Deel dit artikel
-

MSN-generatie heet nu Generatie Einstein

Vergeet de term MSN-generatie. Die term heeft namelijk een veel te negatieve bijklank, vindt Jeroen Boschma, auteur van het boek Generatie Einstein dat vanaf woensdag in de winkel ligt. “Alsof de huidige generatie jongeren alleen maar aan het chatten is.” Boschma en medeauteur Inez Groen introduceren de Generatie Einstein, die volgens hen slimmer, sneller en socialer is dan de generaties voor hen, de babyboomers en Generatie X.

Het boek Generatie Einstein leest als een groot pleidooi vóór de jongeren van nu, de 12- tot 18-jarigen. Jongeren hangen niet alleen maar achter de computer, en zijn niet lui, oppervlakkig en ongeïnteresseerd. Nee, stellen Boschma en Groen, beiden werkzaam bij bureau voor jongerencommunicatie Keesie, de realiteit is juist dat jongeren veel waarde hechten aan nauwe banden met vrienden en familie en slimmer zijn dan elke generatie voor hen.

In hoeverre verschilt De Generatie Einstein van de Generatie MSN, behalve in naam? Emerce schreef in 2004 uitgebreid over de kenmerken van de Generatie MSN, jongeren die zijn opgegroeid met nieuwe media. De MSN-generatie ziet internet, het mobieltje en games als vanzelfsprekendheden. Volgens Boschma geeft de term Generatie Einstein een bredere omschrijving van de kenmerken van de huidige generatie jongeren. “De fout die veel gemaakt wordt, is dat technologische ontwikkelingen centraal worden gesteld. De gevolgen van het nieuwe mediagebruik zijn veel breder.”

De nieuwe term doet het in ieder geval goed bij de media. Onder meer de Telegraaf en de Volkskrant schreven afgelopen week over De Generatie Einstein. En Nova wijdde een item aan de generatie.

Wim de Bie reageert naar aanleiding van die media-aandacht op zijn weblog met een parodie op de Generatie Einstein en laat dr. Nak de Weert aan het woord.  De Weert introduceert de Generatie Ghandi, de generatie die is geboren na 2004 en de Generatie Einstein opvolgt. De Generatie Ghandi is 'vreedzaam, vrolijk en vrifool' . Dat laatste woord is volgens De weert bewust zo gespeld.  "Ik wilde ook zo'n lekkere riedel op mijn onderzoek plakken en dan komt vrifool beter uit."

Mediasmart en authentiek
De term Generatie Einstein heeft, door al die media-aandacht, goede kans om door te dringen tot het taalgebruik van marketeers. Een succesje voor de auteurs en het bureau waar ze aan verbonden zijn.

Maar wat zouden de jongeren uit deze generatie zelf van het label vinden dat op hen is geplakt? Eén van de kenmerken van de Einsteiners is dat ze, zo vertelt Boschma aan Emerce, als journalisten naar het nieuws kijken. “Ze geloven niet alles wat er in de krant staat. Ze nemen pas iets aan als ze meerdere bronnen hebben gezien. Daarnaast prikken ze dwars door reclameboodschappen heen en begrijpen ze precies de gedachte van de marketeer.”

Wil je als bedrijf jongeren bereiken, dan moet je zien door te dringen tot hun sociale netwerk, meent Boschma. Dat ‘doordringen’ vergt wel enige subtiliteit. “Als marketeer moet je niet denken: hoe kunnen wíj dichtbij de jongeren komen, maar hoe kunnen we zorgen dat ze óns uitnodigen?”

Als je als merk authentiek en relevant bent, dan maak je volgens Boschma een goede kans om ‘uitgenodigd te worden’. Als een product, dienst of idee voor jongeren niet relevant is of hen niet raakt, dan zien of horen ze je niet. “De basis is om echt bijzonder te zijn. Sony en Philips kunnen van alles proberen met MP3-spelers, maar hebben absoluut niet het succes van de iPod."

Sociale machine
De Generatie Einstein is er aan gewend dat ze op internet met iedereen op elk moment contact kan leggen, zegt Boschma. Dat heeft volgens hem gevolgen voor hoe jongeren ‘in de wereld staan’. Ook in de niet-virtuele wereld gedragen de Einsteiners zich namelijk sociaal. Socialer dan de generatie voor hen.

Vriendschappen en familiebanden zijn onder de jongeren heel sterk . “Ze voelen zich erg verantwoordelijk voor wat ze zelf doen én voor wat hun vrienden doen.” Op internetcommunities tekent dit ‘verantwoordelijke’ gedrag zich ook af, zegt Boschma. “Als je goed kijkt zie je dat de discussies op fora en bij communities erg gedecideerd verlopen. Jongeren behandelen elkaar met veel respect."

De zeven belangrijkste eigenschappen van de Generatie Einstein staan op het Emerce Minutes weblog.

Deel dit bericht

6 Reacties

Klaas-Jan

Patat-generatie zou een betere term zijn…

Erwin van Lun

Net op tijd! Sinds vorige week heet MSN Messenger officieel Windows Live Messenger. Een hele generatie zat te w8ten op een nieuwe naam 🙂

Ronny Simon

Lijkt me een leuk en interessant boek om te lezen. Jammer van de naam generatie Einstein. Op mijn weblog noem ik ze de "Multi Me" generatie. Lees het hele artikel op http://www.bloggers.nl/dialogical .

Ray van de Ruit

Is het niet een beetje overdreven om groepen telkens weer te labelen en op te zadelen met allerlei kwalificaties die daar weer bij horen. Als lid van de X-generatie ben je zowat afgeschreven als je het allemaal moet geloven. Ik ken talloze 30+ die MSN-en en al ICQ'den toen een deel van de einsteiners nog hun pampers bevuilden. Je wordt geboren in een tijd en de een gaat daar langer met de tijd mee dan een ander. De rol van ouders speelt daarbij ook een rol.Een voorbeeld: "De jeugd prikt door reclameboodschappen heen." Tja, vroeger was men blij met twee zenders in zwart-wit en werd tv-reclame bekeken als ware het een nieuw wonder. Met de opkomst van commerciele zenders en dus meer reclame (dwars door uitzendingen heen) ontstond vanzelf meer ongeduld en aversie tegen reclame. Midden in de film vloekend en tierend naar de WC of de ijskast lopen heeft er dus voor gezorgd dat kinderen automatisch wel doorhebben dat het meeste allemaal troep is. Mijn zoon van bijna 8 (weer een nieuwe generatie?) zegt nu tegen mijn moeder: Oma, dat moet je niet geloven over die wasverzachter. Nogal logisch, want dat is wat ik hem zeg.Maar om nou elk (of zelfs de meeste) lid van die einsteiners neer te zetten als slimme, sociale liefdesbabies, dat gaat toch te ver. Daarvoor is het percentage VMBO uitval mij net iets te hoog. Of ben je al slim als je weet hoe je moet MSN-en of de afstandbediening op zesjarige leeftijd begrijpt? Kon ik niet zeggen over mezelf, er was nl. geen afstandbediening

Ronny Simon

@Ray Van De Ruit Helemaal gelijk. Mijn Multi Me is dan ook geen benaming maar een constantering.

A Nonkes

Zou het percentage uitval niet liggen aan de docent die niets van de nieuwe generatie wil weten??

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond