Deel dit artikel
-

Relatieplanet actief op Britse datingmarkt.

In mei start Relatieplanet met een Engelstalige site. De nieuwe site, met de naam Truedate.com, richt zich op de Britse datingmarkt. Dat vertelt oprichter Chris van Tuyl van Relatieplanet aan Emerce.

Relatieplanet is in Nederland marktleider op het gebied van online dating. “We hebben niet de ambitie om marktleider te worden in het Verenigd Koninkrijk,” licht Van Tuyl toe. De online datingmarkt is aan de andere kant van het kanaal volgens hem volwassen en ‘vol’. Van Tuyl is tevreden met een marktaandeel van zo’n vijf procent.

De Telegraaf heeft een meerderheidsbelang van zeventig procent in Relatieplanet. De overige dertig procent zijn ‘in handen van’ het bedrijf Webdetail Media uit Roden, waarvan Van Tuyl de eigenaar is. Webdetail is ook eigenaar van datingsite Iwannadate. In eerste instantie zal Webdetail een belang van 80 procent hebben in Truedate.com.

In Nederland heeft Relatieplanet zo’n 480.000 actieve profielen, waarmee het de grootste Nederlandse datingsite is. Iwannadate, dat zich richt op een iets jongere doelgroep, heeft momenteel ongeveer 220.000 profielen.

Truedate.com richt zich op een vergelijkbaar publiek als dat van Relatieplanet, met gebruikers tussen de 20 en 60 jaar en een zwaartepunt bij de groep rond de 35 jaar. De site zal er wat betreft ‘look and file’ precies zo uit zien als Relatieplanet. Wel zullen er bij de eerste versie minder functionaliteiten zijn, zegt Van Tuyl. “Het is niet zinvol om uitgebreide zoekopties toe te voegen als we nog geen groot publiek hebben en daardoor een goedgevulde database. Als er meer valt te zoeken, voegen we functionaliteiten toe.”

Met het marketingbudget dat beschikbaar is voor Truedate.com wordt geprobeerd bekendheid te verwerven op de Britse markt. In een latere fase zal de blik wellicht ook op de Verenigde Staten en Australië worden gericht. Van Tuyl: “We gaan met name deals sluiten met partijen waar we in Nederland al contact mee hebben. Dan moet je denken aan MSN, Google en Yahoo.” Ongeveer tachtig procent van het marketingbudget gaat naar zoekmachinemarketing.

Nadat De Telegraaf in januari een meerderheidsbelang had verworven in Relatieplanet en Iwannadate, zijn er organisatorisch nauwelijks veranderingen geweest, vertelt Quintin Schevernels, die vanuit De Telegraaf betrokken is bij de sites. “De medewerkers die betrokken zijn bij de sites, werken nog steeds vanuit Roden.” Op systeemniveau zijn er wel aanpassingen gedaan, vertelt Schevernels. Bovendien profiteren de datingsites van het bereik dat De Telegraaf heeft. “Als je op de verschillende sites van ons gaat kijken, dan zie je opvallend vaak relatieplanet staan. Bijvoorbeeld in de rubriek ‘contacten’ bij Speurders.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark

Niet zo handig dat ze zich met een ".com" domein richten op de britse markt. Iedereen weet toch dat ze in Engeland ".co.uk" achter de commerciele domeinnamen plaatsen….

het justlunch team

Véél succes gewenst door de collega! www. justlunch.nl

Oof

Dan zeggen ze toch dat ze zich richten op de Engelstalige markt, probleem opgelost.

ike

Heb gechecked maar truedate.co.uk en truedate.com zijn beide van Webdetail Media. Ze hebben er echt wel over nagedacht dus. Waarschijnlijk zullen ze qua marketing het .com domein naar voren brengen wat natuurlijk wel zo slim is als je de Engelstalige markt opgaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond