Deel dit artikel
-

Washington Post promoot webloggers

De Amerikaanse krant The Washington Post heeft een programma gelanceerd dat weblogs promoot. Het programma, met de naam Sponsored Blogroll, helpt bloggers met een link op de homepage van de Washington Post en koppelt hen aan adverteerders van de krant. De krant en de weblogger delen de advertentie-inkomsten.

Volgens de bedenker van het programma Jeff Burkett van de Washington Post is het voor webloggers erg lastig om substantieel bezoek te trekken. Slechts een heel klein deel van de webloggers, de zogenaamde A-lijst, trekt veel bezoek omdat honderden andere sites naar ze linken, schrijft Burkett op zijn weblog  “Maar naar het overgrote deel van de weblogs, de B- en C-lijst, linken maar heel weinig sites.”

Tegelijkertijd linken de niet-populaire weblogs volgens hem massaal naar de A-lijst weblogs, in de hoop om zo toch ‘op te vallen.’ Daardoor onstaat volgens hem het effect dat de A-lijst weblogs alleen maar populairder en machtiger worden, terwijl de niet-populaire weblogs weinig bezoekers blijven trekken. “Het is voor de meeste weblogs erg moeilijk om door te breken.”

De Washington Post wil nu de ‘niet-populaire’ weblogs helpen door hen een link aan te bieden op de homepage van de krant. Weblogs die over voldoende kwaliteit beschikken en schrijven over een onderwerp waar de krant ‘behoefte’ aan heeft, worden toegelaten tot het programma. “Er zijn onderwerpen waar de Washington Post nauwelijks over schrijft, maar waar wel behoefte aan is.”

Webloggers die zijn geinteresseerd in deelname kunnen zich aanmelden als kandidaat voor het programma. Van weblogs die door de redactie worden geaccepteerd, verschijnt een link in een index, de ´Sponsored Blogroll´, op de homepage van de Washington Post site. Vooralsnog staat deze index op een weinig prominente plek op de site en is het formaat klein, maar dat heeft volgens Burkett te maken met de experimentele fase van het programma.

De afdeling sales van de krant probeert de deelnemende webloggers te koppelen aan geschikte adverteerders, waar de krant al mee samenwerkt. De krant en weblogger delen de advertentie inkomsten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond