Deel dit artikel
-

Eerste stap branchebrede duidelijkheid over klikfraude

Het IAB, een mondiale club internetadvertentiebedrijven, slaat de handen ineen met bedrijven als Ask.com, Google, Yahoo en Microsoft om klikfraude inzichtelijk te maken en adverteerders geijkte cijfers te kunnen geven over de effectiviteit van tekstadvertenties. De miljarddollarvraag die IAB zich met de advertentiebranche stelt is: wat is een klik en hoe geldig is die?

Nederlandse adverteerders geven dit jaar boven de 100 miljoen euro uit om tekstadvertenties te plaatsen bij zoekmachines en websites die omzet genereren met de onderliggende advertentiesystemen. De vraag naar het rendement van de bestede advertentiegelden neemt toe naarmate adverteerders meer handel genereren via het internet en ook internetboeven inzien dat advertentiekliks geld waard zijn. Malafide uitgevers zetten sites op met als enige doel dure advertentiekliks op die sites te genereren, zonder daar enige klant mee te dienen.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!