Deel dit artikel
-

YouTube komt met eigen advertentiesysteem

De meest bezochte videosite ter wereld YouTube begint in juli met de uitrol van een eigen advertentiesysteem. YouTube deelt straks de inkomsten van advertenties, die bij video's worden geplaatst, met de maker van een video. Internetters kijken dagelijks naar meer dan 70 miljoen video's op YouTube.

Over de exacte vorm van het advertentiesysteem doen oprichters Chad Hurley en Steve Chen van Youtube in de Wall Street Journal geen uitspraken. De verwachting is dat het systeem gelijkenissen vertoont met het Google AdSense systeem, wat betekent dat aan de inhoud van een video gerelateerde advertenties worden getoond. Die advertenties zullen waarschijnlijk niet de vorm hebben van zogenaamde ‘prerolls’, commercials die voorafgaand aan een filmpje wordt getoond. De oprichters van YouTube zeggen namelijk ‘niets te zien in prerolls’.

Het meest voorkomende advertentiemodel bij online video’s is op dit moment nog ‘de preroll’. Zoom.in, de grootste aanbieder van online videonieuws in Nederland, is voor zijn inkomsten vrijwel volledig afhankelijk van de preroll. Forced exposure is één van de belangrijkste voordelen van de preroll, aldus Evert Siderius van Zoom.in. Internetters zijn volgens hem, in tegenstelling tot televisiekijkers, nauwelijks geneigd een commercial te vermijden. 

YouTube is op dit moment niet geheel advertentievrij. Zo toont de site advertenties via Google Adsense. Eerder dit jaar had YouTube een slechte ervaring met commerciële activiteiten, toen gebruikers protesteerden nadat op de homepage gesponsorde links verschenen. Gele links verwezen toen naar video’s van officiële contentpartners. Na de protesten verwijderde YouTube de gele links al snel van de homesite.

Het nieuws dat YouTube komende maand met de geleidelijke uitrol van een advertentiesysteem begint, volgt op de aankondiging dat NBC Universal promotievideo’s beschikbaar gaat stellen op YouTube van enkele populaire programma’s als ‘The Office’, ‘Saturday Night Live’ en ‘The Tonight show with Jay Leno’. NBC koopt tegelijkertijd advertentieruimte op YouTube en gaat de videosite op televisie promoten.

De aankondiging van NBC is opmerkelijk omdat het mediabedrijf eerder bij YouTube had geklaagd en gevraagd had om door gebruikers geplaatste video’s van NBC-programma’s van de site te halen. Dit probleem lijkt nu opgelost. “YouTube heeft er nu werk van gemaakt om copyrights te beschermen,” zegt een vertegenwoordiger van NBC tegen de Wall Street Journal

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond