Deel dit artikel
-

Meer NS-stations krijgen megaschermen Viacom Outdoor

Viacom Outdoor denkt voor eind 2007 op 10 grote NS-stations immense digitale tv-schermen in bedrijf te hebben. De schermen tonen een doorlopende stroom van nieuws, sport en reclame. Gisteren zag op Utrecht CS het eerste scherm het levenslicht, met advertenties van Heineken, CliniClowns, KPN, L'Oreal en Friesland Foods. Viacom werkt aan middelen om de effectiviteit van de reclame te meten.

"Met de versnippering van de media zijn wij het laatste echte massamedium dat er nog is", zei Roel van den Borne, managing director van Viacom Outdoor Nederland gisteren tijdens de introductie (foto's) van de advertentiedienst W8 op Utrecht Centraal. "Vroeger gingen marketeers naar radio, televisie en print. Nu zie je enkele nog groei in reclamebestedingen op internet en bij buitenreclame. In Nederland gaat 3,5 procent van de bestedingen naar outdoor advertising." Van den Borne denkt dat de 12 procent die zijn buitenlandse collega's realiseren ook hier haalbaar is.

Effect meten middels interactie

Digital outdoor is een vorm van reclame waarbij adverteerders op schermen van enkele tientallen vierkante meters omvang bewegende beelden uitzenden op openbare lokaties met veel passanten. Het scherm in de centrale hal van Utrecht CS is 26 vierkante meter groot. Dagelijks trekken 250.000 reizigers eraan voorbij. Of al die passanten de beelden, 70 procent informatie en 30 procent reclame, daadwerkelijk tot zich nemen moet blijken uit latere onderzoeken.

Stan Thijssen, manager product development & digital media van Viacom Outdoor, wil de effectiviteit van reclame gaan meten door interactie met de reclamebeelden mogelijk te maken. "Dat kan onder meer met sms, wifi, Bluetooth." Zijn eerste gedachten gaan uit naar de aanleg van een zone van hooguit 100 meter die met Bluetooth wordt afgedekt. NS-reizigers die Bluetooth hebben ingeschakeld krijgen reclameberichten toegestuurd, als ze die bewust accepteren althans. Vervolgens kijkt Viacom samen met de adverteerder of diens reclame- of mediabureau wat de response op de acties is. Dat moet een beeld geven van de effectiviteit van de reclames.

Thijssen schetst: "Via Bluetooth zou je een aanbieding kunnen krijgen van L'Oreal, een aanbieding waarmee je op vertoon van het mobiele bericht bij de stations-Etos korting krijgt op bepaalde producten. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een bericht accepteren waarin je een kant en klare maaltijd met korting bij AH op het station kunt ophalen."

Gisteren draaide vooralsnog slechts 1 interactieve uiting in de 7 minuten durende W8-caroussel: een sms-en-win-actie.

De eerste adverteerders op W8 zijn CliniClowns, Friesland Foods, Heineken, KPN, L'Oreal. De commerciële bedrijven promoten verscheidene van hun producten en merken.

Invoering 'digital outdoor' bij verbouwing

Utrecht CS is niet de enige NS-locatie waar Viacom Outdoor grote schermen wil installeren en exploiteren. NS en Viacom spreken tegenover Emerce de intentie uit op meerdere stations megaschermen te bouwen. Roel van den Borne: "We kijken samen met NS hoe en wanneer we elders aan de slag kunnen. Het gaat vooral om grote stations waar nu ver- of herbouwd wordt." Daartoe behoren onder meer Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam.

Viacom Outdoor heeft exploitatiecontracten met alle openbaarvervoersbedrijven in Nederland. De directeur: "Zeer recent nog sloten we een contract met de RET, in Rotterdam, om op de perrons van de tram en metro digitale schermen te bouwen."

Edwin van Balken, commercieel directeur NS Stations, wil niet kwijt hoe Viacom en de Spoorwegen de omzet uit 'digital outdoor' verdelen. Als alle advertentieruimte van W8 in Utrecht is volgeboekt, levert dat maximaal 150.000 euro per maand op aan reclameinkomsten. Viacom onderzoekt tevens met NS hoe ze in de toekomst beeldschermen in trein kan exploiteren.

NS en Viacom Outdoor introduceerden het megascherm in Utrecht samen met Hecla, Holland Centraal, Lukkien, Manovra en Zoom.in.

Het Utrechtse scherm kan, indien noodzakelijk, worden ingezet om reizigers en passanten attent te maken op eventuele terreurdreiging. De beslissing tot dergelijke calamiteitenmeldingen wordt genomen door een 'redactieraad' waarin NS, Viacom Outdoor en Zoom.in zetelen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Gijs Reulen

Ik was gisteren op Utrecht Centraal en zag het scherm. De grote ruimte stond bomvol met boze, zwetende, starende mensen: het treinverkeer lag plat. Ik vraag me af of je in zo'n negatieve sfeer graag je reclame wilt tonen. Persoonlijk zou ik me gaan ergeren aan weer die ontzettend leuk bedoelde reclame die voor de tigste keer voorbij komt terwijl mijn trein niét komt.Het scherm is erg dominant, je kunt het niet ontwijken. Dus ook de reclames niet. Té opdringerig vind ik.

Frank-Willem

Super scherm! Ik viond het wel interessant om gerichte reclame te zien wanneer ik op de trein sta te wachten. Dan wil ik ook wel akties op mijn bluetooth ontvangen hoor, kan ik gelijk met korting nog snel een goed product kopen en dan de trein in. trouwens, kan ik ook filmpjes of ringtones dan ontvangen?

frank

Frank-Willem, werk jij bij Viacom?

Koos koets

Korting op een kop koffie van 5 gulden 50?

Eka

Interessante ontwikkeling. Het "Minority Report"-effect komt door deze ontwikkelingen steeds dichterbij. @ Koos Koets: De tijd van de gulden is voorbij, Koos. Try to get used to it 🙂

Robbin jan Huismam

hoezo uniek er hangen al meer dan 5 jaar lang dergelijke schermen in verschillende winkelcentra in Nederland Rotterdam in de koopgoot bv. en op hoogcahtarijne zelf in Utrecht hangt ook een soortgelijk scherm ( alleen iets kleiner ) maar wel nadrukkelijk aanwezig.  Uniek aan me hoela

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond