Deel dit artikel
-

Miljoen voor Nederlands bedrijf Q-go

Het Nederlandse Q-go, leverancier van software waarmee bezoekers van websites vragen kunnen stellen in hun eigen woorden, heeft 1 miljoen euro extra kapitaal aangetrokken. Met het extra geld wil het bedrijf in meer landen actief worden en een aantal nieuwe toepassingen ontwikkelen. Vorig jaar werden met de software van Q-go wereldwijd in totaal zo'n 30 miljoen vragen op sites beantwoord.

Portugal, Het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland zijn nieuwe landen in Europa waar Q-go actief wil worden. Het bedrijf kijkt ook naar mogelijkheden in Aziatische landen, vertelt CEO Marcel Smit. Op dit moment zijn Nederland, Duitsland en Spanje de landen waar het bedrijf de meeste klanten heeft. Het bedrijf is ook actief op de Zuid-Amerikaanse markt. Grote klanten van het bedrijf zijn onder meer De Postbank, de UWV, SNS, Deutsche Telecom en Telefonica.

De afgelopen maanden kreeg het bedrijf de ANWB, RIVM en de Deutsche Postbank als nieuwe klanten. Smit: “De ANWB gaat op hun website onze software inzetten voor vragen over verzekeringen. Bij de RIVM zal het gaan om beantwoording van vragen over ziekenhuizen en gezondheid.” De omzet van Q-go groeide de afgelopen drie jaar met driehonderd procent. In de komende drie jaar wil Smit de omzet van Q-go vervijfvoudigen, wat zou resulteren in een jaarlijkse omzet van tussen de 20 en 25 miljoen euro.

Met de software van Q-go vindt een analyse plaats van een vraag die iemand op een site stelt. Met deze methode kunnen ook ‘niet-standaard gestelde’ en grammaticaal onjuiste vragen worden gekoppeld aan een juist antwoord. Naast deze schriftelijke vorm, ontwikkelt Q-go ook een methode waarmee ingesproken – mondelinge – vragen kunnen worden gekoppeld aan antwoorden, vertelt Smit. Deze toepassing kan onder meer worden gebruikt door callcenters.

De ‘dialoog manager’ is een andere toepassing die het bedrijf momenteel ontwikkelt, en waar investeringsgeld naar toe gaat, zegt Smit. “Als iemand op een site een onduidelijke of niet complete vraag stelt, dan komt de ‘dialoogmanager’ met een tegenvraag. Net zo lang tot er een vraag is die kan worden gekoppeld aan een relevant antwoord. Nog een stap verder gaat een dialoogmanager waaraan een virtuele agent is gekoppeld. Telefonica is een klant van Q-go die al gebruik maakt van deze agent. Smit: “Als je naar de homepage van Telefonica gaat, dan zie je daar een video met een dame die vragen stelt en beantwoord.”

Q-Go heeft gekozen voor een investeringsronde met de bestaande aandeelhouders Alpinvest, Newion en Prime Technology Ventures. Daarnaast participeert het voltallige managementteam.

Deel dit bericht

3 Reacties

Boris Veldhuijzen van Zanten

Mooi nieuws! Weer een signaal dat het weer goed gaat met de interneteconomie. Vooral ook indrukwekkend dat dit bedrijf er nog steeds is en niet alleen aan het overleven is maar zelfs nu aggresief gaat uitbreiden. Wellicht kunnen we Q-go binnenkort toevoegen aan het rijtje Marktplaats, Tom Tom…

Erwin van Lun

Q-Go faciliteert het ontstaan van een werkelijk merk-dialoog. Mensen kunnen in hun eigen woorden problemen onder woorden brengen en Q-Go helpt met de vertaling naar betekenis. Taaltechnologie is wat wij Nederlanders goed begrijpen. Veel beter dan andere landen. Q-Go heeft dan ook een mooie toekomst in het vooruitzicht. Ik geloof hierin.

Henk Jekel

Geweldig nieuws. Ik ben het met Boris eens: van puur overleven naar mogelijk (Marcel kennende "op zeker") agressief uitbreiden. NIet alleen in Nederland, maar zelfs ver buiten onze landsgrenzen. Mooie combinatie: Blue Ocean Strategy, hard werken, slim denken en guerrilla Marketing. Schitterend van Marcel en zijn team wat ze bewerkstelligd hebben en waar ze voor gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond