Deel dit artikel
-

‘Meer vraag naar crossmediale creatieven’

Er is bij bureaus een groeiende vraag naar creatieven die 'crossmediaal denken'. Dat zegt Orchidee Brasz, oprichter van het nieuwe wervingsbureau Plan-9 voor interactieve creatieven. “Waar nu veel vraag naar is, is naar mensen die een crossmediaal concept kunnen doorvertalen naar een interactieve campagne.”

De markt voor freelancers op het gebied van interactieve en crossmediale communicatie groeit, zegt Brasz. Dat heeft volgens haar te maken met de hoeveelheid specialismen in deze vakgebieden. Van gamebouwers, ontwikkelaars van animaties en sound designers tot mensen die zich bezighouden met direct marketing. “Bureaus kunnen zulke specialisten niet allemaal zelf in dienst nemen.”

Er is volgens Brasz voldoende aanbod aan goede vakmensen in Nederland, hoewel ze daarbij meteen zegt dat het ‘ook interessant is om te kijken naar mensen die vanuit het buitenland een tijdje in Nederland willen werken.’

De kunstacademies leveren nog weinig jonge interactieve ontwerpers, vertelt Brasz. De eerste drie academies beginnen volgens haar komend studiejaar pas met een interactieve richting. “Voordat die lichting klaar is, ben je alweer vier jaar verder.” De vormgever of grafisch ontwerpers van de huidige lichtingen, richten zich nog weinig op interactieve ontwerpen, constateert ze.

Ondanks de matige aanwas vanuit de opleidingen, is er ook een andere ontwikkeling zichtbaar. “Er zijn steeds meer mensen die van origine grafisch ontwerper zijn en zich nu gaan richten op interactieve media,” aldus Brasz. Een zelfde ontwikkeling ziet ze bij reclamemensen die nu niet alleen maar commercials meer doen, maar ook internet.

Plan-9 is deze zomer van start gegaan. Oprichter Brasz was hiervoor meer dan 10 jaar werkzaam bij reclamebureaus, onder meer als art director. Het wervingsbureau koppelt creatieven op het gebied van interactieve en crossmediale campagnes aan bureaus. Ook werft Plan-9 specialisten op gebieden als animaties en games ontwerp.

Deel dit bericht

8 Reacties

michel van velde

Er is mijns inziens vanuit de grote bureaus traag gereageerd op de ontwikkelingen in de markt. Ook nu nog merk ik dat er vaak krampachtig wordt vastgehouden aan de begaande wegen. Met name mediabureau's durven vaak hun nek niet uit te steken voor de klant en hebben ook de capaciteiten niet in huis. Adverteerders zoeken daarom vaak rechtstreeks contact met de kleinere bureaus. Wie er nu van profiteren zijn de kleinere bureaus en de freelancers die hard hebben lopen knokken om het evangelie van crossemedia te verkondigen!

Dimitri Michels

Een prima initiatief. Hopelijk helpt het ook tegen de traditionele tunnelblik waar nog te veel mensen in dit vak last van hebben. Want al die talentvolle vrouwen en mannen hebben natuurlijk wel de creatieve ruimte nodig om goed werk te maken.  Gelukkig komt die ruimte er steeds meer. Alleen niet persé van de kant die je zou verwachten. En dat zou toch tot nadenken moeten stemmen. Helemaal als je internationaal mee wilt tellen en de strijd aan wilt gaan met landen waar ze met crossmedia en interactive al een flinke stap verder zijn.

aapjerockdt

Quote: "De kunstacademies leveren nog weinig jonge interactieve ontwerpers, vertelt Brasz. De eerste drie academies beginnen volgens haar komend studiejaar pas met een interactieve richting. “Voordat die lichting klaar is, ben je alweer vier jaar verder.”". Check de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Opleiding Interaction Design (zijn toch interactieve ontwerpers in het Nederlands 😉 ) is al jaren bezig met een opleiding. Eerder was het inderdaad alleen mogelijk deze opleiding in Engeland te volgen.

Orchidee Brasz

Er zijn inderdaad al wat opleidingen. Die aankomend shooljaar starten met een opleiding zijn:- st. Joost Academie voor kunst en vormgeving. begint studierichting interactie ontwerpen.- Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag – Interactive Media Design- Academie Arnhem start I&IMD (Information & Interactive Media Design) Er bestond al oa. Interaction Design aan de HKU te Utrecht en Piet Zwart Institute (postgraduate media design).

Edward Laauwen

Ik denk dat er inderdaad een tekort is aan goede mensen die cross-mediaal kunnen denken, maar om de schuld daarvan te leggen bij een tekort aan opleidingen vind ik tekort door de bocht. De ontwikkeling op dit gebied staat nog in de kinderschoenen en geen enkele klassieke opleiding kan een (toekomstige) werknemer voorbereiden op de, steeds veranderende, dagelijkse praktijk. Daarnaast is cross-media, in mijn ogen, niet zozeer een vakgebied, alswel een manier van denken. De mogelijkheid om buiten de vakjes om bezig te kunnen zijn en creativiteit aan te wenden op manieren die gebruik maakt van steeds weer nieuwe mogelijkheden.  Het staat een beetje dom om juist DIE manier van denken weer in een vakje te willen plaatsen. 🙂

Kasper Kamperman

Om ook even buiten het kader van de Kunstacademies te kijken. Ik heb zelf in Enschede Kunst & Techniek gestudeerd ( en daar ben ik nu ook part-time werkzaam ). Een hele brede opleiding waar studenten worden opgeleid volgens de "drie poot" : kunst, techniek en menswetenschappen.  Om een indruk te geven, onderwerpen die in de eerste 2 jaar onder andere aan de orde komen zijn : Kunstfilosofie, "Script, Scenario, Storyboard", XHTML & CSS, Visuele communicatie, Interaction Design, 3D ontwerp, Randapparatuur, Projectmanagement, Lingo, PHP, Actionscript, audiodesign, UML, Beeldtaal, Marketing, video compressie, media en kunst installaties, animatie etc.  Na die 2 jaar specialiseert een student zich volgens zijn/haar eigen Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) in een bepaalde richting ( dmv stage, afstuderen, verdieping en een onderzoeksproject ). Zo'n richting is trouwens niet traditioneel gekozen in de lijn van bestaande beroepen.  Ik schat dat er paar jaar een lichting van 100 studenten afstudeert, dus vier jaar wachten lijkt me overbodig.  Wat me wel opvalt is dat bedrijven zich in vacatures nog teveel op specialisten richten. Terwijl voor veel bedrijven een werknemer die breed opgeleid is veel meer kan betekenen. Iemand die een grafisch ontwerp kan maken, kan programmeren en ook nog audio kan ontwerpen. Een specialist heeft op een deelgebied natuurlijk een grotere voorsprong, maar iemand met een brede opleiding kan veel sneller schakelen tussen de verschillende facetten binnen multimedia. Door de brede basiskennis is communicatie met verschillende specialisten (programmeurs, editors, ontwerpers ) in een team ook gemakkelijker, alle "talen" worden immers gesproken.  Ook interessant crossmediale journalistiek ( duurt nog wel 4 jaar ). http://crossmediaforum.web-log.nl/crossmediaforum/2006/06/crossmediale_jo.html   

roy

@kasperHet probleem van de Nederlandse opleiding is dat er teveel mensen van school komen die lekker breed zijn en vervolgens alles in de praktijk moeten leren. Ze hebben veel bellen horen luiden, maar weinig klokken gezien. Oh, maar willen natuurlijk wel graag een aardig centje verdienen, want tja … toch een HBO opleiding achter de kiezen. Dat je in de praktijk niet zo heel veel aan ze hebt is niet relevant voor opleidingsinstituten.  Als ondernemer (zelfstandig sinds 1993, diverse ICT gerelateerde bedrijven in Nederland en Israël) heb ik toch echt behoefte aan iemand die iets kan. Dus graag een serieuze netwerkengineer, databaseprogrammeur of interfacespecialist en nee, zeker niet iemand die iets van flash weet, daarnaast ook nog wat met audio en video heeft gedaan, een marketing boekje heeft doorgeworsteld en wat protocollen weet op te noemen (geen idee heeft wat ze doen) en OSI … oh ja, wel eens van gehoord. Wat is het, geen idee. Maar wel roepen dat ze verstand hebben van Narrowcasting. Hou toch eens op.  Wat me van scholen altijd opvalt is dat ze al jaren weten waar het bedrijfsleven op zit te wachten, terwijl er om me heen steen en been geklaagd wordt over de kwaliteit van het onderwijs en bedrijven (zoals wij) naar het buitenland vluchten voor goede (zeker niet goedkopere!) medewerkers.  Als je in Nederland met stagiaires of afstudeerders praat, dan willen ze graag dingen managen, regelen en coördineren … er zijn er te weinig die nog iets willen maken of doen. En nee, dat heeft niets met niveau van de student te maken, maar alles met het onderwijssysteem. Daarin wordt geleerd dat een specialisme een schande is. Het is een instelling die een samenleving creëert van middelmatigheid, waarin ambitie ver te zoeken is.

Maarten van Benthem

Ik wilde er nog een studie aan toevoegen. In Amsterdam aand de HvA bestaat er de opleiding Interactieve Media. Deze opleiding is puur gericht op het brede werkgebied van interactieve media. Studenten op deze opleiding krijgen alle aspecten binnen dit gebied voorgeschoteld, inclusief de historie en de culturele en maatschappelijke kanten van interactieve media.  Het eerste jaar worden de studenten algemeen opgeleid. Dit betekend dat zij de basisvaardigheden zoals programmeren in HTML en PHP, het gebruiken van software zoals photoshop ea, grafisch ontwerpen, hoe de marketing in elkaar steekt en hoe op projectmatig niveau gewerkt wordt. Vooral dit laatste is de rode draad in de opleiding.  In het tweede jaar gaat de student zich specialiseren in het gebied Business & Organisatie, Content & Communicatie, of Technologie, Design & Interactie. Ik heb deze opleiding gevolgd en ben zeer positief over de dingen die ik heb kunnen leren en de ervaringen die ik op heb kunnen doen en vind nu mijn plaats in het brede en interessante werkgebied van de interactieve media professional.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond