Deel dit artikel
-

Omroepen met persoonlijke on demand tv

De Publieke Omroep opent een nieuwe versie van Uitzending Gemist. De grootste veranderingen vonden achter de schermen plaats. De nieuwe programmadatabase zorgt ervoor dat geregistreerde sitebezoekers over twee weken ook gepersonaliseerde on demand televisie kunnen kijken via het web. Door nieuwe afspraken met internetproviders is er voldoende streamingcapaciteit tot 2010.

Gisteren presenteerde de Publiek Omroep  de vernieuwde Uitzendinggemist.nl en de nieuwe mediaspeler. Op het oog vonden er kleine grafische ingrepen plaats aan de site. Kijkers van de maandelijks 4 miljoen opgevraagde videostreams kunnen beoordelingen achter laten over ieder programma. Ze kunnen een 'cijfer' van 1 tot 5 geven over de kwaliteit.

Bovendien kunnen webkijkers vanuit de mediaspeler naar eerdere afleveringen klikken, afleveringen uit hetzelfde genre of uitzendingen van dezelfde omroep. "Die elementen moeten in de player zitten. Er is zo veel te meten", aldus internetcoördinator Michel Mol.

'Door wie laat je je gidsen?'
De vernieuwde site en mediaspeler drijven op een belangrijke nieuwigheid bij de omroepen. Tot voor kort lagen de details van de tv-programma's opgeslagen bij de afzonderlijke omroepen. Die gegevens worden nu in een grote bak verzameld. Die bak serveert meta-informatie uit in het formaat van ieder afzonderlijk medium. Teletekst krijgt beknopte programma-informatie, op het web staan uitvoerige beschrijvingen en doorverwijzingen. De omroepen worden geacht die database met gedetailleerde informatie te gaan vullen, structureel. Dat proces moet de komende maanden gestalte krijgen. Tevens kunnen ook de kijkers die database vullen, door beoordelingen en – op termijn – geschreven beoordelingen van het programma te publiceren.

Michel Mol: "We gaan Uitzending Gemist zo breed mogelijk beschikbaar maken, ook op digitale televisie van de telecom- en kabelbedrijven. Daarbij moet duidelijk blijven wie de afzender van de beelden is." Met de groei van het aantal digitale tv-kanalen wordt het volgens Mol alleen maar belangrijker dat omroepen zich focussen op hun visie en missie. "Door het grote aantal kanalen wordt de kunst van het inperken belangrijk. De vraagt rijst dan: door wie laat je je gidsen." Omroepen en internetbedrijven kunnen volgens hem publiek aan zich binden door hun visie uit te voeren.

"Het wordt belangrijk om slimme interfaces te bouwen." Ouderen, bijvoorbeeld, dienen in beeld ondersteund te worden bij het maken van kijkkeuzes bij de toekomstige vormen van televisie. Het aanbod zal immens zijn. "2006 wordt het jaar dat de diensten naar de huiskamer komen".

Exponentiële groei
Het gebruik van Uitzending Gemist groeide afgelopen jaar exponentieel. In december 2005 werden er 4 miljoen streams opgevraagd. Hoe lang er gemiddeld naar een aflevering werd gekeken maakte de Publieke Omroep niet bekend. Ze gaat de komende jaren meer nadruk leggen op het nauwkeurig meten van het online kijkgedrag.

Eergisteren bereikte het internettelevisiearchief een nieuw record. Op het piekmoment keken er gelijktijdig 4.000 internetters naar afzonderlijke videostreams.

De zogeheten 'long tail' kreeg gisteren in Hilversum ook aandacht. Michel Mol: "We gaan ook de levensduur van een programma onderzoeken. Een concert dat de VPRO uitzond kan per jaar bijvoorbeeld 2.000 keer bekeken worden. Op een gegeven moment kan dat concert cumulatief vaker bekeken zijn dan op de avond dat het voor het eerst op televisie werd uitgezonden."

Persoonlijke on demand tv
Over twee weken verschijnt er een nieuwe functie op Uitzending Gemist. Vanaf dan kunnen kijkers zich registreren en op het web een persoonlijke tv-programmering samen stellen uit de archieven. Zodoende kunnen ze van achter de pc zelf een hele avond 'televisie' voorprogrammeren op via de pc-monitor bekijken. Een volgende stap is dat webkijkers de programmering van hun zelf samengestelde webtv-avond naar bekenden door kunnen sturen.

Providers helpen mee
In een jaar tijd verviervoudigde het aantal opgevraagde streams. Van maandelijks 1 miljoen in 2004 tot 4 miljoen in december 2005. Die groei kan Omroep.nl technisch gezien amper bijhouden, en ook de financiering daarvoor niet. Daarom wordt de hulp van Nederlandse internetproviders ingeroepen.

Nederlandse providers gaan op hun servers kopieën opslaan van de meest bekeken Uitzending Gemist-afleveringen. Dat is zo'n 200 gigabyte aan data. Internetters die die programma's opvragen, worden vanaf later dit jaar niet meer naar de Omroep.nl-servers gestuurd maar blijven binnen het netwerk van hun providers. Dat brengt ook kostenvoordeel voor providers met zich mee. De bandbreedtebelasting van de omroepen daalt daarvoor met naar schatting 70 procent. Volgens berekeningen kan men daardoor met nagenoeg dezelfde infrastructuur door tot 2010.

Momenteel ligt er 20,4 terabyte aan videomateriaal opgeslagen bij Uitzending Gemist. Dat groeit jaarlijks met 8 terabyte. Er zijn 13 streaming servers en de bandbreedte naar buiten toe is 4 gigabit per seconde, capaciteit die binnenkort vervijfvoudigt.

Vanaf september zullen nieuwe toegevoegde programma's niet meer in Real-formaat worden gecodeerd. Slechts 20 procent van de kijkers kijkt nog met Real Player naar de Omroep-beelden. Vanaf dan codeert men enkel nog in Windows Media-formaat. Dat is goedkoper omdat daarvoor geen licentievergoedingen aan Microsoft hoeven te worden afgedragen. Real wordt aan de kant gezet voor Mpeg4. Behalve Windows Media gaat de Publieke Omroep ook encoderen in dat nieuwe, efficiëntere videoformaat. De meeste nieuwe generaties videospelers, waaronder de Video iPod, kunnen overweg met deze codec, die de status van industriestandaard heeft.

Vijfendertig procent van de bezoekers kijkt via een smalbandverbinding naar Uitzending Gemist. In Nederland heeft 60 procent van de huishoudens een breedbandabonnement. Naar schatting van de Publieke Omroep kijken er 600.00 huishoudens naar digitale televisie.

Uitzendinggemist draagt voor 1,5 procent bij aan de kijkcijfers van televisie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Olivier

Maar het zal pas doorbreken als het echt tv is. Gister nog eens zitten kijken naar zo'n gecomprimeerde postzegel en langer dan 5 minuten kijken hou ik niet vol. Zal het alleen gebruiken als ik iets heeeeeel erg graag nog eens wil zien.

Wim

Precies. Set top boxen worden dus belangrijk. Laten we er dan wel voor zorgen dat die open toegankelijk zijn, zodat iedereen willekeurig welke content kan benaderen. Maw: we moeten niet willen dat KPN, Versatel of de betreffende kabelaar, als leverancier van de STB, dat voor ons gaat bepalen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond