Deel dit artikel
-

Talpa start met tv-chatten in MSN Messenger

Mediabedrijf Talpa biedt vanaf 1 juni de mogelijkheid om videostreams in MSN Messenger op te roepen. Kijkers kunnen dan met hun MSN buddies gezamenlijk naar een livestream of een stream uit het archief kijken en onderwijl chatten. Morgen start een voetbalbot, nog zonder video.

De tv-bots werken eenvoudig. Op de programmasites vindt de kijker het adres van de bots. Deze adressen kan hij toevoegen aan zijn buddylist. Door op de bot te klikken kan hij een conversatie starten en daarmee het programma oproepen.

De stream verschijnt in een venster naast het chatvenster. Vervolgens kan hij of zij anderen uitnodigen om deel te nemen aan de chat en zo dus bijvoorbeeld de beelden becommentarieren.

De toepassing is ontstaan uit de gedachte dat jongeren gewend zijn veel dingen tegelijk te doen, vertelt Edwin Tromp, director cross media bij Talpa.

De voetbalbot wordt vanaf morgen aangeboden. Deze bot bevat nog geen streams en zal voornamelijk gebruikt worden om nieuwsberichten te pushen over de ontwikkelingen tijdens het EK voetbal voor landenteams tot 21 jaar, waar ook Jong Oranje aan meedoet.

Gebruikers van de voetbalbot ontvangen de laatste nieuwsberichten uit het Oranje kamp, het scoreverloop tijdens de wedstrijden en ze worden dagelijks inhoudelijk geïnformeerd over de uitzendingen van Café Oranje. Later dit jaar zal de Talpa voetbalbot ook nieuws over het WK en de Eerste en Eredivisie gaan verzorgen.

Vanaf 1 juni volgt een bot die gekoppeld is aan Programma Gemist, waarmee de hele programmering van Talpa opgevraagd kan worden plus de live stream.

Eind juni gaat de Lotte-bot live, als de gelijknamige tv-serie aan een nieuwe reeks begint. Volgens Tromp is Lotte het meest opgevraagde programma op Talpa.tv, met een hele sterke community. In potentie is Lotte dus ook een sterk ‘chatbaar’ programma.

Over de mogelijkheden voor adverteerders is Tromp nog niet heel concreet. "Om te beginnen willen we iets neerzetten dat er toe doet, en het niet meteen volstoppen met commercials. Eerst maar eens kijken of het aanslaat. Het mooie van een interactieve toepassing als Messenger is dat je kunt vragen of iemand geïnteresseerd is in een product."

Talpa heeft al ervaring met de chatbot van Ruud de Wild, die volgens Tromp in de periode januari-februari van dit jaar rond de 50.000 gebruikers telde, die goed waren voor 275.000 conversaties.

De bots worden gemaakt door eCreation, en het streamen van video is een gezamenlijk idee van Talpa en Triple IT. Microsoft is erg geïnteresseerd in de tv-bot, aldus Tromp. Nieuwe toepassingen van MSN-bots staan sowieso erg in de belangstelling, getuige de Invasion of the robots contest die Microsoft organiseert. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond