Deel dit artikel
-

IAB: meeste reclamegeld gaat naar tekstadvertenties

Nederlandse adverteerders gaven afgelopen kwartaal voor het eerst meer uit aan tekstadvertenties bij Google en Yahoo Search Marketing dan aan buttons en banners. De totale bestedingen groeien nog steeds met tientallen procenten. Adverteerdersclub IAB verwacht dat Nederlandse bedrijven in 2006 minstens 250 miljoen euro zullen uitgeven aan internetreclame.

De reclamebestedingen op internet groeiden afgelopen jaar tot 70 miljoen euro, blijkt uit onderzoek dat Nielsen Media Research uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Voor het eerst gaat iets meer dan de helft, 51 procent of 36 miljoen euro, van de uitgaven op aan de tekstadvertentieprogramma's van Google en Yahoo. De buttons en banners leggen het af tegen slimme zoekalgoritmen.

De cijfers over uitgaven bij Google en Yahoo (voorheen Overture) zijn niet officieel, aldus IAB Nederland-directeur Igor Beuker. Immers, Google mag van het Amerikaanse hoofdkantoor geen lokale marktcijfers geven. Het gevolg is dat Yahoo ook zijn mond houdt. Hoe Beuker aan de Google- en Yahoo-cijfers komt, wil hij niet kwijt. Maar de getallen zijn volgens hem betrouwbaar en zelfs aan de lage kant. "De reclamebestedingen bij zoekmachines groeien wereldwijd jaarlijks met 100 procent, in Nederland nog wat sterker. Daarom zullen Google en Yahoo deze cijfers niet ontkennen. Dat weet ik zeker."

In het tweede kwartaal van 2006 gaven adverteerders 34 miljoen euro uit aan buttons en banners, ook wel aangeduid met de brede term online display advertising. Dat is 40 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2005. In het eerste kwartaal van 2006 bedroegen de reclamebestedingen 29 miljoen euro.

IAB Nederland stelt dat de totale internetuitgaven in 2006 waarschijnlijk meer dan 250 miljoen euro zullen bedragen. In het jaar 2005 ging 41 procent van de in totaal 170 miljoen euro reclameuitgaven naar tekstadvertenties. In het afgelopen kwartaal was dat al 51 procent. Onduidelijk is met welke verhouding het jaar afgesloten zal worden.

De marktcijfers zijn gebaseerd op gegevens van Nederlands 21 grootste internetexploitanten en advertentienetwerken. Zij exploiteren duizenden Nederlandse websites. Telegraaf en PCM verzorgen sinds afgelopen kwartaal zelf de advertentie-exploitatie, waar anderen dat uitbesteden. Affiliatebedrijf Daisycon trad toe als nieuwe deelnemer aan het onderzoek dat ieder kwartaal wordt gehouden.

IAB specificeert de reclamecijfers met: "Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2006 waren Media met 23,6 procent, Telecom & ICT met 14,9 procent, Financiële Dienstverlening met 12,5 procent, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,3 procent en Retail met 5,9 procent. De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 51,84 procent kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 29,12 procent, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,57 procent, e-mail 5,02 procent, search 4,52 procent en overig 3,93 procent."

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul Aelen

We hebben vorige week een column geschreven in de Reclameweek. Volgens ons zijn de omzetcijfers die naar Search gaan die door IAB worden gepubliceerd veel te laag. Deze inschatting hebben we gemaakt op basis van een eigen berekening en eveneens betrouwbare (niet openbare bronnen) ;-) Later deze week in onze nieuwsbrief te lezen!

sjoerd

@PaulIk ben benieuwd wie die niet openbare bronnen dan zijn, de zoekmachines zelf? Die geven toch geen cijfers af? Vast ook niet in achterkamertjes 🙂

Kees

2006?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond