Deel dit artikel
-

Telegraaf en Route Mobiel lanceren routeplanner

De Telegraaf heeft samen met Route Mobiel en Chevalier/EuroCartografie de nieuwe routeplanner Onderweg.nl ontwikkeld. Gisteren vond de lancering plaats van de site die, zoals de Telegraaf dat omschrijft, informatie over files en flitsers aanvult met een routeplanner. De Telegraaf wil haar rubrieksadvertenties op termijn koppelen aan de site.

Binnen twee jaar moet de site de meeste geraadpleegde mobiliteitsportal van Nederland worden, zegt Pieter Herman, projectmanager van Onderweg.nl bij De Telegraaf. Hij verwacht dat Onderweg.nl groeit naar 750.000 unieke bezoekers en minimaal 1,5 miljoen pageviews per maand.

Belangrijkste concurrenten van de routeplanner zijn in Nederland Routenet, met vier miljoen unieke gebruikers en gemiddeld 15 miljoen ‘geplande routes’ per maand marktleider in Nederland, map24.nl en de ANWB Routeplanner. De ANWB wilde gisteren geen commentaar geven op de nieuwe site. Een woordvoerder van Locatienet, het bedrijf achter Routenet, zegt de nieuwe routeplanner ‘te verwelkomen.’ “De site past in de stijl van De Telegraaf,” aldus de woordvoerder.

Pieter Herman: “Onderweg.nl is bij de lancering haar concurrenten in aantal opzichten vooruit en de verschillen worden alleen maar groter. Een voordeel van onze site vergeleken met die van de ANWB is dat bij ons alle informatie direct zichtbaar is, terwijl je bij de ANWB een aantal keer moet klikken voordat je bij extra informatie komt.”

In de eerste versie van de routeplanner is de informatie over files en flitspalen nog niet direct zichtbaar in de routebeschrijving. Dat is volgens Herman uiteindelijk wel de bedoeling. “Dit is een eerst start, we zullen continue functionaliteiten toevoegen.” Zo zal de site zich in de toekomst ook richten op reizigers die kiezen voor het openbaar vervoer, het vliegtuig of de fiets.

Eén van de belangrijkste redenen voor de Telegraaf om met de site te beginnen, is volgens Herman de mogelijkheid om een koppeling te maken met rubrieksadvertenties. Op dit moment werkt de site alleen nog met een aantal vaste bannerposities, maar op korte termijn moet een integratie plaatsvinden met de rubrieksadvertenties van de krant. Herman sluit niet uit dat straks ‘gepersonaliseerde’ advertenties worden getoond op basis van de route die een internetter opvraagt.

Binnenkort zal het ook mogelijk zijn voor website-eigenaren om de routeplanner kosteloos te integreren in hun eigen site. De Telegraaf hoopt dat (MKB-)bedrijven de planner gaan gebruiken voor de ‘plan de route’-optie op hun site. Voordeel daarvan voor De Telegraaf is dat ‘route plannende’ bezoekers van een bedrijf terechtkomen in een Telegraafomgeving.

Locatienet verdient met Routenet het meest aan het bedrag dat bedrijven betalen om op hun site de routeplanner te integreren. "Dat is veruit de belangrijkste poot van ons businessmodel," aldus een woordvoerder van het bedrijf. Tot voor kort verdiende Locatienet nauwelijks aan advertenties, maar de advertentie-inkomsten nemen de laatste tijd flink toe, laat het bedrijf weten.

Deel dit bericht

4 Reacties

jan

Waar hebben we dat eerder gehoord, dat een Telegraaf project manager probeerde binnen twee jaar de grootste te worden in een bepaalde markt? Ok moet toegeven, je speelt om te winnen niet om te spelen. Maar soms is telegraaf wel erg zeker van zichzelf.

Peter van Straalen

Vindt Guido van Woerkom van de ANWB het wel goed de website http://www.onderweg.nl gelanceerd wordt in samenwerking met Route Mobiel ?

Daniel

Kijk, de routes worden gepland adhv viamichelin.com. Dat is toch wel een van de beste routeplanners die er zijn. Zeer gedetailleerd en accuraat.

Karel Hoogeboom

Handig! Eindelijk een overzicht van alle flitsers in NL! Ik denk dat Guido erg tevreden is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond