Deel dit artikel
-

Talpa, Samsung en Schiphol openen downloadcentra

Talpa, Amsterdam Airport Schiphol en Samsung hebben vandaag op Schiphol een downloadcentrum geopend. In Lounge 1 achter de paspoortcontrole kunnen reizigers onder meer muziek, reisinformatie en video's downloaden. Talpa Digital is verantwoordelijk voor de content, Samsung voor de techniek en Amsterdam Airport Schiphol voor de locatie en het totale projectmanagement.

Het downloadcentrum heeft de naam Fuel For Travel. Deze merknaam komt terug in de vormgeving van het centrum, waarvan de downloadpunten op benzinepompen lijken. Een tweede downloadcentrum in Lounge 2 volgt nog.

Reizigers kunnen via een USB-kabel content downloaden op hun mobiele telefoon, laptop, MP3-speler of ander mobiel device bij een downloadpunt. In Lounge 1 bevinden zich zes downloadpunten in een shop die zich midden in de hal bevindt. Naast de mogelijkheid om te downloaden verkoopt Samsung mobiele apparatuur in de Fuel For Travel shop.

“Op Schiphol kun je alles kopen, maar geen digitale content,” vertelt Freek Vermeulen van Amsterdam Airport Schiphol. “Mensen zijn op Schiphol juist in de stemming om dit te kopen.HMet dit concept willen we het wachten en de reis zelf, zowel in het vliegtuig als op de bestemming, aangenamer maken.”

Het concept van Fuel For Travel is getest op een groep van zo’n 40 consumenten. Daaruit bleek volgens Vermeulen dat content over reisbestemmingen voor reizigers het meest onderscheidend is.
Talpa Digital is verantwoordelijk voor de content. “Wij zijn de content aggregator,” zegt Edwin Tromp van Talpa Digital. “Net als bij een televisiekanaal zorgen wij voor de formats en inhoud." Het overgrote merendeel van de content is dan ook niet van Talpa zelf. Contentpartners zijn onder meer Nickelodeon, Red Bull, Commodore Rubinstein, Audiocitytours, Radio 538.

Bezoekers van Fuel For Travel hebben een flinke keuze uit muziek, games, televisieseries, audiobooks, ringtones en podcasts, zegt Tromp. Het creëren van een behoorlijk aanbod van films is lastiger volgens hem. Daarvoor zijn de rechten op films nog teveel beschermd. Tromp: “We hopen dat Fuel For Travel hier verandering in kan brengen. Dat filmmaatschappijen gaan in zien dat het downloaden van films geen probleem hoeft te zijn.”

Reizigers betalen bij Fuel For Travel ‘marktconforme’ prijzen voor de content. Dan moet gedacht worden aan bedragen van rond de euro voor een mp3’tje. Voor de TV-series van Talpa geldt een ander model. Tromp: “Wij rekenen, net als op internet, geen standaardbedragen. Zo zijn afleveringen van televisieseries die nog niet op televisie zijn uitgezonden duurder dan reeds uitgezonden afleveringen.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Owen van Dijk

Die groep van 40 consumenten hadden zeker geen iPod want dat mooie apparaatje mist helaas in de lijst met 'supported devices'. Ik ken eigenlijk maar weinig mensen in mijn directe omgeving die wel een 'supported device' heeft, op het mobieltje na dan. Na wat rondvragen tel ik 1 persoon met een iPaq en 1 iemand met een Creative Zen.

Marcel

In reactie op bovenstaande; nee joh die consument moet natuurlijk gewoon eerst een supported device kopen en dan kan ie lekker downloaden. Da's om de drempel niet al te hoog te maken en voor Samsung natuurlijk voorwaarde om mee te doen. Stel je voor dat we devices zouden aanbieden waar pakweg 90% van de doelgroep mee rondloopt ?……..

Jonathan Marks

The shop is only open during the day, so all the charter passengers just see an empty space – and indeed, the iPod isn't supported. Non starter in that case.

Jun

Apple heeft met zijn geweldige beveiliging wel gezorgd dat je alleen maar via iTunes kan downloaden, je kan waarschijnlijk wel muziek op je iPod zetten maar niet direct beluisteren. Het is de enige reden om van de aanschaf van een iPod af te zien.

Harajuku

Ik denk zelf dat je ook bijv. met een motorlora of Nokia telefoon liedjes kan downloaden.Het word gesponsort / aangebodendoor samsung dus denk ik daarom dat ze (bijna) alleen samsung toestellen weergven.Het lijkt mij logisch,dat ze ook andere apparaten ondersteunen. Anders zijn ze niet zo slim bezig. Dan zouden ze Duizenden of zelfs honderd-duizenden euro's mis lopen. Lijkt mij niet zo slimme zet…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond