Deel dit artikel
-

Hyves met video-uploaddienst naar digitale tv

Het online sociale netwerk Hyves.nl zet de eerste stap richting een eigen digitale themakanaal met de lancering van Hyves.tv. Deze week gaat een site online waar de 1,1 miljoen Nederlandse Hyvers hun zelfgemaakte filmpjes kunnen uploaden, vermoedelijk een knauw voor het kleine Shoobidoo van KPN of Nederlandse belangstelling voor YouTube.com. Tags, beoordelingen en reacties dienen als navigatiehulpjes op de videodumpsite.

Eind deze week gaat Hyves.tv van start, een uitbreiding van de populaire jongerensite Hyves.nl. Gebruikers van Hyves kunnen al sinds februari hun zelfgemaakte video's publiceren bij hun webprofiel. Deze functie komt nu ook beschikbaar op een aparte videosite. Hyves-oprichter Raymond Spanjar zegt tegen Emerce: "We ontvangen maandelijks nu al 15.000 filmpjes. We mikken op maandelijks 100.000 nieuwe films, versus 2 miljoen foto's."

Hyves zet de video-uploaddienst op een apart domein om een nieuw, breder publiek aan te spreken. Spanjar: "De huidige videodiensten zijn 'vriendgericht', enkel vrienden en bekenden van een filmer krijgen de beelden te zien. Op Hyves.tv bieden we ook de mogelijkheid om tags aan video's te hangen." Dat vergroot de vindbaarheid van opmerkelijke filmpjes. "En net als bij YouTube, een groot voorbeeld voor ons, kun je via tabbladen reacties en beoordelingen doorzoeken."

Techniek zwaar belast

Technisch directeur Koen Kam, ooit oprichter van wifi-bedrijf Hubhop dat aan KPN werd verkocht, kan de groei van Hyves´ gebruik slechts bijbenen. Vorige week genereerde de profielensite op één dag voor het eerst meer dan 10 miljoen pageviews, waarmee het een van Nederlands drukst bezochte websites behoort. Maandelijks verstookt Hyves 100 terabyte aan dataverkeer, 100.000 gigabyte. De opslagcapaciteit gaat binnenkort omhoog. Hoster True plaatst 50 terabyte aan harde schijven bij, bovenop de nu circa 20 terabyte.

Een mogelijk volgende stap voor Hyves' videodienst is een eigen digitale televisiezender. Spanjar: "Er zijn steeds meer zenders die vechten om hetzelfde budget. Daardoor moeten de productiekosten voor televisie omlaag en verschraalt het aanbod." Speculatief: "Uiteindelijk zal 'Hyver generated content' het over gaan nemen: mensen die filmpjes maken met als enige beloning de creatie en de aandacht zelf", en de optie dat de beelden op tv worden uitgezonden. Hierover zegt Spanjar: "We hebben gesproken met een aantal producenten", maar beslissingen zijn nog niet genomen.

Met de combinatie van webvideo´s en televisie lijkt Hyves.tv niet uniek te zijn. Technisch gezien is het voor de beheerders van KPN's Shoobidoo een kleine ingreep om de webbeelden door te sluizen naar een digitale tv-zender op KPN TV, dat volgende maand van start gaat. KPN nam de videouploadsite eind 2005 in bedrijf. De populairste filmpjes werden gemiddeld circa 15.000 bekeken.

Geen vrees Myspace

Online smoelenboeken bestaan al jaren, maar tienersites als Sugababes/Superdudes van De Telegraaf en de oudere doelgroep rondom Hyves.nl ontwikkelden zich sterker dan concurrenten als bijvoorbeeld, CU2. Sociale netwerken staan momenteel sterk in de belangstelling van multinationals en durfinvesteerders.

Het Amerikaanse Facebook.com kreeg vorige week nog groeikapitaal ter waarde van 25 miljoen dollar. En MySpace.com werd in juli 2005 door uitgever News Corp. overgenomen door 580 miljoen dollar. MySpace.com is van plan uit te breiden naar de Europese markt en opent een kantoor in Londen. Hyves zegt, bij monde van Raymond Spanjar, niet benaderd te zijn door MySpace voor samenwerking of een overname. Spanjar zegt gesprekken niet uit de weg te zullen gaan. "Praten kan altijd. Maar, we zijn niet te koop."

Hyves heeft in totaal 2 miljoen geregistreerde gebruikers. Ruim 1 miljoen in Nederland en een kleine 1 miljoen in overwegend Peru en Noord-Amerika.

Deel dit bericht

8 Reacties

Dennis Goedegebuure

Top!Ik kan niet wachten tot de eerste beelden.Ben zelf helemaal Hyver geworden, en vind dat die gasten het fantastisch doen. Weg met alle slappe M2 projecten, hyves gaat het maken!

Oof

@D: Ze hebben het al gemaakt, ze zijn de grootste van Nederland (helaas nog steeds niet de snelste).

raymond

:-D @oof: working on it… 😉

Oof

@Ray: Heb het idee dat zolang jullie zo blijven groeien de snelheid een issue blijft. Het lijkt erop dat er niet tegen op te plaatsen is. (Ach een mens kan grotere zorgen hebben). Al moet ik wel zeggen dat het al heel veel beter is dan een maand of 6 terug. Belangrijker hoe zit het met die dating-app 😉

rico suave

ik vind het een enorm slechte site….snap niet dat iedereen zo enthousiast is. De site is megatraag (niet onlangs maar al jaren!) verder is de site zeer onoverzichtelijk.

Hendrik

sowieso is het overzicht onlangs een heel stuk verbeterd en het is natuurlijk zo dat het vrij onmogelijk is om zo veel info overzichtelijk weer te geven. Ik vind het nog knap gedaan. Als je het vaker gebruikt kan je al vrij snel vinden wat je wilt vinden. Dus goeie tip: vaker gebruiken dan komt het helemaal goed, zo is het toch eigenlijk met alles toch? Ik snapte de wasmachine eerst ook niet. Ik vroeg me wel af, onderaan het artikel staat dat er 1 miljoen gebruikers uit Peru en Noord Amerika komen… waarom is dat? waarom zo veel uit die streek?

bosma

HyvesTV gespot op Youtube

Harrie

100 Terabytes per maand? Dat valt me dan weer mee.  Vergelijk dat eens met de 20TeraBytes die FireplaceTV er maandelijks doorheen jakkert. Met een eenvoudig open haard filmpje. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond