Deel dit artikel
-

Streaming video populair onder uitgevers

Uitgevers hebben hoge verwachtingen van streaming video. Dat is één van de trends uit een onderzoek van KPMG naar trends binnen de uitgeefwereld. Het gebruik door uitgevers van streaming video is gestegen van 11 procent in 2005 naar 21 procent in 2006.

Hoe gaan Nederlandse uitgevers om met nieuwe technologieën en de mogelijkheden die internet biedt? Eind vorige week publiceerde KPMG een jaarlijks trendonderzoek dat onder meer in gaat op die vragen. Aan het onderzoek deden 146 uitgevers mee. Zij zijn afkomstig uit de verschillende sectoren van de ‘uitgeefwereld’, van educatieve uitgevers tot uitgevers van publiekstijdschriften.

Een andere opvallende trend uit het onderzoek, naast die van de toenemende belangstelling voor streaming video (in 2006 verwacht 40 procent binnen twee jaar gebruik te maken van streaming video), is de opkomst van RSS. In 2005 paste 11 procent van de uitgevers RSS-feeds toe, in 2006 ligt dat percentage op 20. Uitgevers verwachten dat de komende twee jaar het gebruik met nog eens zo’n 14 procent zal stijgen.

‘Uitgevers worstelen met weblogs’
Het lijkt dat uitgevers moeite hebben met het fenomeen weblogs, schrijven de KPMG-onderzoekers in het rapport. Op dit moment biedt 17 procent van de uitgevers weblogs aan. Dat aanbod zal niet spectaculair stijgen de komende tijd, want over twee jaar denkt 22 procent van de uitgevers gebruik te maken van weblogs, blijkt uit het onderzoek.

“Uitgevers worstelen met deze groep ‘vrije auteurs’,” schrijven de onderzoekers. “De overgrote meerderheid van de webloggers is gestart buiten de klassieke uitgeverswereld en werd  aanvankelijk afgedaan als ‘ongevaarlijke hobbyisten’ Inmiddels stellen veel experts hun beeld bij en zoeken uitgevers naar manieren om weblogs onderdeel te maken van hun uitgeefstrategie.” Zo is uitgever PCM gestart met lezersweblogs bij de Volkskrant en zet ze ook verschillende vormen van weblogging in bij de online editie van nrc.next.

Uitgevers zien mogelijkheden podcasts
Uitgevers tonen steeds meer interesse in podcasts, aldus de onderzoekers. Podcasts worden op verschillende manieren ingezet, bijvoorbeeld als marketinginstrument waarbij een auteur zijn boek aanprijst. In 2008 verwacht 27 procent van de uitgevers podcasts uit te geven. Op dit moment is slechts acht procent van de uitgevers actief op het gebied van podcasting.

Digitale droom
Een algemene trend onder uitgevers is dat zij klantgerichter willen werken. Dat betekent dat de uitgever de informatiebehoeften van de klant in kaart brengt en daar op inspeelt, schrijven de onderzoekers. De uitgevers hebben de ambitie om klanten te bedienen met ‘relevante informatie op het juiste moment’. Het medium zou niet het uitgangspunt moeten zijn, maar de behoeften van de klant. Als die behoefte in kaart is gebracht, volgt de mediumkeuze: bijvoorbeeld de mobiele telefoon, het internet of een boek.

Er vindt een geleidelijke overgang plaats van een overwegend papieren aanbod naar een veelzijdig multimediaal aanbod, constateren de onderzoekers. Hoewel uitgevers heel veel ambities hebben op het gebied van gepersonaliseerd uitgeven, blijft de ‘grote sprong voorwaarts’ echter nog uit, concluderen de onderzoekers.

Jaarlijks onderzoek
KPMG doet sinds 2004 jaarlijks onderzoek naar trends binnen de uitgeefwereld. Voor het onderzoek zijn in december 2005 uitgevers ondervraagd. Zij geven aan wat ze momenteel doen en over twee jaar verwachten te doen. 

In aanvulling op de vragenlijsten werden voor het onderzoek interviews gehouden met prominenten spelers uit de mediawereld, zoals Fons van Westerloo (RTL Nederland), Ad Swartjes (Telegraaf Media Groep), Marianne van Leeuwen (Reed Business information) en Tonaal Goes (Talpa Media Groep).

Deel dit bericht

5 Reacties

Frits Bleekhoven

nou, dan met z'n allen gaan wachten tot er een video-rss reader wordt aangeboden, of zeg ik nu iets heel doms :)……….RSS heeft zoals bekend een groot nadeel voor de uitgevers en dat is dat er nagenoeg niet meer naar reklame wordt gekeken, dus hoe komen de uitgevers dan aan hun geld?

Bram Boertjes

@Frits: Misschien kan Emerce antwoord geven op de vraag of er naar hun reclameboodschap in de RSS-feed wel voldoende wordt gekeken.Voordeel van de video is dat je in-stream kunt adverteren, dus dat zou een makkelijke oplossing moeten zijn.

Barend

@Frits, dat bestaat al een hele tijd zie http://www.vodcast.nl (inderdaad met zowel commercials in de feeds als spots die voor de items worden getoond).

Bart

Weet iemand hoe de video's op bijvoorbeeld nu.nl bekeken worden?Als de consument hier behoefte aan heeft dan moet er toch veel naar gekeken worden?

siem

het Eindhovens Dagblad werkt alle lange tijd met streaming playlists die adverteren rondom een nieuwsitem mogeljk maakt:  http://www.eindhovensdagblad.nl/edtv/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond