Deel dit artikel
-

AdPepper koopt Engels affiliatebedrijf

Advertentienetwerk AdPepper betaalt een paar miljoen euro voor het Engelse affiliatebedrijf Webgains, een bedrijf dat tegen betaling potentiële klanten aanbrengt via internet. AdPepper voorziet een nauwe relatie tussen Webstats4u, voorheen Nedstat, en het nieuwe dochterbedrijf en komt met een Nederlands affiliateprogramma.

Naar nu blijkt betaalt AdPepper tussen de 2,6 en 4,3 miljoen euro in contanten en aandelen om Webgains over te nemen. Het exacte overnamebedrag hangt uiteindelijk af van de financiële resultaten die Webgains de komende jaren realiseert. AdPepper zegt toe investeringen in Webgains-technologie te zullen doen voor internationale uitrol van Webgains´ diensten.

Als gevolg van de overname gaat ook AdPepper Nederland affiliatediensten bieden aan sitebeheerders en adverteerders. Een sitebeheerder kan zich aanmelden voor de dienst en plaatst advertenties van zelf te kiezen bedrijven op zijn site. Iedere keer dat een internetter via de advertentie naar de adverteerdersite klikt en eventueel een product of dienst koopt, krijgt de aanbrenger daarvoor een vergoeding. Het affiliatebedrijf fungeert hiermee als tussenpersoon tussen adverteerders en sitebeheerders.

Er bestaan reeds verscheidene affiliatedienten in Nederland. Behalve Google met diens AdSense zijn er ook bedrijven als Daisycon, Zanox, M4N en TradeDoubler.

AdPepper biedt adverteerders toegang tot verscheidene digitale marketingkanalen, maar kon daar affiliatemarketing nog niet toe rekenen. Wanneer AdPepper Nederland met affiliatediensten begint, weet bedrijfsleider Rob Nijssen niet.

In juli 2005 nam AdPepper Nedstat Basic over van Nedstat voor 3 miljoen euro. Het Duitse AdPepper-hoofdkantoor zegt dat ze de 1 miljoen geregistreerde gebruikers van WebStats4u en Webgains nauw in contact met elkaar wil brengen. Hoe, dat weet ook Nijssen niet. "Dat zijn zaken die vanuit Duitsland worden gecoordineerd."

Ook vorig jaar kocht het bedrijf het Nederlandse marketingbureau ResultOnline. Het afgelopen jaar pleegde het Duitse hoofdkantoor van AdPepper verscheidene overnames in Duitsland en Engeland. De specifieke internetmarketingproducten van bijvoorbeeld Crystal Reference Systems en Mediasquares worden uitgerold over de 11 Europese landen waar AdPepper actief is. Eerder dit jaar verkocht AdPepper haar belang van 25 procent in Falk eSolutions aan DoubleClick en verkocht ze haar 7,8 procent belang in dMarc Broadcasting aan Google. Google nam dMarc in januari over om ook haar diensten op digitale radio te kunnen bieden.

Eind maart publiceerde AdPepper de financiele resultaten over heel 2005. Daaruit bleek dat de omzet gestegen was met 32 procent tot 29,4 miljoen euro. De winst voor rente en belasting steeg met 58 procent tot 228.000 euro.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erwin

Ik begrijp niet dat mensen nog met AdPepper in zee gaan. Het bedrijf plaatst Pop Unders die verschijnen na het bezoeken van een website die webstats4u heeft draaien, vaak zonder dat webmasters hiervan op de hoogte zijn (omdat die de software nog hebben uit de tijd van Nedstat). Zoek maar eens op Ilead en Itrack in Google.

Klaas

Goed dat ze er ook achter gekomen zijn dat affiliate marketing belangrijk is voor adverteerders. Dit betekend veel goeds de andere affiliate partijnen omdat ze mee helpen uitleggen waarom dit voor adverteerders een van de beste langertermijn marketing middel is. Er word ook wel eens gezegt waar geen competie is, is er geen markt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond