Deel dit artikel
-

PCM gaat zelf video advertenties exploiteren

De Volkskrant doet voortaan zelf de exploitatie van streaming commercials. Na de zomer volgen andere titels van PCM. Tot voor kort werkte de Volkskrant samen met Zoom.in, maar die partij voldoet niet aan de eisen die de krant stelt aan een streaming commercial. Vandaag verschijnen de eerste commercials 'nieuwe stijl' op de site van de Volkskrant.

Sinds de lancering van de nieuwe site van De Volkskrant in mei maakt de krant geen gebruik meer van nieuwsvideo’s van Zoom.in. Eén van de redenen om de samenwerking te beëindigen was dat Zoom.in alleen video’s levert mét commercials. “Wij wilden zelf de exploitatie daarvan doen. Daarom maken we nu gebruik van eigen video’s en ANP-video’s,” vertelt Bas Broekhuizen, chef videoredactie van De Volkskrant.

De commercials draaien in de nieuwe videoplayer op de Volkskrantsite. Volgens Marco Krösing, sales manager internet bij PCM Media, zijn de commercials in ‘flash’. Daardoor is het mogelijk om deze ‘aanklikbaar’ te maken, iets dat niet mogelijk was bij de commercials van Zoom.in. Wie op een video klikt gaat nu naar de site van de adverteerder, zegt Krösing. Op termijn is het volgens hem mogelijk om meerdere klikmomenten aan te brengen in een spotje. “Je zou een aantal aanbiedingen kunnen laten zien, die elk verwijzen naar een andere deeplink.” Ook klikken op itemniveau (bijvoorbeeld een kledingstuk in een video) is volgens Krösing mogelijk.

Commercials duren 10 tot 15 seconden en worden aan het begin of einde van een video afgespeeld. Na het zien van een korte commercial verschijnt er naast de redactionele content een skyscraper van de adverteerder, vertelt Broekhuizen. Wie verschillende video’s bekijkt op de Volkskrantsite, krijgt niet opeenvolgend een zelfde commercial te zien, legt Krösing uit. Daarvoor werkt de krant met zogenaamde frequency caps om te bepalen hoe vaak een commercial getoond wordt.

De Volkskrant is binnen de PCM-groep een pionier waar het gaat om het zelf exploiteren van de streaming commercials, zegt Krösing. Hij zegt dat na de zomer andere PCM-titels volgen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Evert Siderius

Dit bericht dekt niet geheel de waarheid: Flash commercials zijn wel degelijk mogelijk op Zoom.in. Graag verwijs ik naar onze presentatie op deze site (Emerce Streaming Update maart 2006), waarin we dit als tip richting adverteerders hebben aangegeven. Op dit moment worden ongeveer 50% van alle commercials in het Zoom.in netwerk in flash uitgezonden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond