Deel dit artikel
-

Tienduizenden gebruikers KPN-lokatiediensten

Een kleine 50.000 KPN-klanten met een i-mode-telefoon maakte gebruik van de locatiegebaseerde diensten die het bedrijf sinds enkele weken biedt. Het mobiele portaal krijgt in groeiende mate te kampen met concurrenten uit het 'open internet', zoals Google en Yahoo, maar KPN denkt dat er ruimte op de markt zal blijven voor zijn 'mobiele startpagina'.

Zonder er reclame voor te hebben gemaakt, wisten tienduizenden consumenten de weg te vinden naar KPN's nieuwe locatiegebaseerde diensten die onder het kopje i-locate bereikbaar zijn via I-mode. Samen met 12 contentpartners experimenteert de telecomaanbieder met het type diensten dat de telecomindustrie al jaren als de heilige graal voorspiegelt, maar waar tot dusver amper iets van te zien was.

I-mode werd vier jaar en twee maanden geleden in Nederland in bedrijf genomen als zijnde dé belofte op het gebied van mobiel internet. In Japan, het thuisland van i-mode-bedenker NTT DoCoMo, wordt het mobiele internet veel gebruikt. In Nederland, het land met ongeveer de hoogste ADSL- en kabelpenetratie ter wereld, slaat het mobiele internet aanzienlijk minder aan. "We hadden er meer verwacht", aldus KPN’s Van den Hoek.

"We zijn te laat met locatiediensten begonnen. Dat had veel eerder gekund", zegt Wendelien van den Hoek, Content Manager bij KPN Mobile, in een vraaggesprek met deze uitgave.

Die late start heeft er echter ook voor gezorgd dat het bedrijf niet de fouten zou maken die concurrenten in het buitenland wel begingen. "Je moet contentpartners bijvoorbeeld niet om geld vragen om toegelaten te worden. en vantevoren helder de story boards vast leggen. Daarnaast blijkt dat de partners goed moeten nadenken over wat ze via I-mode aan willen bieden. Een mobiele locatiedienst moet wezenlijk anders zijn dan zaken die al op het gewone internet gratis beschikbaar zijn."

Het weer van Meteo Consult blijkt tot op heden de meest gebruikte locatiedienst te zijn op i-locate, volgens Van den Hoek. "Omdat je toestemming moet vragen of je iemands locatie mag zien, uit privacyoverwegingen, weten we vrij nauwkeurig hoeveel mensen zich aanmeldden voor de nieuwe diensten. Dat zijn er zo'n 50.000. Over de gebruiksfrequentie kan ik niets zeggen." Na Meteo Consults pagina's blijken de mobiele sites van de NS, de ANWB en Routenet de meest gebruikte.

Volgens het telecombedrijf zijn er zo'n 750.000 i-mode-toestellen in omloop. Het KPN-assortiment bevat circa 15 toestellen die de mobiele datadienst ondersteunen.

Het ziet er echter niet naar uit dat KPN het mobiele portaal uit zal schakelen, aangezien de commerciële doelstellingen worden gehaald.

Zo'n 250 bedrijven bieden hun diensten via i-mode aan en genereren daar omzet met de verkoop van abonnementen. Toegang tot NOS Teletekst, bijvoorbeeld, kost 1 euro per maand en sportsite Sportplaza gaat een maand open voor 2 euro per maand. MSN is gratis en heeft maandelijks enkele tienduizenden gebruikers.

Particulieren maakten in vier jaar zo'n 10.000 eigen mini-websites aan, in de speciale opmaaktaal cHTML.

Ook giganten als Nokia, Google, Microsoft en Yahoo begeven zich steeds duidelijker op het mobiele internet. Van Google verscheen onlangs een mobiele versie van Google Earth en ontwikkelaar Cristian Steng schreef een mobielprogramma met daarin zowel de landkaarten van Google als die van Yahoo, MSN en Ask.com.

Christian Lindholm, voormalig topontwikkelaar van Nokia, verhuisde naar Yahoo's hoofdkantoor en bracht daar enkele maanden geleden Go Mobile uit, een telefoonapplicatie die nieuws, chat, adreslijst en agenda naar de telefoon brengt. Enkele dagen geleden verscheen bij Nokia een podcastprogramma voor mobieltjes, het gat tussen het vaste en mobiele internet verder dichtend.

KPN's Van den Hoek vreest de nieuwe toetreders tot de mobiele markt niet. “Dat zorgt er alleen voor dat mobiele datadiensten algemener geaccepteerd raken.” Vooralsnog hebben dit soort grote, maar ook kleine, mobiele ontwikkelaars te kampen met een rijk geschakeerd woud technische specificaties en standaarden, wat de doorontwikkeling van nieuwe mobiele datadiensten weinig goed doet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond