Deel dit artikel
-

‘Explosieve’ Mentos-snoepjes plotselinge internethype

Tweehonderd liter Cola Light en ruim 500 Mentos-snoepjes in colaflessen leveren snoepjesfabriek Mentos in Amerika een ongevraagd reclameoffensief ter waarde van 10 miljoen dollar. Twee Amerikanen filmden hoe ze tientallen flessen cola als klassieke fontijnen elegant laten spuiten. En passant strijden ze tegen videodiensten als YouTube en Google Video.

In nog geen twee weken tijd werd de laatste video-aflevering van 'The Extreme Diet Coke & Mentos Experiments' van Fritz Grobe en Stephen Voltz een kleine 460.000 keer bekeken via videosite Revver.com. Grobe en Voltz filmden hoe ze Mentos-snoepjes chemisch laten reageren met Cola Light en hoe ze de spuitende flessen een heus kunststukje uit laten voeren.

Zonder reclamebestedingen en promotie van noch Mentos, noch Coca-Cola ontpopt het 5 minuten durende filmpje zich tot een zomerhit op internet. Geen van beide bedrijven was betrokken bij de totstandkoming van de videoclip. Het gaat om een particulier initiatief.

Het mengen van cola en zoete snoepjes om flessen te laten spuiten, is met name in Amerika al jaren een bekende bezigheid. Maar naarmate digitale videocamera's goedkoper worden en er videodeelsites als Revver, YouTube en Google Video verschijnen, wordt ook het mondiaal publiceren van video's goedkoop.

Internetters die Revver.com publiceren, krijgen de helft van de advertentieomzet die de videosite genereert. Dat is de reden dat Grobe en Voltz verbieden dat hun filmpjes elders verschijnen.

Snoepjesmaker Mentos verwelkomt de internethit met open armen. Een zegsman van het bedrijf schat dat Mentos voor 10 miljoen dollar aan gratis reclame krijgt door de cola-met-Mentos-actie, aldus zakenkrant Wall Street Journal.

Mentos-eigenaar Perfetti Van Melle besteedt jaarlijks 20 miljoen dollar in de VS aan reclame. Het bedrijf krijgt ongevraagd een bonus van 50 procent en overweegt daarom een samenwerking te sluiten met de makers van de populaire amateurvideo.

Voor de 5 minuten durende 'hoofdfilm' verscheen, publiceerde het Amerikaanse duo 3 eerdere experimenten. Deze voorstudies op zich werden 152.000 keer bekeken. De hobbyfilmers toonden hun werk voor een habbekrats meer dan 610.000 keer, exclusief de 'illegale' vertoningen op andere videosites en op hun eigen site Eepybird.com.

Op Google Video staan 159 andere filmpjes met Cola- en Mentos-geklieder, op YouTube staan 290 amateurfilmpjes.

Deel dit bericht

2 Reacties

joost reichenbach

Ook in Nederland wordt dit een rage. Shotgun poet Joost Reichenbach, een Haagse dichter, roept op zijn website http://www.joostreichenbach.blogspot.com op tot een Nederlands kampioenschap! Prachtige fotos!

bas

Uiterst convenient voor de grote partijen als Youtube en Revver die UGC als core business hebben. Extreem populair -Youtube- en met maandelijks minimaal 1 milioen dollar aan hostingkosten. Helaas worstelen ze er nog steeds mee om omzetten te behalen obv een advertentiemodel: adverteerders zijn huiverig en zien meer gevaren dan mogelijkheden. Wellicht dat hiermee een duidelijk signaal is afgegeven richting bugetbeheerders? Gezien de consistentie waarmee hierover geschreven wordt en de uiteenlopende kanten waarvandaan ikzelf op dit filmpje gewezen werd, heb ik de indruk dat deze 'hype' toch met enig beleid in de markt is gezet…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond