Deel dit artikel
-

‘Bluetooth actie zonder inbreuk op privacy’

Jeanswinkel Score start vandaag met een actie waarbij passanten een sms'bericht ontvangen als ze hun mobiele telefoon met Bluetooth of Infrarood richten op een winkeletalageposter. “In tegenstelling tot andere Bluetooth acties kunnen gebruikers zo zélf beslissen of ze wel of geen sms-bericht ontvangen,” aldus Dinto Hazel van het bedrijf Pinkeye.

Commerciële acties waarbij Bluetooth wordt ingezet zijn controversieel. Adverteerders die een Bluetooth-actie willen starten moeten juridisch advies inwinnen, was het advies aan adverteerders vorig jaar van de Mobile Marketing Association (MMA), een internationale belangenvereniging van mobiele marketeers. “De privacy van mobiele telefoonbezitters is in het gevaar omdat ze ongevraagd commerciële boodschappen ontvangen via Bluetooth,” schreef de MMA.

Dit privacy issue speelt niet bij de actie van winkelketen Score, meent Hazel.  “Bij concurrenten die met soortgelijke acties bezig zijn, ontvangt iedereen die voorbij komt of zich in een afgeschermde omgeving bevindt (een winkel bijvoorbeeld, red.) een bericht. Bij deze actie wordt alleen een bericht verstuurt als je heel gericht je mobiele telefoon op een poster richt én je tegelijkertijd je Bluetooth of Infraroodfunctie hebt geactiveerd.”

Het winkelend publiek in de Arnhemse binnenstad ziet in de etalage van het Score filiaal in de Ketelstraat twee posters hangen met daarop de uiting ‘win nu een complete outfit van Score’. Op de poster staat verder uitgelegd dat om kans maken op de prijs je de Bluetooth of Infrarood functie moet inschakelen en vervolgens de telefoon moet richten op de etalage.

Een apparaat in de etalage, de zogenaamde Marketeye, herkent de mobiele telefoon (type, telefoonnumer) en verstuurt de ‘aanvraag’ naar een server die vervolgens een sms’bericht verstuurt met daarin de prijsvraag. De deelnemer kan vervolgens het antwoord terug sms’en.

De telefoonnummers en gegevens over de mobiele telefoon worden bewaard, vertelt Hazel. Die gegevens kunnen voor een volgende marketingactie worden ingezet. Hazel: “Dit is een actievoorwaarde. Door mee te doen met de prijsvraag stemmen deelnemers toe dat hun gegevens worden opgeslagen.”

Score is de eerste retailer die de Marketeye test en op deze manier een mobiele actie voert, zegt Hazel. Pinkeye verzorgt samen met Consilium Solutions de technologie voor de actie.

Deel dit bericht

5 Reacties

Mark Jansen

De gemiddelde leek vindt dit veel te veel gedoe vermoed ik

Tom

"Score is de eerste retailer die de Marketeye test en op deze manier een mobiele actie voert, zegt Hazel. Pinkeye verzorgt samen met Consilium Solutions de technologie voor de actie." Een aantal weken geleden zag ik al een nieuwsbericht staan dat deze techniek werd toegepast in Amerika ter promotie van een nieuwe film. Als je je bluetooth had aanstaan kon je gratis een ringtone krijgen. Echt compleet nieuw is het dus ook niet meer.  Maar ik denk dat we deze manier van promotie zeker nog vaker langs zien komen.

mobicult

Een onduidelijk verhaal over de werking van het systeem. Het is niet mogelijk om d.m.v. de "marketeye" een eerder onbekend toestel te identificeren en vervolgens een SMS te versturen naar het het telefoonnummer behorend bij de simcard in het toestel. Ik vraag mij dus af of het werkt zoals voorgesteld in dit verhaal. Ik heb nog een kleine posting over bluetooth als marketing tool staan op mobicult.com, misschien interessant.

André Leurs

De werking van Marketeye kan zonder meer uniek genoemd worden, echter de techniek van BlueAd gaat veel verder, zonder netwerkkosten.Er komt een nieuwe periode aan, dat is zonder meer evident.

mobicult

Even opgezocht hoe het nu eigenlijk werkt. Je GSM wordt feitelijk d.m.v. infrarood of bluetooth als sms modem gebruikt door de marketeye (=pc). Er zijn dus 2 nadelen: 1. Bij interesse moet eerst in het configuratiemenu van je telefoon gezocht worden naar de marketeye.2. Er worden SMS kosten in rekening gebracht bij een info aanvraag, waarbij dit tevens premium SMS zou kunnen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond