Deel dit artikel
-

Nederlandse blogosfeer verdrievoudigt in omvang

Het aantal Nederlandse weblogs groeide afgelopen jaar tot 600.000, bijna een verdrievoudiging ten opzichte van 2005. Adverteerders hebben amper belangstelling voor weblogs en de omzet bij alle blogs komt dit jaar niet boven de 1 miljoen euro uit.

Dat stelde Ilse Media-directeur Molenaar gisteren in een toespraak tijdens Blognomics, een symposium dat in de Amsterdamse Rai werd gehouden. Vorig jaar was Molenaar ook een van de sprekers tijdens de bijeenkomst. Toen schatte hij dat er 250.000 actieve blogs zijn in Nedeland, waarvan 90.000 bij Web-log.nl.

Van de nu 600.000 dagboekjesites worden er 260.000 gehost door Ilses Web-log.nl. "Maandelijks genereren ze 100 miljoen pageviews." De Ilse-baas signaleert dat het aantal nieuw aangemaakte weblog af begint te vlakken.

Hoewel 100 miljoen opgevraagde pagina's in absolute getallen veel is, is niet lang niet voldoende om er een renderend advertentiemodel op toe te passen. Molenaar: "Omgerekend verdient iedere blogger 10 cent per jaar." Ieder afzonderlijk weblog genereert maandelijks 500 pageviews en krijgt 10 reacties, blijkt uit Ilse-gegevens.

Ondanks het grote bereik van weblogs weten adverteerders de weg slecht te vinden naar de veelal persoonlijke sites. Molenaar schat, dat Nederlandse bloggers dit jaar gezamenlijk nog geen 1 miljoen euro zullen verdienen aan advertenties. Sponsoring valt daarbuiten en is volgens Molenaar een lucratiever inkomstenmodel voor enkele gespecialiseerde bloggers.

"Traditionele media schakelen weblog in, maar ze snappen het niet. Journalistieke waarden gelden niet op weblogs. Het merendeel van de berichten op die blogs is saai, saai. Middelmaat verkoopt niet, alleen het allerbeste." Maar Molenaar signaleert ook deze hang naar 'extremisme' risico's met zich meebrengt, weinig remt een niet-professionele auteur om ethisch over het randje te gaan. Impliciet verwijst hij naar een foto die onlangs op Geenstijl.nl verscheen waarop een medewerkster van een school in en steegje de liefde bedreef met een leerling.

Toch dienen de traditionele media weblogs niet te mijden. Dat meent althans Willem Sijthoff, media-ondernemer en commissaris bij de onder meer FD Mediagroep. "De integratie van de gevestigde journalistiek met blogs is een belangrijke uitdaging." Zijn kritiek op bloggers en blognetwerken is dat ze, anders dan kranten, nooit volledig kunnen zijn in hun nieuwsselectie en berichtgeving. Blogportalen zullen altijd berichten missen.

Bovendien, stelt Sijthoff, dat bloggers journalistieke normen en waarden zoals het toepassen van hoor en wederhoor ontbeteren en het streven naar volledig objectieve berichtgeving. Sijthoff: "In zekere zin was Jomanda ook een blogger. En hoeveel mensen zijn daar gelukkig van geworden?"

Deel dit bericht

1 Reactie

Kasper Katje

Wanneer ziet men nu eens in dat de mmerderheid van de blogs niets meer en niets minder zijn dan de persoonlijke homepage van een paar jaar terug, alleen met een iets andere techniek. Adverteren was ook niet interessant op die homepages dus hetzelfde geldt voor het grootste gros van de weblogs. Het topje van de ijsberg kun je vergelijken met een professionele website en daar zijn voldoende mogelijkheden voor om inkomsten mee te genereren. Nee, niet alleen AdSense maar inderdaad sponsordeals of campagnes via een affiliatenetwerk/programma. Ik weet niet van welk ingestraald water de heer Sijthoff heeft gesnoept maar Jomanda een blogger? Mis ik nu iets? Straks komt iemand nog beweren dat Jezus een blogger was. We zeggen toch ook niet dat ridders eigenlijk F1 coureurs waren? De kritiek vind ik ook een beetje makkelijk want hierbij wordt iets heel belangrijks over het hoofd gezien: Het gaat er niet om of het nieuws compleet is of niet maar waar de lezer het prettig vindt om op te zoeken en te lezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond