Deel dit artikel
-

Vodafone-cijfers: mobiel internet nog ver weg

Consumenten en zakelijke gebruikers maken nog weinig gebruik van de mobiele datamogelijkheden van 06-aanbieders. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Vodafone. Hoewel de multinational zich met UMTS richt op de zakelijke markt, blijken vooral consumenten abonnementen UMTS-apparaten te kopen. Het telecombedrijf komt later dit jaar met een personaliseerbare mobiele jukebox op de markt.

Ruim 6 miljoen nieuwe Vodafone Live UMTS-klanten wist Vodafone in de afgelopen twaalf maanden aan zich te binden. Eigenaren van UMTS-telefoon kunnen tegen, theoretisch, maximaal 384 kilobit per seconde filmpjes, muziek of spellen downloaden. Daarvoor dienen ze wel over een UMTS data-abonnement te beschikken.

Vodafone heeft nu internationaal 7,7 miljoen UMTS-klanten. In de laatste drie maanden kwamen er 1,9 miljoen bij. De groei lijkt te versnellen. Of dat het gevolg is van vragende klanten of effectieve marketing is niet duidelijk. Omgerekend, beschikt 4,5 procent van alle Vodafone-klanten over een UMTS-apparaat. Nog eens 650.000 klanten hebben een insteekkaart om via de laptop te kunnen internetten en mailen op plaatsen waar geen wifi is. Dat is niet veel in relatieve zin.

Van de in totaal 171 miljoen Vodafone-klanten staan er 27 miljoen te boek als gebruiker van Vodafone Live, het mobiele webportaal. Een jaar geleden waren dat nog zo´n 17 miljoen klanten. Er zit een gestaag groeiende lijn in het aantal dataklanten van het telecombedrijf, al blijken de meesten louter belabonnementen te kopen. 

Hoewel Vodafone en diens branchegenoten UMTS omschrijven als een dienst voor zakelijke gebruikers, slijt het telecombedrijf vooral op de consumentenmarkt UMTS-abonnementen. Uit de gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers blijkt, dat er 7,7 miljoen UMTS-toestellen in omloop zijn. Op de zakelijke markt circuleren er slechts 660.000. Alle andere toestellen zitten in de broek- en jaszakken van consumenten.

De omzet uit mobiel dataverkeer, exclusief sms-omzet, kwam in de eerste drie maanden van 2006 uit op 1,2 miljard euro (832 pond). Dat is 60 procent meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 2,8 procent van de totale omzet van Vodafone Group.

Over de eerste drie maanden van het jaar boekte Vodafone Group een omzet van 43 miljard euro. Dat is een toename van 7,5 procent. Winst noteerde het bedrijf niet, over het afgelopen kwartaal. De Engelsen boekten een nettoverlies van 22 miljard euro vanwege afschrijvingen met een waarde van 34 miljard euro.

Hoeveel Nederlandse UMTS-klanten Vodafone heeft, houdt het bedrijf voor zich. De woordvoerster: "We rapporteren nooit op landenniveau." Als het groepsgemiddelde van 4,5 procent maatgevend is, zouden er in Nederland 118.000 UMTS-klanten zijn. Vodafone Nederland heeft 3,9 miljoen klanten, een lichte stijging. Meer dan de helft, 52 procent, is prepaidklant. Aan hen verdient Vodafone maandelijks gemiddeld 9,20 euro. Abonneebellers leveren maandelijks 61,30 euro omzet op, per persoon. Het gewogen gemiddelde van deze bedragen, heet in vaktermen de Arpu (Average Revenue Per User). In Nederland ligt dat op 33,60 euro, een daling van 1,70 euro ten opzichte van een jaar geleden.

Na de zomer lanceert Vodafone in Nederland de dienst ´Vodafone Radio DJ´. Dat is een programma in mobiele telefoons dat werkt via het UMTS-net. Het is een live jukebox waar gebruikers een afspeellijst kunnen maken met artiesten en genres. Per nummer kan een consument aangeven of hij het liedje leuk vond of niet. Op basis van deze feedback stelt Radio DJ volgende afspeellijsten samen.

Met de Radio DJ, met daarin 600.000 nummers uit de SonyBMG-stal, probeert Vodafone meer aansprekend entertainment via de mobiele datalijnen te verspreiden. Op dezelfde wijze zendt het bedrijf al enige tijd alle uitzendingen van Talpa live uit via UMTS en binnenkort ook alle doelpunten en hoogtepunten van het WK Voetbal in Duitsland.

Eric Schmidt, bestuursvoorzitter van Google, omschreef mobiele telefoons onlangs als het logische volgende werkterrein van zijn bedrijf. Hij argumenteerde dat er meer telefoons dan pc´s in omloop zijn, dat telefoons goedkoop zijn en dat mobieltjes per definitie een netwerkverbinding hebben.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ralph Remkes

Wellicht blijft het gebruik van mobiel internet nog achter omdat de kwaliteit nog erg slecht is. Ik ben zelf echt wel geïnteresseerd in mobiele televisie, maar als ik tien minuten live TV kijk op mijn UMTS toestel dan kan ik de helft niet volgen omdat de beeld kwaliteit achter blijft. Dus bestel ik het maar niet meer….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond