Deel dit artikel
-

‘180 miljoen advertentiegeld naar MySpace in 2006’

Amerikaanse adverteerders besteden dit jaar zo'n 280 miljoen dollar aan sociale netwerksites als MySpace. Dat voorspelt onderzoeker eMarketer. Het grootste deel van het advertentiegeld wordt besteed aan door bedrijven gecreëerde profielpagina's en gesponsorde content. MySpace neemt het overgrote deel van het advertentiegeld in ontvangst, verwacht eMarketer: 180 miljoen dollar.

In totaal besteden Amerikaanse bedrijven dit jaar 16,7 miljard dollar aan online adverteren, zegt Debra Aho Williamson, van eMarketer tegen InformationWeek. Dat betekent dat 1,7 procent van de online uitgaven naar ‘sociale netwerken’ gaat. Dat percentage groeit naar 6,3 procent in 2010, zegt Williamson. In dat jaar geven bedrijven zo’n 1,8 miljard dollar uit aan sociale netwerken, voorspelt eMarketer.

MySpace is de grootste website van Amerika; in de eerste week van juli trok de site bijna 4,5 procent van alle webbezoeken naar zich toe. Wereldwijd heeft de profielensite 75 miljoen geregistreerde gebruikers. De Nederlandse variant van MySpace, Hyves, heeft wereldwijd 2,1 miljoen gebruikers.

Het grootste deel van de advertentie inkomsten van MySpace komt van merken die een eigen MySpace profiel aanmaken en van gesponsorde content. De inkomsten uit gewonen advertenties zoals banners zijn gering; rond de 11,8 miljoen dollar in de eerste helft van dit jaar volgens eMarketer.

In Amerika zijn de filmmaatschappijen opvallend actief op MySpace. Zij maken veelal profielen rondom personages uit een film. Voorbeeld is de film ‘When a Stranger Calls’ van Sony Pictures Entertainment. Al voor de première van de film creërde Sony profielen van de belangrijkste personages uit de film. Personage Jill had 89.000 MySpace vrienden op het moment dat de film in première ging en 110.000 aan het einde van de draaiperiode, schrijft InformationWeek. Jill hield contact met haar vrienden via een blog en Instant Messages (IM). In totaal zijn 31 miljoen IM-berichten verstuurd.

Hyves
Hyves laat in Nederland vanaf 1 oktober vorig jaar adverteerders toe. Naast de eigen verkoop werkt Hyves daarvoor ook samen met partners als WebAds en Mailmedia. De belangrijkste focus van het commerciele beleid is volgens Gijs van der Klei de ervaring van de Hyver. De filosofie hierachter is samengevat in de 10 geboden voor Hyverteerders.

Hoewel Hyves gebruik maakt van banners vormen gesponsorde profielen en  campagnes een steeds belangrijker onderdeel van het commerciële model van de Nederlandse profielensite. Volgens Van der Klei gaat 'daadwerkelijk Hyverteren' samen met creativiteit en 'echte integratie'.

Zo is er  onlangs een campagne gestart met Mexx om een nieuwe geur onder de aandacht te brengen. Hyvers kunnen gratis een sample van het product aanvragen. Deze campagne, vertelt Van der Klei, voldoet aan gebod nummer één van het Hyverteren, 'Gij zult den Hyver iets bieden.' "Iedere Hyver voegt waarde toe aan de community door zijn aanwezigheid en content. Van Hyverteerders wordt hetzelfde verwacht."

Andere voorbeeld van een typische 'Hyvertentie campagne' is die van Uli Soller van Bel Company. Uli is tijdens het WK, zegt Van der Klei, een waar WK-icoon op Hyves geworden met veel bekeken video-boodschappen.

Hyves maakt gebruik van inzichten uit het "Ad Feedback"-systeem dat bij elke advertentie beschikbaar is. Daarnaast bekijkt Hyves de algehele invloed van campagnes binnen het Hyves netwerk.

Deel dit bericht

2 Reacties

Krizna

MySpace is stervende. Voor de leden van MySpace is het steeds moeilijker om nog te doen waarvoor ze gekomen zijn: contacten leggen. De site is vervuild met spam, commerciele porno en andere commercie die zich op slinkse wijze probeert op te dringen; zodra je inlogt krijg je commerciele mails en friend requests van spambots. Hetzelfde verhaal dus eigenlijk als de vervuilde zoekresultaten van Google, maar dan erger. Dit is ook jammer voor de legale/eerlijke commercie op MySpace: tussen rommel val je niet op, tussen goede content die de aandacht vasthoudt en mensen terug laat komen (echte profielen en echte mails van bestaande mensen) wel.

joe

Ik ben het met Krizna eens! Je kunt een en ander ook goed vergelijken met de blogs. Ook blogs begonnen met een simpel, kaal systeem zonder schreeuwende toeters en bellen van adverteerders. Vanaf het moment dat men de blogpagina's van de leden volpropte met advertising zag je bloggers overstappen naar een ander plekje waar dit (nog) niet gebeurd. Zodra leden van een community merken dat er geld aan hen verdiend wordt en/of hun profile gebruikt wordt voor advertising krijgen ze argwaan en zijn toch eerder geneigd om weer uit de community te stappen.  MySpace is niets anders dan een homepage builder, het verschil met een paar jaar terug is alleen dat het nu stukken makkelijker is om zelf pagina's op internet te creeren met content te vullen en anderen de mogelijkheid te bieden om hierop te reageren. Spammers maken van deze mogelijkheid gebruik en irriteren hiermee de blogger / myspacer die continue rommel van zijn pagina af moet halen. Ik geloof veel meer in communities zoals Second Life. Die zijn – zoals nu in de media te lezen is – erg verslavend omdat de leden een eigen karakter kunnen ontwikkelen en een stukje grond hebben wat bebouwd en uitgebouwd kan worden. In een visuele (3D) community zoals Second Life is het voor spammers stukken moeilijker om de leden lastig te vallen met ongevraagde berichten. De initiatiefnemers van Second Life snappen heel goed hoe je met advertising in een community omgaat. Second Life is een virtuele wereld waar je uiteraard net zoals in de echte wereld billboards etc. tegen kan komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond