Deel dit artikel
-

Marktplaats koppelt kenmerken aan artikelen

Handelssite Marktplaats.nl werkt aan een nieuwe manier om artikelen doorzoekbaar te maken. Het bedrijf is van plan om kenmerken – 'tags' – te koppelen aan items. De techniek voor dit nieuwe zoeksysteem staat al klaar, zegt directeur Oscar Diele. “We zijn nu op zoek naar wat voor gebruikers de handigste manier is om kenmerken te koppelen.”

De meeste Nederlanders zoeken volgens Diele op Marktplaats artikelen via de browser ingang, door te klikken op steeds verfijndere categorieën artikelen. De zoekmachine op de pagina is een stuk minder populair onder gebruikers, zegt hij. Voor de overname van Marktplaats door eBay was die zoekmachine volgens hem onopvallend op de pagina aanwezig. De zoekfunctie is nu verbeterd, en kijkt naar woorden in de titel en omschrijving. Ook is het mogelijk om te zoeken binnen een straal vanaf een locatie. Het koppelen van kenmerken – of tags, ode internationaal gangbare term – aan artikelen is, legt hij uit, een volgende stap om de zoekmachine te verbeteren.

Een goede doorzoekbaarheid van de site is voor Marktplaats belangrijk. Diele: “Het aantal advertenties op onze site neemt alleen maar toe. Daarom wordt het belangrijker dat deze goed vindbaar zijn.” Vorige week maakte het bedrijf ook al bekend dat gebruikers voortaan op digitale landkaarten als Google Maps kunnen zoeken naar voor hen interessante producten.

Marktplaats is nog aan het onderzoeken op welke manier ze kenmerken wil koppelen aan artikelen, zegt Diele. Op dit moment loopt op de site van marktplaats een enquête onder gebruikers. Daarin wordt gebruikers gevraagd welke kenmerken zij zouden verwachten bij specifieke producten. Voorbeelden van kenmerken zijn kleur, merk, leeftijd en grootte. Een combinatie van kenmerken kan een behoorlijk specifieke zoekopdracht vormen, en levert sneller resultaat dan het via rubrieken zoeken naar items – de huidige manier van zoeken op Marktplaats.nl.

Op haar site trekt eBase de vergelijking met Google Base. Gebruikers van Google Base kunnen bij het toevoegen van producten zelf allerlei eigenschappen invoeren. Deze informatie vormt voor Google de bron om het advertentieaanbod doorzoekbaar te maken. Diele vindt deze vergelijking voorbarig. “Wij zitten nog in de oriënterende fase. Zo zijn we aan het kijken of we gebruikers zelf kenmerken laten toevoegen of dat we hen laten kiezen uit een aantal keuzes.

Deel dit bericht

2 Reacties

Speurders Ontdemianwikkeling

Heb ik al.

Denny

Dit systeem werkt echt perfect op speurders. Het is dus logisch dat marktplaats dit ook weer van de gele overneemt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond