Deel dit artikel
-

Google begint met video-advertenties

Adverteerders kunnen binnenkort via Googles advertentienetwerk AdWords behalve tekst- ook video-advertenties gaan plaatsen. Nederlandse adverteerders moeten duidelijk nog wennen aan de mogelijkheid met video´s online te adverteren, al blijken eerste proeven goed voor branding-doeleinden.

“Binnenkort kunnen ook Nederlandse adverteerders videobeelden plaatsen in ons contentnetwerk, hooguit enkele weken of maanden”. Sidney Mock van Google Benelux reageert op de aankondiging van het Amerikaanse hoofdkantoor dat Google nu ook bij video-advertenties gaat bemiddelen. Adverteerders kunnen, net als bij tekstadvertenties, bieden op posities op websites. Hoe meer ze per klik willen betalen, hoe prominenter de positie op de site.

De video-advertenties komen niet op Googles eigen websites te staan, zoals de zoekmachine of maildienst Google. De beelden worden enkel uitgeserveerd op websites die deelnemen aan de AdSense-advertentiedienst.

Voor Google is de videodienst een opstap naar digitale televisie. Ook daar liggen de ambities van het miljardenbedrijf.

In een interview met de Wall Street Journal zegt Google-baas Eric Schmidt dat hij de markt voor internetadvertenties in omvang van jaar op jaar ziet verdubbelen. Hij verwacht uiteindelijk dat 10 à 20 procent van alle circulerende reclamegelden op internet besteed zullen worden. Nu is dat volgens Schmidt 6 procent. Nederlandse adverteerders gaven in 2005 170 miljoen euro uit aan webreclame.

Googles Sidney Mock tegen Emerce: “De dienst gaat van start voor Amerikaanse, Canadese en Japanse adverteerders. Nederlanders met een Engelse of Japanse site kunnen er dus al mee aan de slag.”

Sitebeheerders kunnen kiezen uit 3 advertentieformaten: 250×250, 300×250 en 336×280 pixels. Adverteerders kunnen materiaal aanleveren in 5 formaten: Avi, Asf, Mpeg, QuickTime en Windows Media, geen Real. Google converteert de aangeleverde video´s vervolgens naar Flash-formaat. Sitebezoekers krijgen de video’s enkel te zien als de de knopen ‘Afspelen’ aanklikken.

Nederlandse adverteerders moeten nog wennen aan online video-adverteren. Dolf Kars van Videostrip.nl, maker van uitklapbare  banners, beaamt dat. “Je merkt aanloopproblemen bij reclame- en mediabureaus. Ze willen bestaande tv-commercials geschikt maken voor internet, maar komen er dan achter dat de rechten daarvoor niet zijn afgekocht. Dat is een leerproces. Het bewustzijn komt.”

Bas Seelen van AdLink: “Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Er zijn al tal van partijnen die video-advertenties bieden. Wij hebben adverteerders uit de media-, maar ook auto- en modebranche. Bij ons weet een adverteerder op welke site zijn boodschap komt te staan, bij Google niet.”

Volgens Tijmen Bos van narrowcastingbedrijf M-Media zijn het niet enkel grote, landelijk opererende adverteerders die videocommercials uitzenden. Dat blijkt uit zijn ervaringer bij de McDonalds-ketens waar M-Media narrowcastingschermen exploiteert. Bos: “De creatie van video kan duur zijn. Hoe geraffineerder en professioneler en duurder. Maar dat neemt niet weg dat we intussen honderden bedrijven hebben die regionaal adverteren in ons netwerk.”

Gisteren publiceerde MSN Nederland onderzoeksresultaten waaruit blijkt, dat streaming video-campagnes de naamsbekendheid van adverteerders kan verhogen. MSN concludeert dat streaming video de naamsbekendheid met 11 procent kan groeien, ook als de campagne kleinschalig maar gericht wordt opgezet. Dat bleek uit proeven met HP en Eneco Energie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

Een interessant artikel hierover op techcruch (engelstalig): ( http://www.techcrunch.com/2006/05/23/google-ppc-video-ads-im-betting-against-it/ ) Ekele punten waarom deze dienst zal mislukken volgens Michael Arrington- Without Google search, advertisers will be significantly less interested in the product.- When someone clicks on a video, they aren’t clicking through to a website, where some sort of action can occur that can be tied to an ROI.- small businesses already have a wonderful way of getting normal television ad spots produced and run. – people don’t want to click on video ads. They don’t want to watch this stuff at all, really.- Producing a video ad takes work- all of these factors are going to contribute to low PPC and click through rates 

mirko

Het kan ook anders, je eigen videobeheer door bijvoorbeeld een CMS van Mediadepot in te zetten. Kijk voor info maar eens op http://www.mediadepot.nl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond