Deel dit artikel
-

Takeitnow verzelfstandigt Homezone.nl

Homezone.nl, een webwinkel voor wit- en bruingoed, is ontvlecht van Takeitnow en gaat als zelfstandig bedrijf door. De 'spin out' heeft volgens grootaandeelhouder Martijn Hoogeveen een direct positief effect op de omzet. “Tv's gaan, met het WK voor de deur, als warme broodjes over de toonbank. Voor pc's houdt men de hand op de knip.” Steeds meer MKB'ers openen volgens Hoogeveen een webwinkel.

Takeitnow neemt afscheid van een van de subrubrieken uit de webwinkel. Het internetdomein HomeZone.nl werd in september 2005 opgericht om de vraag naar wit- en bruingoed zoals televisies en wasmachines te kanaliseren. De productcategorie bleek als zelfstandige entiteit sneller en efficiënter te kunnen opereren. Dat zegt Martijn Hoogeveen, oprichter van Takeitnow, tegen Emerce. Zijn investeringsbedrijf Imerge houdt 51 procent van de Homezone-aandelen. Ernesto Nikkels, oud-werknemer van Takeitnow, heeft de overige 49 procent.

"HomeZone heeft een omzet van een paar ton per jaar. Dat is genoeg om zelfstandig te overleven. Ik denk dat de webwinkel na het lostrekken van Takeitnow hard door kan groeien naar een miljoen euro per jaar. Het nieuwe management kan nu zijn activiteiten beter concentreren. Door de activiteit in de doorgroeifase tijdig te verzelfstandigen, geef je het de juiste ruimte en focus."

Het jonge bedrijf heeft volgens Hoogeveen een volledig assortiment, dat betrokken wordt van 4 distributeurs. "Of er ruimte is voor nog een webwinkel? De marges op online verkoop in de witgoed en bruingoed liggen gemiddeld boven de 10 procent. In de computer-hardware schommelt tussen de 6 en 8 procent. En bovendien zijn er in de laatste branches vele honderden concurrenten. Toch hebben we ook daar een winstgevend bedrijf."

De webwinkel HomeZone zal gebruik maken van de IceShop-technologie als motor achter de webwinkel. Ook Takeitnow draait daar op. IceShop is een onderneming van Hoogeveens incubator Imerge. Aan de statistieken van IceShop ziet Hoogeveen dat er de laatste maanden veel belangstelling is voor het opzetten van nieuwe webwinkels. "Er is een enorme slag gaande bij het MKB. En dat in tegenstelling tot Wehkamp en andere postorderbedrijven. Daar zie je amper groei, zelfs stilstand. Noem het de democratisering van e-commerce."

Nederlandse banken onderschrijven Hoogeveens stelling dat er vanuit het MKB groeiende belangstelling is voor internetondernemen. Om die reden lanceerden ABN Amro en Rabobank onlangs nieuwe versies van internetkassa iDeal. Kleine internetondernemers hoeven daarvoor geen dure digitale kassainstallaties aan te schaffen en maandelijkse abonnementen te betalen. Ze betalen enkel een bedrag per transactie, een bedrag dat iets hoger ligt dan voor grote e-commercebedrijven. Hoogeveen verwacht dat banken de iDeal-tarieven zullen verlagen, naarmate er meer e-commerceondernemers komen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond