Deel dit artikel
-

Mobiel advertentienetwerk MADS van start

MADS, een nieuw advertentienetwerk voor mobiele websites, gaat volgende maand van start. Adverteerders kunnen tekst- en banneradvertenties kopen op WAP-sites van onder meer Spits, TMF/MTV, eMSN, eMessenger en Samsung.

Eerder kondigde IceMobile al aan te gaan starten met een mobiel advertentienetwerk. Bij dat netwerk zouden volgens Ralph Cohen van IceMobile een aantal belangrijke site-exploitanten en een tiental grote adverteerders zijn aangesloten.

MADS heeft in totaal twaalf sites in haar netwerk, zegt Ashu Mathura, oprichter van MADS. Mathura is de ex-directeur en oprichter van Overloaded. De sites van MADS hebben volgens hem een bereik van zo’n 10 miljoen views per maand in de landen waar het netwerk actief is. Het netwerk is op dit moment het grootste in Nederland en België. In Duitsland en Het Verenigd Koninkrijk is MADS nog in de beginfase van de opbouw van het partnernetwerk.

In Nederland werkt MADS alleen nog met operator Telfort. Mathura verwacht voor het einde van deze maand contracten af te sluiten met nieuwe operators, om zo het bereik van het netwerk flink te vergroten. “We zitten in een start-up fase. Op dit moment proberen we het bereik van het netwerk zo groot mogelijk te krijgen. Het benaderen van adverteerders gaat echt van start in juli.”

MADS werkt met een shared revenue model. WAP-sites in het netwerk krijgen straks tussen de zestig en tachtig procent van de advertentieopbrengsten.

Mobiel adverteren gaat, zo verwacht Mathura, de komende maanden echt doorbreken. “Het plaatsen van advertenties op mobiele contentsites is niet iets dat zomaar verzonnen is. Ik heb gemerkt dat er concrete behoefte is vanuit de site-exploitanten én de adverteerders.”

Die toenemende belangstelling heeft volgens hem te maken met het feit dat de mobiele contentmarkt volwassen aan het worden is. En met het feit dat er tegelijkertijd nog geen door advertenties gefinancierde sites bestaan, legt hij uit. “WAP-sites hebben afzonderlijk nog te weinig bereik om interessant te zijn voor adverteerders. Wij lossen dat op door sites in een netwerk te koppelen aan adverteerders.”

Concurrentie
Mathura beschouwt het netwerk van IceMobile niet echt als een concurrent. “Ik zie nog weinig van hen.” Hij ziet het Franse Screentonic.com als een belangrijkere concurrent. Die partij is nu nog voornamelijk actief in Frankrijk maar gaat ook de stap zetten naar Het Verenigd Koninkrijk. “Voor zover ik het kan overzien is Screentonic de enige echte concurrent in Europa.” Het belangrijkste Amerikaanse netwerk is volgens Mathura ThirdScreenMedia.com, dat een netwerk heeft met sites met een bereik van zo’n zeventig miljoen views per maand.

Technologie
Om advertenties op mobiele sites mogelijk te maken heeft MADS technologie gemaakt die het mogelijk maakt om, zoals ze dat zelf omschrijf, 'real time dynamische advertenties te tonen.'  Advertenties kunnen met de zogenaamde MADserver op basis van kenmerken als content type, tijd, land, GSM netwerk, type telefoon en locatie getoond worden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Mark

Zo nieuw dat er nog geen website is? 🙂

ashu mathura

Klaas Bla

Quote: MADS is Europe’s leading mobile advertising network and marketing technology provider. Nu al "leading". 😛

John de Vroede

Campagnes op de wap site van Samsung?

Karen ter Haar

Nee die advertising loopt net als de wapsites Anysong en Telefoongids via HotSMS

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond