het oude record van ongeveer 3,6 miljoen kijkers in januari 2006 verbroken. Zoom.in verwacht dat die aantallen tijdens het WK-voetbal deze zomer in Duitsland zullen verbleken. De video-aanbieder verwacht in de WK-periode 7 miljoen kijkers.

Deel dit bericht

3 Reacties

Hovenaar

Geweldig, tv streams worden eindelijk ook bij de adverteerders populair.

Jaap Binnema

Je maakt een geweldige start Evert en nu met de WK voor de deur krijg je de wind pas goed in de zeilen.Mijn advies is,dit bedrijf even opbouwen en dan gewoon lekker voor je zelf beginnen.Succes gewenst.

M Duval

Toch ben ik bang dat we in de streams tijdens het WK geen voetbal-beelden te zien krijgen. De FIFA heeft hiervoor in NL geen rechten afgegeven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond