Deel dit artikel
-

Tele2 aast op A-merken voor nieuwe IPTV-zenders

Telecombedrijf Tele2/Versatel is in gesprek met verscheidene A-merkadverteerders om samen met hen nieuwe interactieve televisiezenders te ontwikkelen. Voor het einde van 2006 verschijnen de eerste vruchten van die gesprekken, te bekijken door de ADSL-klanten van het bedrijf. Het telecom- annex tv-bedrijf gaat op zoek naar nieuwe technieken om het groeiend aanbod van tv-zenders inzichtelijk en doorzoekbaar te maken.

Begin deze week lanceerde Grolsch op het ADSL-netwerk van Tele2 een eigen interactieve IPTV-zender. De 65.000 tv-abonnees van het voormalige Versatel, ADSL-klanten met een speciaal modem, kunnen daardoor concerten bekijken die door Grolsch worden gesponsord. De beelden uit de voetbalstadions waar de optredens plaatsvinden worden direct of na bewerking doorgeplaatst op het ADSL-televisienet. "We kunnen de beelden zelf produceren of dat laten doen door partners als Eyeworks of Talpa, bedrijven met wie we veel samenwerken", aldus operationeel directeur Günther Vogelpoel van Tele2.

Vogelpoel zegt in gesprek te zijn met verscheidene A-merken om samen met hen nieuwe tv-zenders te lanceren die te bekijken zijn op Tele2's tv-netten. Sinds maart biedt het bedrijf een volledig tv-aanbod, aangevuld met live voetbal uit de Eredivisie en een digitale videotheek. Dat aanbod zal in toenemende mate worden aangevuld met gespecialiseerde zenders. "Ik noem het liever geen zender, maar een digitale omgeving. De consument bepaalt immers zelf wat hij wil bekijken en de adverteerder bepaalt het aanbod."

KPN nam begin mei 2006 zijn digitale tv-pakket Mine in gebruik, zij het voor een beperkte klantenkring. Versatel heeft een operationele voorsprong van ruim een jaar op KPN, die op zijn beurt kan putten uit een eigen ADSL-klantenbestand van ruim 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens om IPTV aan te verkopen.

Hoeveel Grolsch betaalde voor zijn IP-televisiekanaal wil Vogelpoel niet kwijt. "De kosten zijn in ieder geval vele malen lager dan de kosten voor een reguliere tv-commercial. Bovendien zie ik dat soort massamediacampagnes als schieten met hagel. Op IPTV maak je een volwaardige tv-productie, zoals je nu ook op internet al ziet gebeuren, met een klein team en tegen lage kosten."

Tele2 en Grolsch deelden de investering in de zender van het biermerk.  "Een ander model, een dat je ook vaak op internet ziet, is dat van revenue share. Beide partijen investeren in de ontwikkeling, maar delen ook samen in de inkomsten." De belangstelling van de adverteerders met wie Vogelpoel nu spreekt over eigen zenders is meer dan louter oriënterend. "Ik denk dat we voor het einde van het jaar 1 a 2 nieuwe omgevingen lanceren. Namen noem ik nog niet."

Vogelpoel: "Ik verwacht dat zeker de grote bedrijven over een paar jaar allemaal een eigen IP-kanaal hebben, net zoals ze nu een eigen website hebben. Dat kanaal fungeert in die hoedanigheid als communicatiekanaal." Rabobank lanceerde eerder dit jaar al een eigen IP-zender op zijn website. Klanten kunnen zich er met gefilmde voorlichtingsverhalen laten informeren over, bijvoorbeeld, het aanvragen van een hypotheek.

De huidige generatie interfaces van elektronische programmagidsen heeft zijn langste tijd gehad. Naarmate er meer digitale tv-zenders komen, volstaan de lineair en hiërarchisch geordende zoekindexen niet meer. Het aanbod is te groot om te worden gevangen in enkele beeldscherm. De operationeel directeur van Tele2: "We gaan samen met onze klanten op zoek naar nieuwe interfaces. Het is denkbaar dat we top 5-lijstjes gaan tonen met meest bekeken programma's." Die overzichten worden samengesteld met generieke informatie over het kijkgedrag van de abonnees. "Ook een goede videozoekmachine kan uitkomst bieden. Net als nagenoeg iedereen hebben we hierover ook wel eens met Google gesproken. Dat heeft nog niet tot iets concreets geleid. Maar je hebt zoiets wel nodig. Als er over 5 jaar 10 zenders over koken zijn, wil je wel snel de juiste, passende zender kunnen vinden."

Versatel verkoopt sinds 12 augustus 2005 IPTV-abonnementen. De doelstelling van 100.000 klanten voor het einde van het voetbalseizoen 2005/2006 haalde het telecombedrijf niet. De huidige 65.000 is een combinatie van 12.000 satellietkijkers en 57.000 ADSL2+-kijkers. Capaciteitsproblemen verwacht Tele2 niet de komende tijd. Vogelpoel: "Ons netwerk is geschikt voor in ieder geval 250.000 tv-aansluitingen."

Het bedrijf ziet dat het kijkgedrag van zijn abonnees verschuift. Consumenten die via hun tv-leverancier behalve reguliere tv ook on demand televisie, films en live voetbal kunnen zien, laten de live beelden steeds vaker links liggen. Cijfers wil Vogelpoel niet geven. "Die verschuiving heeft grote gevolgen voor de traditionele zenders, maar ook voor adverteerders."

De Engelse publieke omroep BBC hield afgelopen maanden een proef met on demand tv, via de pc. Daaruit bleek dat consumenten 2 programma's per week on demand bekijken, 1 uur televisie. Daarnaast gebruikte eenderde van proefpersonen de iPlayer-software om uitzendingen te bekijken waarvan ze daarvoor nooit eerder hadden gehoord.

In het najaar start Tele2 een nieuwe merkcampagne om Tele2 Tv beter onder de aandacht te brengen. Dan zullen ook de nieuwe tv-modems beschikbaar komen. Klanten krijgen de keuze tussen de oude decoders en nieuwe, met een ingebouwde harde schijf.

Deel dit bericht

6 Reacties

nico koets

het klinkt allemaal goed – maar Grolsch is wel volledig afhankelijk van Tele2 – hetgeen slechts een beperkt bereik biedt. lijkt me dat dit voor een "massa product" als grolsch slechts een beperkte return on investment geeft.de strategie die Unilever gezamenlijk met JWT voert voor Sunsilk in de Ver. Staten gaat wat dat betreft veel verder. conventionele tv wordt gebruikt als push en de effectiviteit komt middels breedband internet.zie: http://www.jwtwoentertainment.com en ga naar news.nico

Jan

Internet zal veel dingen veranderen. Gelukkig wil Tele2 niet afwachten wat er komt en gaan ze consumenten meer keus bieden. Ik internet nu via de kabel en kan helaas zonder KPN aaansluiting niet overstappen naar Tele2. Het moet makkelijker worden om te switchen.

Edward

Ik ben begin dit jaar overgestapt en had op dat moment ook geen KPN-aansluiting. Binnen twee weken was alles afgeleverd en geinstalleerd en had ik een Tele2-telefoonaansluiting met IPTV en breedbandig Internet.

klaas

Hoe hebt je dat gedaan want zowel in de spotjes als op de website staat aangegeven dat je een KPN abonnement moet hebben.Volgens mij klopt jouw verhaal niet.

Karel

Van de Tele2 website: Ik heb nu geen vaste telefoonaansluiting bij KPN, kan ik dan ook Tele2 Compleet bestellen?Tele2 Compleet kunt u alleen bestellen als u nu een vaste, analoge telefoonaansluiting van KPN heeft.  http://www.tele2.nl/webwinkel/compleet/adsl-en-telefonie/faq.xml

Ron

Sinds september 2005 heb ik Versatel en sinds kort Tele2Tv en dit kan echt zonder een KPN aansluiting.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond