Deel dit artikel
-

Democratische nieuwssite eKudos van start

Stillpoint Media heeft met eKudos.nl de allereerste Nederlandse versie van de populaire Amerikaanse democratische nieuwssite Digg gelanceerd. eKudos.nl heeft geen redacteuren die beslissen welke informatie het belangrijkst is. Bezoekers bepalen er wat op de 'voorpagina' komt. Rijk verwachten de makers er voorlopig niet van te worden. “Het is voor ons ook een speeltuin”, zegt Tako Steinz van Stillpoint Media tegen Emerce.

eKudos is een democratische nieuwssite in de trend van het Amerikaanse Digg.com, dat lezers laat bepalen wat het populairste tech-nieuws is. Iedereen die zich registreert kan op internet gevonden artikelen toevoegen aan de website. Door op artikelen te stemmen, bepalen bezoekers de nieuwswaarde ervan. Stemmen gebeurt door het toekennen van ‘Kudos’, dit van oorsprong Griekse woord betekend zoveel als ‘roem’ of ‘eer’. Een verhaal met voldoende stemmen, of Kudos, wordt vervolgens automatisch naar de voorpagina van eKudos.nl gepromoveerd. Hier ontstaat vervolgens een overzicht van artikelen waarvan de bezoekers vinden dat deze de meeste nieuwswaarde hebben.

De insteek van eKudos is breder dan die van zijn Amerikaanse voorbeeld. Naast een sectie technologie, heeft de site ook rubrieken als wetenschap, games, entertainment, lifestyle, actueel en opmerkelijk. Deze indeling is niet meer dan een uitgangspunt. "We weten nog niet welke rubrieken het beste zullen aanslaan, dat gaan we de komende weken uitproberen", vertelt Steinz.

Al snel na de lancering bleek dat een democratische nieuwsselectie tot opmerkelijke ‘coverstories’ kan leiden. Vrijdagmiddag, enkele uren nadat de site live was gegaan, stond er geen hard nieuws bovenaan de site, maar een link naar een filmpje over een robot-ezel op YouTubes. "Nu is het nog niet mogelijk fimpjes te posten, maar dat willen we op termijn ook mogelijk maken. Later willen we ook de mogelijkheid om zelf een artikel te schrijven invoegen."

Stillpoint Media verwacht voorlopig geen omzet uit eKudos. "Het is voor ons ook een speeltuin. We hebben er nog net geen beta boven gezet. We willen natuurlijk verder groeien, maar het belangrijkste is om eerst een kritische massa te bereiken. Ook belangrijk is om te zien hoe vaak mensen terugkomen."

Stillpoint Media draait op de filmsite Filmtotaal.nl. "Dat is inderdaad onze melkkoe." Daarnaast experimenteert het bedrijf met diverse web 2.0-achtige webdiensten, zoals bijvoorbeeld zijn Del.icio.us-kopie Linklog.nl. Steinz: "Ook voor Linklog hebben we geen winstoogmerk. We zijn gewoon benieuwd of dit soort diensten in Nederland ook opgepakt wordt. Veel van onze projecten hebben nog helemaal geen advertenties."

De verschillende webdiensten dienen voor Stillpoint Media vooral als testcase. In tegenstelling tot zijn Nederlandse Delicious-kopie Linklog heeft Stillpoint Media eKudos bijvoorbeeld helemaal zelf geprogrammeerd. "Het is geschreven in de programmeertaal Ruby on Rails", wil Steinz graag kwijt. Het toekennen van Kudos gaat via Ajax, waardoor niet de hele site opnieuw hoeft te laden als er is gestemd. Alleen het blokje met daarin het aantal toegekende Kudos actualiseert. "Wij geloven sterk in deze minder statische interfaces. Het is voor ons ook een avontuur."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond