Deel dit artikel
-

Communicatiegigant WPP zet in op sociale netwerken

Communicatiegigant WPP is een joint venture gestart met LiveWorld, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het opzetten van sociale netwerken. Doel van de samenwerking is om sociale marketingtools zoals blogs en communities te integreren in campagnes voor WPP-klanten als Unilever, Ford en Proctor & Gambler.

WPP is het moederbedrijf van honderden reclame-, media-, marketing en p.r.-bureaus, verspreid over de hele wereld. In totaal hebben de WPP-bureaus 91.000 medewerkers. Bekende bureaus onder de WPP-vlag zijn Ogilvy & Mather, Y&R, Mindshare, MediaEdge en Mediacom. Elke vierde advertentie ter wereld komt uit de koker van een WPP-bureau.

De joint-venture, dat de naam WPP-LiveWorld heeft, zal werken voor alle WPP-bureaus. LiveWorld en WPP hebben beiden een belang van 50 procent in de nieuwe organisatie. LiveWorld kondigde de samenwerking eind vorige week aan.

LiveWorld heeft een jaarlijkse omzet van 10 miljoen dollar, en werkt onder meer voor America Online, eBay, Intel en Dove. Het bedrijf bouwt, beheert en onderhoudt communities. Dat betekent dat ze sociale netwerksites maakt voor bedrijven met onderdelen als een profielpagina, vriendenlijst, gastenboek, foto-ablum, weblog, chatfuncties, RSS en SMS-alerts. LiveWorld noemt zichzelf daarnaast de wereldwijde marktleider op het gebied van ‘moderatie’. Het bedrijf heeft een netwerk van getrainde ‘community leaders’ en moderators, die discussies ‘controleren’ of leiden op blogs en fora. Ook kunnen de moderators postings van foto’s en video’s in de gaten houden, of aanwezig zijn in een chatomgeving.

“Online gemeenschappen en sociale netwerken bieden toekomstgerichte marketeers veel mogelijkheden,” zegt Mark Read, strategisch directeur bij WPP, in een schriftelijke reactie op de overname.

De joint-venture die WPP is aangegaan, komt niet als een verrassing voor degenen die het afgelopen jaar goed hebben geluisterd naar uitspraken van Martin Sorell, directievoorzitter van WPP. “We gaan toe naar een verhouding waarbij tweederde van de omzet uit non-advertising komt, uit ‘branding en identity’ marketing, p.r. en interactieve marketing,” zei Sorell afgelopen voorjaar op een conferentie van MSN.

Een half jaar daarvoor uitte Sorell zich al in soortgelijke bewoordingen tijdens een congres in Londen. “Internet en mobiele media nemen snel aan belang toe,” signaleerde hij toen. “Media-eigenaren die zich tot een te smal domein beperken (alleen televisie of print) zullen worden opgeslokt door media-ondernemingen die reeds breder actief zijn of nieuwe bedrijven.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond