Deel dit artikel
-

DoubleClick koopt video advertentiebedrijf

DoubleClick heeft het Amerikaanse streaming video advertentiebedrijf Klipmart gekocht. Met de aankoop wil DoubleClick, aanbieder van online reclametechnologie en -diensten, een voortrekkersrol spelen op de groeiende markt van online video advertenties. Het is onbekend hoeveel DoubleClick heeft betaald voor Klipmart.

Klipmart zegt dat de markt voor video advertenties flink gegroeid is de afgelopen periode. “Bijna elke bedrijfstak gebruikt nu online video advertising,” zegt Rick Kleczkowski van Klipmart.

Bedrijven uit de entertainment hoek (met name films, muziek en games) behoorden tot de eerste partijen die gebruik maakten van de mogelijkheden om te adverteren in of met streaming video’s, zegt Kleczkowski. Nu volgen volgens hem ook bedrijven uit andere hoeken, zoals producenten van consumentengoederen en financiële dienstverleners.

Klipmart biedt verschillende vormen van video adverteren aan. Het meest voorkomende advertentiemodel bij online video’s is op dit moment nog ‘de preroll’, een commercial in een streaming video die getoond wordt voorafgaand aan een entertainment of nieuwsvideo. Zoom.in, de grootste aanbieder van online videonieuws in Nederland, is voor zijn inkomsten vrijwel volledig afhankelijk van de preroll.

Het van oorsprong Amerikaanse Doubleclick is ook in Nederland actief. Klipmart zal haar activiteiten nu uitbreiden naar Europa, kondigde het bedrijf gisteren aan. De grootse Amerikaanse aanbieder van online video-advertenties en diensten heeft een kantoor geopend in Londen om vandaar uit de Europese markt verder te verkennen.

DoubleClick bestaat sinds 1996 en is onderdeel van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Hellmann & Friedman en JMI Equity. Vorig jaar werd het bedrijf voor een bedrag van 1,1 miljard dollar van de beurs gehaald. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich in New York; het bedrijf heeft 21 lokale vestigingen. In maart nam DoubleClick de Duitse concurrent Falk over. Met die overname wilde DoubleClick een sterkere positie bemachtigen op de Europese markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond