Deel dit artikel
-

KPN met Media Mall landelijk in interactieve televisie

KPN maakt volgende maand de details bekend rondom het voornemen om met Ruud Smeets´ Media Mall landelijk interactieve digitale televisie te gaan bieden. Smeets´ nieuwe bedrijf levert een settop box met in Limburg ontwikkelde technologie waarmee consumenten en bedrijven zelf interactieve televisie kunnen maken en uitzenden op beeldbuizen via ADSL.

Samen met Stream Group uit Sittard tuigt het drie maanden oude bedrijf Media Mall momenteel de techniek op om in heel Nederland interactieve televisie aan te kunnen bieden. Stream Group ontwikkelde afgelopen twee jaar zelf de settop box-technologie die het mogelijk moet maken om als particulier of bedrijf een eigen tv-zender in te richten via minimaal 2 Mbps-internetverbindingen.

Videobellen, betalen, produceren

"Het platform strekt zich ook uit richting domotica, bijvoorbeeld om de verlichting in een huishouden van afstand aan te sturen", aldus Ruud Smeets tegenover Emerce. "Stream Group ontwikkelde als het ware een geheel van bouwstenen om consumenten zenders in te laten richten. Daaronder valt onder meer een redactiesysteem, streamingplatform, gebruikersidentificatie, een afrekenmodule, VoIP, videobellen en een Elektronische Programmagids op basis van zoektechnologie maar ook social networking." Via social networking-technologie kunnen kijkers elkaar tips geven over mogelijk interessante programma’s op tv.

Media Mall is anders dan bijvoorbeeld PC Zapper omdat gebruikers hun eigen video’s naar tv uit kunnen zenden. De Limburgse technologie biedt bovendien de mogelijkheid om interactieve componenten aan de programma´s toe te voegen. De kersverse directeur, die zegt geen eigenaar te zijn, vergelijkt de productiemogelijkheden in grote lijnen met het maken van een internetsite.

Innig met KPN TV

Smeets verliet enkele maanden geleden het Europese hoofdkantoor van Yahoo Search Marketing, tot voor kort beter bekend als Overture, om de organisatie rondom Media Mall in te richten. Momenteel werkt hij met 30 man, een aantal dat binnen een jaar naar verwachting zal verdubbelen. "Het management team is sinds half maart rond."

Een van de medewerkers van Media Mall is Rogier van den Heuvel. Van den Heuvel werkte sinds januari 2001 bij KPN en verliet onlangs zijn positie als manager Business Development bij KPN TV. Andere medewerkers hebben verledens bij onder meer mediaproducenten en telefoonbedrijven.

Wie de investeerders in het bedrijf zijn, houdt Smeets voor zich. Hij laat echter doorschemeren dat het om een of meerdere partijen gaat met diepe zakken. "Wat het financiële aspect betreft, zit ik er rustig bij."

De directeur ontkent niet dat KPN een belang heeft in het bedrijf. KPN TV-directeur Ludolf Rasterhoff laat aan Emerce weten dat hij over enkele weken de details presenteert rondom KPN´s betrokkenheid bij Media Mall. Hij bevestigt dat het nieuwe bedrijf een rol speelt in de uitvoering van KPN´s IPTV-strategie. Media Mall bevestigt op haar site een samenwerking te hebben met KPN.

Gericht IPTV-adverteren

Een kleinschalige proef met de Media Mall-technologie loopt sinds vorige maand in Roermond. Honderd settop boxen zijn uitgezet bij particulieren en bedrijven om eventuele onvolkomenheden op te sporen. Op basis van de reacties van gebruikers zal de apparatuur worden bijgewerkt. "Daarna verstrekken we de productieopdracht aan een fabrikant in China." Over de omvang van die order doet Smeets geen uitspraken. De ambitie is landelijk dekkend te werken.

Media Mall wil geld verdienen met het verkopen van advertenties rondom de digitale tv-beelden. Hoe populairder bepaalde beelden zijn, hoe meer kijkers en hoe meer ´pageviews´. In die termen is de digitale video-omgeving niet anders dan het reguliere internet. Adverteerders kunnen reclameruimte inkopen en de garantie krijgen dat een X-aantal kijkers hun boodschappen zien. Die garanties zijn bij analoge televisie niet te geven. Bij digitale televisie is de kijkbuis verbonden met een modem met een uniek IP-adres, wat adverteerders in theorie de mogelijkheid biedt gericht te adverteren.

Smeets: "En we verdienen aan transacties die via ons platform geschieden, zoals het huren van een speelfilm. Daarvan krijgen we een percentage."

De verkoop van de settop boxen zal via digitale en fysieke verkoopkanalen. "In Roermond hebben we al een aanlooplokatie waar we mensen helpen bij het gebruik van de dienst." Marketing voor de tv-dienst zal ook geschieden met partners.

Media Mall beoogt zijn diensten gratis aan te bieden. Smeets: "Het gaat immers om bereik." De ondernemers sluiten vooralsnog echter een abonnementsmodel nog niet totaal uit.

Deel dit bericht

1 Reactie

KANAAL7dotCOM

Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd waar alle lokale content vandaan komt. Wij zijn benieuwd.  Peter LofströmKanaal7.comJouw Regio in Beeld http://www.kanaal7.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond