Deel dit artikel
-

Reed Business lanceert zakelijke zoekmachine

Reed Business Information introduceert vandaag zijn zakelijke zoekmachine Zibbsearch.nl. In 2008 moet twintig procent van alle zakelijke zoekvragen in Nederland via Zibbsearch lopen. De zakelijke searchengine is “waanzinnig interessant” voor Google, zegt Paul Verhoeff, directeur internet van RBI Nederland, tegen Emerce.

In tegenstelling tot generieke zoekmachines als Google en Yahoo, zou Zibbsearch louter zakelijk gerelateerde zoekresultaten presenteren. Een proef op de som leert dat het systeem die belofte grotendeels waarmaakt. De eerste treffer bij Jennifer Lopez is bijvoorbeeld een artikeltje op de site Marketingfacts over het feit dat een van haar singles eerder online verkrijgbaar was dan in de winkel. Bij de zoekterm Seksuele intimidatie verwijzen alleen de tweede en derde organische link naar artikelen over vermeende seksuele intimidatie door acteur Kevin Kostner. De overige acht treffers zijn wel min of meer zakelijk gerelateerd, met links naar ORnet, HRnet, het ministerie VWS, een pagina met EU-regelgeving omtrent seksuele intimidatie, en relevante artikelen op de sites van Elsevier.nl en Planet.

Naast nieuws en achtergronden zijn ook producten, diensten en leveranciers aanwezig in de zoekresultaten. Bron voor deze informatie is Kellysearch, ook een RBI-product. Zibbsearch presenteert niet alleen resultaten uit de webpublicaties van Reed Business Information. Alle relevante b2b sites zijn geïndexeerd. Volgens Paul Verhoeff, directeur internet van RBI Nederland, is de verhouding tussen interne en externe content ongeveer 60-40.

Eigen content
RBI stelt met Zibbsearch ‘alle zakelijke zoekvragen van professionals te willen beantwoorden.’ Maar is de zoekmachine niet gewoon een elegante methode om content van RBI-gerelateerde sites extra te pushen? "Via internet kun je inderdaad alles regelen", zegt Verhoeff. "We zouden RBI content altijd boven in de resultaten kunnen zetten, maar dat doen we niet. We pluggen hiermee niet onze eigen content."

In totaal zijn nu ruim vijf miljoen pagina’s uit meer dan vijfduizend sites geïndexeerd. Per sector hebben specialisten binnen Reed Business Information bepaald welke sites moesten worden geïndexeerd. De resultaten worden ontsloten met een searchengine, die is ontwikkeld op basis van de technologie van het Noorse bedrijf Fast.

Iedereen happy
De site is voorzien van Google Ads, die zowel boven de organische zoekresultaten staan als rechts ernaast. Hoe verloopt de samenwerking met Google precies? "Voor de buitenwereld lijkt het vaak alsof bedrijven concurreren, maar internet is een hele open wereld waarin bedrijven graag samenwerken. Voor Google is het waanzinnig interessant dat wij met dit product komen", stelt Verhoeff. "Via onze index kan Google zijn klanten beter bedienen met zakelijke zoekvragen en ze verdienen bovendien aan de advertenties. Als iemand bij Google zoekt op ‘bedrijfsoverdracht’ zorgen wij ervoor dat Zibbsearch ergens boven in de organische zoekresultaten staat met een link naar een speciale Zibbsearch landingspagina met alles over bedrijfsoverdrachten. Het is complementair, dus iedereen is happy. Dat is het mooie van internet."

Internationaal
De zoekmachine wordt ook internationaal uitgerold op Zibb.com. In eerste instantie alleen met de sectoren Electronics en Construction, "maar de komende 12 maanden komen daar 8 tot 10 sectoren bij", belooft Verhoeff. De ambities van RBI met Zibbsearch zijn groot. In 2008 moet 20 procent van alle zakelijke zoekvragen via Zibbsearch lopen.

Al met al is er enkele jaren aan de zoekmachine gewerkt. "Er is een paar jaar nagedacht over het concept. Het bouwen en indexeren koste vervolgens maar één jaar, maar het was wel een hell of a job." Hoeveel de ontwikkeling van de zakelijke zoekmachine precies heeft gekost wil Verhoeff niet zeggen, "maar het spreekt voor zich dat het een significante investering is. Zoiets ontwikkel je niet op een zolderkamer. Het gaat om handwerk van specialisten. Voor de classificatie heb je dure software nodig. En dan is er nog de licentie voor de technologie van Fast."

"Bijkomend voordeel is dat we dit product ook heel goed in onze bestaande websites kunnen hangen. Dat is niet alleen goed voor de klant die bijvoorbeeld op Zibb.nl informatie zoekt, maar ook voor de redacteuren, want hun artikelen worden zo beter ontsloten. Bovendien levert het ons weer meer traffic op."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond