Deel dit artikel
-

TPG Post beproeft viral marketing

TPG post is een gelimiteerde viral marketing-actie begonnen om de kaartenservice op haar site te promoten. Deelnemers kunnen via de site gratis drie fysieke ansichtkaarten naar vrienden sturen, en daarmee kans maken op een prijs. De actie loopt 19 dagen, en bereikt maximaal 1000 mensen per dag.

Deelnemers aan de TPG-actie kunnen via de site Watschrijfjemenou.nl drie vrienden gratis een fysiek ansichtkaart sturen. Op de kaart staat een prikkelende tekst, zoals: "Ik weet ervan. Ik hoorde het via een kennis en weet dat je het liever geheim houdt. Wees niet bang en laat me je helpen. Je geheim is bij mij veilig hoor. Samen komen we er wel uit. Ik zal het niet doorvertellen." Deze tekst moet de ontvangers inspireren naar de site te gaan en daar een unieke code in te tikken. Vervolgens krijgt men een persoonlijke boodschap van de verzender te zien. De deelnemende verzenders maken kans op een prijs, zoals een reis naar Hawaii.

Doel van de actie is, zo vertelt TPG-projectmanager Reinier Treep, om de nieuwe site van TPG in het algemeen en de kaartenservice in het bijzonder te promoten. De actie is ook bedoeld om mensen op andere online diensten van TPG te attenderen.

De actie van TPG, die ontwikkeld is door Redurban , loopt 19 dagen (van 12 november tot 1 december), en biedt per dag aan 333 mensen de mogelijkheid om 3 kaarten te versturen. Maximaal komen er dus 19.000 mensen in aanraking met de actie. Waarom deze beperking? Treep: "We beschouwen het als een test om te zien of viral marketing werkt. Als het slaagt, dan pakken we het wellicht op grotere schaal aan. Daarnaast gaat het ook om kosten, want normaliter kost het versturen van een kaartje op deze manier 1 euro 30." Volgens Treep wordt elke dag het maximum van 1000 kaartjes bereikt, behalve in het weekend. Treep: "Op zondag wordt er geen post bezorgd, dus dan zijn er ook minder mensen die inloggen op de site om te zien van wie ze een kaartje hebben gekregen." De actie ging van start met een e-mailing op twee bestanden van 30.000 adressen.

Het verzamelen van e-mailadressen is dus niet de hoofddoelstelling van de actie. En passant verzamelt TPG wel adressen, maar doet dit op een ouderwetse opt-out manier. Zo kunnen verzenders aangeven dat ze geen commerciële mail willen ontvangen. ("Vink dit hokje aan indien je geen verdere informatie wenst te ontvangen.") Wat er met de adresgegevens van de ontvangers van de kaarten gebeurt, is echter nergens te lezen. Treep bezweert dat daar niets mee gebeurt, maar erkent wel dat er vergeten is daar een mededeling over te plaatsen. Dat zal op korte termijn toegevoegd worden.

Blijft de vraag waarom er niet gekozen is voor een bannering of sponsoring. Treep: "We hebben bewust niet voor bannering gekozen omdat we er geen goede ervaringen mee hebben. De kosten wegen niet op tegen de orders. We wilden een innovatievere manier van promotie inzetten die tot meer actie op de site leidt, en we denken dat viral marketing daarin voorziet."

Deel dit bericht

3 Reacties

Rob de Koter

viral marketing, volgens mij betekend dat dat we binnenkort door onze "vrienden" gespamt gaan worden met behulp van het "kettingbrief" principe en daar helpt geen filter meer tegen, slecht plan om spam te genereren met als uiteindelijk gevolg spam spam en spam.

Ontevreden klant

Allemaal mooie verhalen van TPG maar als je een klacht hebt laten zeje links liggen dit noemen ze reclame

H.T. Swier

Ik ontving afgelopen zaterdag via tpg post een “open gescheurde envelop, bevlekt met bloed” afkomstig van een notatis met een rechtsgeldig document als inhoud in mijn brievenbus.
Ik wil dan ook een klacht hierover indienen. Het lijkt me niet meer dan normaal dat er zorgvyldig met post wordt omgesprongen en dat ik mijn post ongeschonden thuisbezorgd krijg.
mevr, H.T. Swier,
Eisenhowerdreef 12,
6716DB Ede (Gld)
tel,: 0318-616702.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond